Se indlæg
Muks » Generel » Fri Snak
 Udskriv debat
Studenter mad
Slettet Bruger 0
Det er et velkendt faktum at man sjældent har ret mange penge når man er studerende og kun er på SU. Men når man er udeboende skal der jo mad på bordet.. Det skal være billigt, men det bliver ofte lidt ensformigt ... Man har til tider brug for ny inspiration.

Studerende eller ej, hvad er din "sidst på måneden" favorit ret? Kom med din opskrift, uanset hvor banal den er.

Min altid tilbagevendende pengenøds ret er nudler med tun og mayo. Og det er praktisk talt det den er.
En pakke af den klassiske nudler til 2,95 med en lille krydderi pakke i (ikke suppe udgaven.. I så fald uden vand), en halv dåse tun (i olie eller vand.. Jeg foretrækker olie) og til sidst majonæse efter behov. Blandes godt, og fortæres mens det stadig er varmt.

vdf
spagetti med ketchup og stegte poelser! Det fik f.eks. mig igennem kvantemekanik-eksamens-laesning :)

Styrmand Kødkikkert
Havregryn (:
Det dur altid. Også til aftensmad.

Olx
Kog pasta,
snit hvidløg i skiver,
optø rejer.
Opvarm pande, hæld olie på, smid hvidløg på, smid efter et minutstid rejerne på. Drys med chili, på panden, og hæld over pastaen, når denne er kogt og ude af gryden. Alternativt nede i gryden, men hæld vandet fra, personligt gider jeg ikke vaske op. Tilføj eventuelt pesto (olivenolie, hvidløg, pinjekerner, oceaner af basilikum, en smule parmasan og mynte, hvis man er til det, salt).

Ellers kan man købe en kæmpe flæskesteg, når de er på tilbud. Lave den, skære resterne i tern og have en evig, og billig mængde biksemads-kød.

Specielt første ret kan jeg for det meste lave, også sidst på måneden, da jeg altid har basilikum, rejer, hvidløg, chili og pasta. Rejer er pænt billige i hele og halve kilo.

https://soundcloud.com/densorteskole
Styrmand Kødkikkert
Okay okay okay, hvis det er med den på..

Først på måneden køb en pose med 6 kilo frosne kyllingfilleer.

1) Tø en fillet op, og skær den i strimler.
2) Smid strimlerne på en pande, og lad dem simre sammen med campingions, løg, hvidløg, soya, + andet man kan lide.
3) Lav en opbagt sovs med saft fra simrepanden samt campingions.
4) Kog kartofler eller whatever.
5) Tag resten af dine campingions ud af ovnen, (du puttede dem nemlig ind samtidig med kartoflerne.)
6) Server med salt og peber. billig men god mad = Muhlig bon a' parte (aka. kyllingestrimler med kartofler, bagte campingions og campingion sovs.)

rotte
Lav noget lasagne i starten af måneden. Det er nemt at fryse ned i portioner og kan let holde 3 måneder på frost.

tavshederguld
Hjemmelavet hummus af kikærter, lidt olivenolie, masser hvidløg og spidskommen. Rist det kedelige og alt for tørre rugbrød, masser hummus, gulerødder og tomater. Den virker altid

slettetbruger
Rigtig billig risblanding (fx rema), skinke i strimler og en smule tørret oregano. Det koster fuckin' ingenting, tager 8 minutter i alt og fungerer helt fint som frokost dagen efter. Og så er det ikke usundt.

Tomatsuppe: 1 dåse flåede tomater, vand, løg, hvidløg, chili, bouillonterning, 1 spsk pikantost. Derudover hvad du lige føler for af krydderier, jeg kan også kaste en lille smule hvidvinseddike i. Blend det før det koges, og rør pikantosten i når suppen er taget af varmen. Og så kan det toppes med fx bacon, eller du kan koge suppehorn i. Jeg spiser grovflutes til for at få næringsværdien til at være bare en lille smule mere til stede.

Og hvis du er træt af kogt pasta og ikke har noget imod at bruge mere tid, så gratinér det i stedet. Det er en ret der kan varieres for evigt.

Ayra
Wok blanding.

Ingredienser:
Kød
Frosne grøntsager
Olie til stegning
Spaghetti
Evt ketchup

Frosne grøntsager med kød. Sidstnævnte har alle vidst liggende i deres fryser et og eller andet sted, og næsten alt kød kan bruges.
Varm det på panden og kog noget spaghetti til. Hvis det er for kedeligt, så er ketchup dejlig :3

Kartofler med brun sovs og bøf

Kartofler
Hakket oksekød
Løg
Fedtstof

Sovsen:
10 g smør
3 dl vand
Kulør, salt og peber efter smag
Evt. bouillonterning

Oksekødet formes til bøffer og krydres. Kartoflerne skraldes og kommes ned i en gryde (hvis du vil bruge dem dagen efter, lav da dobbelt af det du normalvis kan spise) med vand, så det lige dækker. Tilsæt hertil salt efter smag, og start blusset.

