Se indlæg
 Udskriv debat
Genterapi på kropsceller men ikke på kønsceller?
bitch
Som så mange andre gør jeg mig i disse dage klar til eksamen, og de sidste par dage har jeg siddet og terpet biologi. Men der er noget som jeg ikke helt kan regne ud:

Hvorfor godkender Etisk Råd anvendelse af genterapi på kropsceller men ikke på kønsceller?

Jeg ved ikke om der findes et klart svar, men jeg har hørt at to hoveder er bedre end et, og jeg kunne godt tænke mig at høre andres vurderinger af hvordan det kan være, at det er sådan?

http://stuffthativewritten.blogspot.com/
vilnaiv
jep. 5 min og google reder dagen:

http://etiskraad.dk/Nyhedsarkiv/2010/maj/Videnskabscafe-boern-med-3-foraeldre.aspx

"Siden genteknologien kom frem har der været stor international enighed om, at den ikke må anvendes til at indføre ændringer på kønsceller, fordi de vil gå i arv til kommende generationer. I Danmark er sådanne forsøg forbudt."

Allergic_Reaction
Er det forbudt at ændre på generne i en sædcelle eller en ægcelle? Hvorfor ville man nogensinde gøre det?

vilnaiv
#3 mit barn skal ikke have nogle arvelige sygdomme, jeg vil have fjernet alle kendte genetiske fejl. det skal bliver 185, højt, have brugt hår og grønne øjne. etc. etc.

er mit bud

fjederham

Allergic_Reaction skrev:
Er det forbudt at ændre på generne i en sædcelle eller en ægcelle? Hvorfor ville man nogensinde gøre det?

Hvorfor man ville forbyde det, eller hvorfor man ville have lyst til at ændre generne?

bitch

vilnaiv skrev:
jep. 5 min og google reder dagen:

http://etiskraad.dk/Nyhedsarkiv/2010/maj/Videnskabscafe-boern-med-3-foraeldre.aspx

"Siden genteknologien kom frem har der været stor international enighed om, at den ikke må anvendes til at indføre ændringer på kønsceller, fordi de vil gå i arv til kommende generationer. I Danmark er sådanne forsøg forbudt."

Jeg ved godt at forskellen ligger i at ændringer på kønsceller er arvelige mens ændringer på kropsceller er individuelle og nedarves ikke. Hvad jeg søgte var vurderinger på HVORFOR det kan være et argument for at det skal være ulovligt.

http://stuffthativewritten.blogspot.com/
vilnaiv
åh undskyld, jeg ved ikke hvorfor etisk råd ikke vil det tænkte jeg bare, a) racehygiejne? - er man normalt ikke så vild med, ( 2VK hitler eutanasi)

b) jeg ville føle mig som en dukke hvis andre havde designet mig.

jeg aner ikke hvad etisk råd baserer det på, men af de to grunden oven for er jeg glad for det.

og endelig kan man sige, at ja: menneskerettighederne giver dig ret til din egen krop, men ikke til at gøre med dine børns som du lyster.
Redigeret af vilnaiv d. 05-06-2011 14:04

Allergic_Reaction

faejlfri skrev:

Allergic_Reaction skrev:

Hvorfor man ville forbyde det, eller hvorfor man ville have lyst til at ændre generne?

Hvorfor man vill have lyst til at ændre det. Men efter at have læst vilnaivs post blev jeg også nysgerrig over, hvorfor det ville være forkert at stille krav til, hvordan ens barn ville blive - i hvert fald med henblik på genetiske sygdomme. For ville det ikke være bedre hvis man kunne fjerne arvelige sygdomme? Eller mener det etiske råd, at arvelige sygdomme også har rettigheder? Jeg kan forestille mig, at de ikke ønsker, at børn skal blive til dukker, som man kun kan elske, hvis de er præcis på dén der måde, men arvelige sygdomme...? Beats me.

Evakora

Lidt mere uddybende. Ved genteknologien kan der ske nogen såkaldte mutationer, som kan have meget fortale konsekvenser for et organisme (større end vi måske kan forestille os). Disse fejl på DNA'et kan som sagt føres videre, da DNA'et genetisk bestemt ud fra vores forældre.

Jeg ved ikke om, du allerede viste dette. Jeg håber selvfølgelig, at det var en hjælp.
Hvis du allerede viste det, så lad dette indlæg være en oplysning for dem, der ikke har biologi på så højt et niveau.

Evakora
En mutation skal måske siges, er hvor der sker en fejl på DNA'ets struktur (de såkaldte basepar).

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Del din hipstermusik!
Musik
Ham-I-Ve...
21:08:46
Muks' Now Playing Machine!
Musik
boat
17:15:45
Anbefal en Tv-serie