Se indlæg
 Udskriv debat
Er ateister klogere end andre?
Slettet Bruger 0
Jeg gider ikke skrive et langt oplæg fordi det er sent, og I gider sikkert heller ikke læse det.

Jeg har lagt mærke til at mange af dem jeg kender der er religiøse ofte ikke er helt så skarpe som dem jeg kender der er ateister eller agnostikere, hvilket irriterer mig ret meget, for det er jo mit crew (jeg er selv afslappet religiøs).

... Er ateister klogere end andre?

Theis
Kunne man forestille sig at den IQ test ikke tog højde for testpersonens alder? Størstedelen af alle troende er, alt efter hvordan man definerer det, ældre mennesker (I hvert fald hvis man skal gå i kirke hver søndag før man tæller med). Alle de ældre mennesker vil med stor sandsynlighed på grund af deres alder få lavere IQ score end unge ateister, i samme test. Hvordan mon testen ville se ud hvis man tog 500 25 årige troende, vs. 500 25 årige ateister (fra ca. samme samfundsklasse)?
Redigeret af Theis d. 02-10-2011 18:42

GoldenGreen
Hm... jeg tror, at der er en MEGET stor forskel hos de religiøse og ateisterne.
Ligesom at man ikke kan sige; alle danskere kan lide kartofler osv.

Du ved, folk er forskellige med forskellige interesser og forskellige livssyn. Nogen tager nemt imod en religion, mens andre er mere skeptiske.

Kan man måske sige, at den skeptiske person er den kloge? At det er personen - som vil undersøge sagen nærmere og vil finde det mest præcise livssyn - der er den klogeste?

Ingen idé. Ifølge mit livssyn er mennesket mere eller mindre for kompliceret til, at man kan diskutere sådan noget her uden undersøgelser og samtidig finde frem til en konklusion.

Min IQ ligger på 115. (Sådan cirka... for jeg er under 18.) Og jeg er stadig i tvivl om mit livssyn. Selvom både ateister og religiøse personer har prøvet at forklare deres syn, så ser jeg det som et mysterie, hvor jeg ærligt talt ikke ved, hvad jeg skal tro.

Polyglot
De mennesker der er intelligente bliver klogere, og "normale" mennesker bliver mindre og mindre intelligente. Min mening.

Allergic_Reaction
Sandt nok, jeg har også selv når jeg genlæste noget i denne debat tænkt, at det var en lidt tynd konklusion.
Til en vis grad vil jeg argumentere for, at præmisserne er sande, men det kan helt sikkert være flere faktorer indblandet.
Det var nu også i høj grad en lille øvelse fra min side i at bruge p-p-k-modellen (eller hvad den hedder), og selv da jeg skrev den var den ikke tænkt som et endegyldigt bevis, snarere som en opsummering af mit syn på sagen.

Som sagen står er jeg overbevist om, at som mennesket bliver mere og mere intelligent bliver tendensen til at følge religioner mindre.
Vent, glem forrige sætning. Jeg er træt lige nu, og kan ikke tænke godt nok, til at sætte en teori frem.

Bohr
"His results, published in the scientific journal Intelligence demonstrated that on average, Atheists scored 1.95 IQ points higher than Agnostics, 3.82 points higher than Liberal persuasions, and 5.89 IQ points higher than Dogmatic persuasions."

"... using data from a U.S. study of 6,825 adolescents, the authors found that atheists scored 6 g-IQ points higher than those adhering to a religion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

otherside
du har ret i at jeg ikke gider at læse...

Courage
Tror nu at det er så individuelt som det overhovedet kan være . Hvis vi begynder at snakke intelligens indenfor fysik , logik og alt det der , så vil de religiøse jo nok mene at de er klogere end ateister eller alle andre , og lige modsat også .
Men snakker vi generelt tror jeg at det er fuldstændig ligegyldigt om man er religiøs eller ej .

Allergic_Reaction
Tror du ikke, man kunne designe et eksperiment for at finde ud af, om det generelt er ateister eller religiøse der scorer højt i diverse intelligenstests?
F.eks. ligesom det #29 refererer til?

Courage
#32 Hm , joh , det ville man vel godt kunne , men jeg tænker stadig sådan lidt .. Altså , ja , hvis de er religiøse er der jo nok mange ting de ikke vil tro på indenfor fysik eller kemi . Ihvertfald indenfor nogle områder - og det kan jo så gøre at de ikke rigtigt vil lære det . Ergo er de mere uintelligente efter " skemaet " . Men igen kommer det jo an på hvem man spørger .. Altså , ateist , religiøs .
Jeg ved ikke om det er totalt vrøvleri det jeg skriver , er vist overtræt . Men jeg håber da at noget giver mening .
Men pointen er ihvertfald , at ang. eksempelvis " normal " stavning / sprogligt , tror jeg ikke at de er " dummere " .

exutu
Jeg tror at der er en sandhed i at religiøse mennesker er mindre intelligente end ikke religiøse mennesker. Det er selvfølgelig ikke alle religiøse mennesker som er dummere end alle der ikke tror på en gud men gennemsnittet. Det handler primært om at fattige mennesker oftere tror på gud (fattig = mindre uddannelse) og at uudannede tror mere på gud (udannet = mere viden som modstrider religion), og som jeg har prøvet at vise med mine parenteser så er der et sammenhæng mellem de 2. En anden forklaring kunne være at religiøse mennesker ikke er så vant til problemløsnings opgaver som ikke religiøse mennesker (*Taunt, Taunt). Man skal huske at religion (ikke for alle men for mange) er den lette løsning, i forhold til at prøve at forstå hvorfor der højst sandsynligt ikke er en gud.

exutu
* ekstra til #34 som jeg lige huskede:
Man skal huske at religion er en form for gruppe dannelse og personen der danner en "gruppe" (lad det være pga. et oprør, en religion, holocaust, eller noget mindre og for den sags skyld positivt) er normalt intelligent men det er nemmere at få en ikke intelligent person til at acceptere en gruppes politik, end en intelligent person, altså det der populært kaldes "followers".

AN0NYM
Jeg tænker lidt, at man ikke bliver bedre til skrivning, engelsk, 2+2 osv af at være eller ikke at være troende.

Men hvis man er religiøs og tænker: "Jep, det var ham Gud der, som skabte verden og alle dyrene," så har man nok mindre interesse for evolution, universet og den slags, fordi det bare er noget værre 'vrøvl', når det jo var Gud og intet Big Bang, der skabte os.
Og hvis der ikke er nogen interesse for at undersøge den slags og lære mere, ja så bliver man nok mindre belært på det område end de ateister, der prøver at finde ud af, hvordan vi blev skabt og finde deres svar på, hvor vi kommer fra.

exutu
Det er forkert. Det de undersøger er IQ som netop handler om at forstå ord, forstå figurer og lign. se et (efterhånden gammelt) eks: http://wilderdom.com/personality/intelligenceAustralianAmericanTest.html (dog uden fig. etc. men den type opgaver kender du nok.)

exutu
(den er amerikansk og til skolebørn)

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Hvordan har i det med jeres...
Fri Snak
t
17:38:05
Gingers psykologi liderlighed
Krop og sex
Lorem ipsuM