Se indlæg
 Udskriv debat
Himmel og helvede
LazloH
hvis vi leger at der er et paradis og et helvede. du kommer i paradis hvis du er god og du kommer i helvede hvis du ikke er god.

hvor tror du at DU vil ende hvis du døde lige nu?
eller kan du slet ikke forholde dig til tanken om at livet er en prøve?

skrevet af: kaffegrums, d. 11/09-10, SKUM (community.dr.dk)
Redigeret af Mickel d. 20-03-2011 16:38

Slettet Bruger 0
Jeg tror ærligt talt jeg ville ende i paradis, jeg har opført mig eksemplarisk de sidste par år. Bortset fra der, hvor jeg slog Bertram i hovedet, så hans briller røg hen over gulvet. Jeg er dog ret sikker på at han har tilgivet mig. Ret så sikker. Men bortset fra det, har jeg været en ren engel. Så paradis til mig.

Lillebror
Bare ideen om evighed er svimlende.
Jeg kan ikke se, hvordan man kan have et evigt godt liv - der kan umuligt være noget, som er interessant og udfordrende i evigheder.
Men hvis der er himmel og helvede, og diverse religiøse skrifter har beskrevet dem korrekt, så kommer jeg nok i helvede - dog fortryder jeg ikke meget af det, der vil sende mig der.

BlueBerryBrownie
Jeg syntes ik idéen om evighed er svimlende tværtimod finder jeg den betryggende, ville oss finde den svimlende hvis jeg skulle tænke på himlen og helved som evigheden! Jeg tror at alt kører i en cirkel og man bliver genfødt, i en ny krop, muligvis som ko, muligvis som menneske, insekt what ever! og når man er blevet genfødt her på jorden 10 gange kommer man til en ny dimension og bliver genfødt der 10 gange osv osv osv i al evighed,, se det er en betryggende tanke sys jeg ^^

Lillebror
Hvis bare jeg kunne have samme ideer som dig! Så ville verden være et meget bedre sted at være!
Jeg tror alt er forgængeligt. Også det univers vi bor i. Vores tanker, vores "sjæl", vores væren som helhed, ser jeg udelukkende som elektriske signaler i hjernen, som vil dø med os.
Bohoo, jeg lyder jo næsten, som en der er træt af livet!

pippi-lotta
Ryger lige lukt i paradis. Jeg er et godt menneske i bund og grund.

http://detteerverbalt.daportfolio.com/
Shepard
Paradis fo' sho'. Jeg har gjort flere gode end dårlige ting.

Hamster
Giesji formulerer mine tanker meget godt.

Men der er jo netop mere ting at tage stilling til.
Hvad er godhed? Hvad er ondskab? Hvem definerer de begreber, udover dig selv?

Hvis jeg skulle følge en/flere religioners idé om himmel/helvede, ville jeg nok ende i helvede. Ikke fordi jeg er ond, men fordi jeg er mig. At jeg f.eks. drikker, har sex uden for ægteskabet, har løjet og sommetider udnytter andre for selviske gøremål.
Det er menneskets natur. Sådan har vi altid været, og det ændrer sig nok ikke.

Det har religioner forsøgt at gøre op med, ved at stille regler og parametre op for god/dårlig opførsel. Den eneste "sande" moralske opførsel er vel defineret i satanismen, da den tager udgangspunkt i menneskets natur og instinkter - og ikke forsøger at begrænse og/eller dæmonisere dem.

Da jeg selv er glad for zen-buddhismen, kan jeg dog sagtens forholde mig til at livet er en prøve. Dog ikke for at tilfredsstille en guddommelig skabning - det er kun for min egen skyld.
Et godt citat lyder:
"En mand ser livet som enten en velsignelse eller forbandelse. En kriger ser livet som en udfordring."

fennesz
Siden menneskerettighederne er universelle, og siden de er baseret på Kants kategoriske imperativ, så må godhed vel afhænge, i sin mest stringente definition, af menneskets evne til at træffe individuelle valg som var de universelle love. Hvis alle mine valg er baserede på, hvad jeg synes bør være almengyldig moralsk praksis, kan jeg derfor komme i himlen. Det er alle mine valg ikke. Derfor kommer jeg i helvede.

Men egentlig mener jeg jo at vi skal hinsides godt og ondt.

rotte
det synes jeg er svært at svare på. Lad os sige at jeg lige nu er et god menneske, der tager god beslutninger gang på gang. Hvis jeg var vokset op et andet sted end jeg var og hvis jeg havde haft andre mennesker omkring mig, kunne jeg så ikke lige så godt have været et dårligt menneske?

Squirri
Det síges jo, at dem der begår selvmord, kommer i helvede. Og da jeg har været dybt deprimeret og ønsket at dø, tror jeg, jeg ville komme i helvede.

Efteraar
Helvede. Jeg er egoistisk, en pessimist, jeg er nærig, jeg hader at gøre gode ting for andre og jeg gør altid alting for min egen skyld.

https://thatinspirationwillkillyou.tumblr.com/
RallzHarSwag
hvis det kommer an på godt og ondt kommer alle i helved, da alle har gjort noget de ikke måtte :)

https://www.facebook.com/RoxasMemes
Megalomania
Jeg ved ikke helt, hvad jeg tænker omkring dette. Jeg håber lidt, at hvis dette skulle være sandt, ville jeg komme i himmelen. Men på den anden side, kan man vel ikke helt vide, hvilke ting, man gør, der somtider påvirker folk, på andre måder, end man går og regner med!

worldbehindmywall.pointblog.dk
Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Del din hipstermusik!
Musik
Ham-I-Ve...
21:08:46
Muks' Now Playing Machine!
Musik
boat
17:15:45