Se indlæg
Kan vi opfinde os ud af vores problemer?
Nej Nej 50%[9 Stemmer]
Ja Ja 11%[2 Stemmer]
Måske Måske 33%[6 Stemmer]
Ved ikke Ved ikke 6%[1 Stemme]
Antal stemmer : 18
 Udskriv debat
Kan vi opfinde os ud af vores problemer?
4767
Her det sidste lange stykke tid har Performance postet en masse debatter om alle de teknologier som han mener er lige om hjørnet, og som han mener vil løse alle vores problemer. Utopia er med andre ord ikke noget man skaber ved at organisere sig på en bestemt måde, men ved at opfinde teknologier der kan løse alle vores problemer.

Problemet er bare hvornår det "knæk" kommer. Hvornår er det helt præcist at vores teknologi bliver så fremskreden at vi ikke længere har noget at bekymre os om? Havde Performance levet for 100 år siden, og set alle de fantastiske teknologer vi har i dag, ville han have sagt: "Har I noget at slås om? Har I nogen grund til at græde? I har rumfærger, gårde der er så effektive at I kan spise kød hver dag, internet, sateliter, biler, motorveje, og telefoner." Og hvis han havde levet for to hundrede år siden, og set de teknologer man have i 1900 ville han have sagt: "Har I noget at frygte? I har biler, telegrafmaster, jernbaner, toiletter og gas og elektricitet lagt ind direkte i jeres hjem. Hvor er fremtiden dog fantastisk! Inden længe vil vi have løst alle vores problemer!"

Hver gang vi har opfundet en teknologi der løser ét problem, for eksempel trykpressen, uret, den elektriske pære, eller hvad det end måtte være, så opstår der ti nye problemer. Og al den her teknologi løser ikke de helt grundlæggende problemer i vores liv. De giver os ikke kærlighed, de løser ikke vores frygt for at dø eller den lammende følelse af meningsløs tomhed. Selvfølgelig bliver man glad for en ny lommekniv men før eller siden opdager man at den bare er en ting, som alle andre ting. Så jeg tror ikke på at vi kan opfinde os ud af vores problemer, må konklusionen være...
Redigeret af 4767 d. 21-01-2014 23:43

Slettet Bruger 0

Lidt sjovt at du bruger mit gamle brugernavn som alias.

Men for lige at vende tilbage til sagen så vil jeg lige udpege at man ikke havde særlig meget fokus på ressourcespild og bæredygtighed for hundrede år siden eller to hundrede år siden desuden var man også ret ligeglad med miljøet så længe man bare kunne tjene penge.
Selvfølgelig kan du argumentere for at teknologi ikke giver os kærlighed, men det gør et arbejde jo sådan set heller ikke når vi konstant skal arbejde for ikke at bliver fyret. Frygten for at dø bliver heller ikke løst af at arbejde. Vi tænker godt nok på noget andet, men frygten er der stadig selvom vi ikke tænker over den. Desuden så vil jeg mene at der er lige så meget (eller måske endda mere) mening i at leve i et samfund hvor alle er glade, får nogle gode minder ud af deres liv og har muligheden for at skabe og opleve en masse nye ting uden at penge hele tiden går i vejen end at man skal arbejde det meste af sit liv væk på små ting og sager som man alligevel mister når man dør.
Redigeret af Slettet Bruger 0 d. 22-01-2014 13:56

4767

Jeg kan ikke se det relevante i noget som helst af det du skriver. Hvis jeg forstår dig ret, så tror du at grunden til at teknologien ikke har gjort os lykkelige endnu, er at den hidtil ikke har været miljøvenlig nok. Det virker som en ret mærkelig påstand. Hvorfor skulle det netop være miljøvenlig teknologi der skulle gøre os lykkelige? Hvorfor ikke... Sexrobotter, for eksempel? Selvfølgelig er der mange ting som har ændret sig for os siden for hundrede år siden, men det som ikke har ændret sig er at teknologien ikke har løst vores problemer, det har bare givet os nogle andre.

Der er i øvrigt ingen der har stemt "Ja" i afstemningen. Så du tror åbenbart heller ikke helt selv på det du siger?

