Se indlæg
 Udskriv debat
Etisk Opvejning
Lillebror
Efter nogle timers læsning i dette underforum, nævneværdigt tråden "Himmel og helvede", er jeg blevet lidt forvirret. Det virker som om, mange mener man kan opveje en forkert handling med en urelateret god handling.
Et skoleeksempel kunne være at stjæle en slikkepind, for derefter at følge en gammel dame over vejen.

Er der en grænse for hvornår man kan tillade sig dette? Findes der altoverskyggende gode og onde handlinger?

Er der en "karmapulje", der tillader en balance i ens handlinger?

Personligt, som det nok fremgår, mener jeg det er noget pjat; slikkepinden vil stadig mangle, der hvor den blev stjålet fra, og damen vil (forhåbentlig) stadig være glad ved at være blevet fulgt over vejen. Dog vil jeg gerne høre nogle synspunkter, og endnu bedre, nogle argumenter for og imod.

Allergic_Reaction
'Dårligt' og 'godt' er i dette indlæg hvad der er dårligt og godt for det danske samfund.

Selvfølgelig kan man neutralisere sine dårlige handlinger ved at gøre noget godt. Det er jo det samfundstjeneste går ud på. Man har begået kriminalitet, en dårlig handling, og skal derfor gøre det godt igen ved at bidrage med gode handlinger. Der er desværre ikke rigtig nogen mulighed for at komme på plussiden igen. Man starter med lidt plus, hvor man er "ikke tidligere straffet", og dermed bliver man straffet en smule mildere, men så snart man kommer på minussiden, er man straffet, og kan kun ramme karmaniveau 0, nemlig hverken god eller dårlig. (Det er lidt fjollet at jeg bringer karma ind i det, for det er et andet koncept end etik)
Jeg har desuden spillet et spil kaldet "Black & White 2", hvor man er en gud, som skal føre sit folk til storhed. Gennem spillet kan man udføre onde og gode handlinger, og kan derved justere sin karma, som så svinger mellem 100% god og 100% ond. Det kan sagtens overføres på vores verden, ved at give forskellige handlinger en karmaværdi (f eks at stjæle en slikkepind -5, og at hjælpe en gammel dame over vejen +5). Ved at udføre forskellige handlinger kan man så betegnes som dårligere eller bedre, og ved at udføre en god handling kan man opveje en tidligere dårlig handling. Problemet er, at det er pokkers svært at bestemme karmaværdier. Det er jo ikke lige godt af en rig mand at give et brød til en hjemløs, som det er af en hjemløs at dele sit brød med en anden hjemløs. Ellers har rige mænd en enorm fordel over for fattige, fordi de potentielt kan udføre mange flere gode handlinger.

Men du har helt ret. At man hjælper en gammel dame over vejen giver ikke en slikkepind tilbage til den bestjålede. Karma gælder kun for subjektet.

Lillebror
Åh, det var ikke et sådan svar, jeg havde regnet med! Det er nok mig, der har udtrykt mig uklart.

Men et svar skal du have;
Som du selv skriver, har samfundstjeneste ikke noget med karma at gøre. Af flere grunde:
1) Det er noget, nogen tvinger ned over hovedet på dig. Det er ikke din egen motivation, der driver den gode handling, hvilket udelukker, at det kan være din gode handling.
2) Det hører ind under en anden pulje, som er uendelig let at sætte tal og værdier på; kapital. Om det så er i arbejdstimer eller penge, så er samfundstjeneste udelukkende samfundets måde at tjene tabt kapital tilbage. Kapital er noget, der eksisterer mennesker imellem, og ikke i mennesker, derfor kan det ikke være det samme som den klassiske forståelse for karma.

Ligeledes har du andre antagelser, end jeg har. Når jeg tænker på "en godsindet handling", er det en handling, som personen, der udfører handlingen, mener er i alles interesse - eller i det mindste ikke støder nogen. En ondsindet handling er således en handling, der bevidst støder nogen; den kan sagtens gavne nogen, men er bevidst stødende.
Selvfølgelig findes der et utal af gråzoner, og begrebet "god/rigtig" er i hvert fald blevet diskuteret frem og tilbage i det meste af de sidste 3000 år, så det ville være lidt meget, at sige min definition var den rigtige =]

EDIT: jeg kan ikke stave, og går derfor i seng.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Del din hipstermusik!
Musik
Ham-I-Ve...
21:08:46
Muks' Now Playing Machine!
Musik
boat
17:15:45
Anbefal en Tv-serie