En pande med fedtstof varmes op og bøfferne ligges på samt de snittede løg.

Kartoflerne og bøffen står ved lav varme, så du kan gå i gang med sovsen. Den kræver ikke så langt tid, men du må helst ikke gå fra den, så den brænder på! - Bøfferne skal vendes undervejs.

I en kasserolle smelter du 10 g smør, og pisker melet i, når det er blevet til en tyk masse, tilsættes vandet. Pisk fortsat. Kuløret skal i, men kun så det får en brun farve, sovsen smages hurtigt til (den skal helst ikke smage af noget), tilsæt herefter salt og peber. Hvis sovsen stadigvæk ikke har den ønskede smag, tilsæt da en bouillonterning.

Bøfferne skulle nu gerne være brune og kartoflerne kogte. Hvis dette ikke er tilfældet, sæt da varmen op, og lad sovsen småsimre.

Brasede kartofler/svensk pølseret

Ingredienser:
Røde pølser
Kartofler
Ketchup
Mælk
Salt+peber

Kog dobbelt portion af kartoflerne dagen før, så de bare kan stilles ind i køleskabet, og tages ud dagen efter.

Varm kartoflerne på panden sammen med røde pølser og varm det hurtigt op. Hæld herefter mælk og ketchup i og giv det et meget hurtigt opkog, smages til med salt og peber.

Snabslanterne
Wok, wok, wok. En pose frosne wok grønsager, nudler, kylling og kokosmælk fx.

TMP
Den "varierede" ret:

Fiskefilet(kan ændres til kyllingefilet eller oksekød) + wok (kan undværes) + pasta (kan ændres med ris) + salat + (evt. sovs/dressing).

Se om bag pakken for hvordan man laver dem...

Et andet tip er at i ikke skal gå efter retter med kokosolie... de har for mange mættede fedtsyrer, gå helst efter olivenolie.
Endnu et tip er at i ikke skal bruge olie til oksekød, selv hvis det var 3-7% fedt fordi de har så meget "sovs" i sig at kødet ikke "sidder" fast på panden.
Og selvfølgelig gå altid efter fuldkornspasta, og kyllingefilet skal helst være uden lage (altså ikke et lag i en lagkage fx. men lage, som i "saltvand").
Redigeret af TMP d. 12-06-2012 23:05

http://www.hamun.internetguiden.dk
Mikz
#12 Du kan jo ikke sammenligne kokosmælk med olivenolie? -.-

rotte
How to Make Ramen in a Bathrobe

Hvis pengene er helt nede at skrabe bunden, er der altid nudler!

Styrmand Kødkikkert
Jeg må være ærlig og sige, at jeg personligt, altså ikke kan overleve på nudler. Jeg har prøvet..... Det dur ikke rigtig.

Til gengæld så kan jeg klare mig på havregryn. Det eneste man skal være opmærksom på, er at man godt kan risikere dårlig mave efter ca. 4 dage udelukkende kørende på det.

TMP

#13 skrev:

#12 Du kan jo ikke sammenligne kokosmælk med olivenolie? -.-

oh damn kom til at skrive kokos mælk istedet for kokos olie... my bad... den er rettet nu.

http://www.hamun.internetguiden.dk
Mikz
#16 Aaaah, så giver det jo mening, super!

musloust
Sidst på måneden står det typisk på kogt pasta med bønner i tomatsauce. Billigste mad som jeg kan få ned.

Beartato
Nu ved jeg ikke så meget om at være student, men jeg ved at man kan tilberede pasta på mange forskellige måder. Min mor bruger for det meste forskellige krydderier i pastaen og hvis vi får kød til, får pastaen også tredive sekunder på panden. Det får det til at smage meget mere spændende.

Ellers er der altid mysli. Det er billigt, sundt og smager dejligt.

Og lav altid store portioner så det kan spises næste dag.

Shepard
Til alle supersøde studerende hoveder:
http://www.bog-ide.dk/studenter-kogebogen/c-24/p-115514/

Min veninde har købt den for nylig og elsker den allerede.

foamy
Tortillas med dåsemajs. Og så i mikroovnen. Jeg er ynkelig. :(

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Hvad står Muks for?
Debat om Muks
Lorem ipsuM
11:50:00
Hvad ville du helst?
Chat
altidvoldstiv