Lorem ipsuM
Jeg tror sagtens at vi kan opfinde os ud af de problemer vi har lige nu, jeg krydser i hvert fald fingre for at det ikke er for sent - tror dog ikke at det bliver gjort, fordi der ikke er nogen af magthaverne der er interesserede i det.
Jeg tror også sagtens at vi kan opfinde os ud af de problemer vi får i fremtiden og i princippet kunne menneskeheden godt komme til at leve i et problemfrit samfund - det gør os bare ikke lykkelige!
Lykke kræver at vi tilfredsstilles, men mennesket er designet (eller hvad man nu skal sige) sådan at det ikke stiller sig tilfreds i længere tid af gangen; vi finder nye mål i vores liv, når de gamle er opfyldt og sådan vil det fortsætte i al evighed. Men det vil jeg ikke betegne som et problem, for det er det der holder os kørende.
Men hvem ved? Måske vil man en dag kunne pille lidt i hjernen og fjerne alle andre følelser end lykke og tilfredsstillelse og det ville være fantastisk rart, men jeg tror s'gu' at det ville blive menneskehedens død - vi ville være tilfredse som tingene var, så vi behøvede ikke at få børn eller mad eller noget som helst.
Jeg tror virkeligt på at udvikling er meningen med livet og verden, og at stilstand er død - så er det bare ærgerligt for mig, som er et af de der mennesker, der ønsker at alt skal blive ved det gamle.

bodhiBit
Det er ikke teknologien det kommer an på.. Det er derimod et spørgsmål om at vi lærer at give slip på vores kapitalistiske indoktrinering om at alting koster penge; for det gør de ikke..

Ting koster reelt ikke penge, men ressourcer.. Du kan ikke bygge et hus eller smøre en sandwich ud af mønter og pengesedler.. Der er skal de rette materialer og energier til.. Den primære forskel er at ressourcer er en del af den natur vi alle er en del af, hvorimod penge er et kunstigt system af love og rettigheder fordelt mere eller mindre tilfældigt iblandt os..

Forstå mig ret; kapitalismen har tjent os godt i en tid hvor ressourcer var sparsomme, men nu hvor teknologien har gjort dem let tilgængelige giver det ikke mere mening at holde fast i penge-systemet.. Der er ressourcer nok til os alle; det er blot et spørgsmål om at økonomisere dem fornuftigt så alle har lige adgang til dem..

Alt det koblet med et frit videns-netværk og en problemløser-kultur og så kommer Performance's utopia (eller noget tilsvarende) helt af sig selv..

bodhiBit
bodhiBit

#6 skrev:

Nu sagde du sådan set lige selv at det er teknologien det kommer an på.
Du skrev nemlig at det er teknologien der har gjort ressourcerne let tilgængelige.
Så det er vel alligevel teknologien det kommer an på...

Teknologien er her allerede.. Problemet er at ikke alle har adgang til den.. Ting koster desværre stadig penge.. Og så længe de gør det, så kan vi ha nok så meget teknologi, men det er kun de rige der kan nyde den..

bodhiBit
Spirulina
Nej det tror jeg ikke vi kan. Men jeg oprettede også debatten så... Lol

fennesz
Jeg læste en god bog der hedder "Abundance: The Future is Better Than You Think", der faktisk argumenterer for at vi godt kan, og den har en pokkers masse research til at bakke det op.

Så ja, det kan vi godt. Dens argumenter er mange og komplicerede, men læs bogen. Rigtigt spændende og kompromisløst optimistisk.

Ham-I-Ved-Nok
Det er en gammel debat, men vil stadig tilføje lidt.

Hvis vi omstrukturere samfundet, ændre strukturerne, ændre de sociale relationer, vores forhold til arbejdet etc. Så opfinder vi også nye ting.

Den originale post havde mest fokus på teknologi, men det at tænke i nye baner / andre samfunds strukturer er vel også en måde at opfinde noget nyt...

Personligt vil jeg mene, at vi kan opfinde os ud af vores problemer, men teknologi er ikke det endegyldige svar.
Teknologi kan får os til at tænke i nye baner, men det er de nye tanker der skal rede os, mere end teknologien. Dog skal man også være opmærksom på, at nogle tanker kræver teknologi, for at kunne lade sig gøre.

Du kan f.eks. ikke få et utopia drevet af solenergi, uden en solcelle eller anden teknologi, der høster solenergi.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Jackbox på fredag
Computer og Internet
foamy
00:56:52
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
10:03:04
citat fra den sang du høre...