Se indlæg
 Udskriv debat
programmering som religion
TMP
Ja, jeg ville lige teste mig selv. Jeg ville skabe min egen trosretning.
Jeg tror at hele denne Verden er opbygget i binære koder altså 1 og 0.

Jeg vil gerne have at I stiller mig etiske spørgsmål, så jeg enten kan udvikle min troretning, og selv blive udfordret, hvis nu der var noget som ingen kan svare på.

Jeg vil ikke have jer til at læse min filosofiske retning, som er ekstrem lang. http://ikkefilosofi.blogspot.com/2011...aming.html, men bare komme med etiske spørgsmål som mange har haft problemer med at svare, eller det ikke er blevet besvaret ordentligt.

Edit:
Lige nu så indser jeg at det er på en eller anden måde lidt det samme som the matrix, men nok mere komplekst eller?
Redigeret af TMP d. 03-04-2011 20:22

http://www.hamun.internetguiden.dk
Slettet Bruger 0
Hvis kodeguden der har kodet verden og mennesker også er lavet af koder hvordan er koden så påstået ?

Shepard
Hvordan kom koderne?

TMP
#3 i min blog indlæg. Se #1

2 og 4
Godt spørgsmål.
Dette tror jeg ikke kan besvare, men jeg tror på at der fandtes et 1 tal hvor det så udviklede sig til at blive mindre og mindre. fx. 0,0000001. osv.
Men før dette kan jeg ikke svare på. Faktisk et virkelig godt bevis på at man aldrig vil kunne besvare det spørgsmål... Hvad kom før alt andet?

pippi-lotta
#5, "hvad kom før alt andet".

Ah, roden til de dejligste diskussioner.

Kan det ettal blive uendelig lille eller er der en grænse?

http://detteerverbalt.daportfolio.com/
TMP

pippi-lotta skrev:
Kan det ettal blive uendelig lille eller er der en grænse?

Den kan blive uendelig lille.
Jeg tror nemlig på at tal kan blive uendelige.
Baggrunden for hvorfor uendelig lille?
Jo jeg har den teori om at universet er uendelig stor, den har ingen grænse, (nogle siger at den har en grænse, men igen endnu en god uendelig debat man kunne tag op).
"uendelighedsbegrebbet" kan også fortælles i matematikken (uendelighedstegnet), derfor må tal også være uendeligt.

pippi-lotta
Jaja, jeg er med på at matematisk set kan det lade sig gøre, men når du taler om det som en religion kan der selvfølgelig være begrænsninger.

http://detteerverbalt.daportfolio.com/
enelleranden
Hvis alting er lavet af koder, hvordan bliver verden så udviklet? Der er jo - som før nævnt - nogen der skal skrive koderne - eller koder til at koderne selv kan laves.

Beartato
Det var arkitekten der lavede koderne, amiright?
Og hvad buddhister (og dem med det 3. øje og den slags) kan se, er faktisk koderne?

Så hvornår kommer Neo og kæmper mod Gud? :D

TMP
Ved godt hvad du mener, men jeg prøver at gøre den mere logisk som muligt. (Så der er ikke bliver skabt problemmer med fortolkning eller andet. Ligesom med andre religioner).

Jo netop, koderne kan selv blive udviklet og dele sig, men ligesom med almindelig hjemmeside kodning, så kræver det at én person sidder og koder fx. Jorden, Solen osv. I mit tilfælde kalder jeg "kode guden". Men fordi at universet er specielt og ikke desideret indeholder noget som helst, så kan koderne godt dele sig, og skabe universet.

Heh, han kommer ikke, fordi uanset hvad så kan man ikke "bare" finde "Kode guden".

morrasmus

Der er en fejl i din 'religion'. Du siger, at alle skaber deres egne budskaber - Men eftersom verden er kodet, så er determinisme vel en grundpæl i systemet. Altså skaber folk ikke deres egne budskaber - Alle budskaber afhænger af programmeringen.

En anden problematisk vinkel: Din 'religion' eksisterer på moderne programmerings præmisser. F.eks. at den bygger på binære koder 1 og 0.

Alt ved denne religion er altså afhængigt af det moderne kendskab til IT, og dermed også begrænset af det. Binære koder og alt vi kender til programmering er jo menneskelige påfund - og dette kendskab er jo om noget uperfekt. Alligevel er hele opbygningen af din religion baseret på dette uperfekte kendskab.

morrasmus

Og? Det ændrer ikke noget ved min kritik jo.

morrasmus

Nu må vi jo holde os til den religion som indlægsforfatteren beskriver, hvor kodeguden ikke selv er opbygget af koder.

Og jeg ved udmærket hvordan koder fungerer, men hvis verden er blevet kodet, så er den per definition deterministisk, og derfor udvikler vi heller ikke vores egne budskaber. Vi udvikler de budskaber, som programmeringen giver plads til.

morrasmus

Ja, koder kan lave nye koder, men kun sålænge, at de er i stand til det, i kraft af deres programmering.

TMP

voodooman666 skrev:

Hvordan er kodeguden opstået ?

Er kodeguden også skabt af koder ?

Har kodeguden skabt koder eller har koderne skabt kodeguden ?

Hvad er koderne opbygget af ?

1. Det ved jeg ikke. Jeg tror på at det hele startede med "1" tallet. også er det delt sig, men jeg ved ikke hvordan helt præcist hvordan Kodeguden er skabt.

2. Ja, Hvis "1" er startet for alt andet, så ja. Dog ved jeg ikke præcist hvordan.

3. Jeg tror på at koderne har skabt kodeguden. Men hvordan ved jeg ikke.

4. Af 1 og 0´ere.

Problemet i mit "religion" er at jeg ikke ved hvordan denne "kodegud" opstod helt præcist. Jeg ved at alt var startet med 1 tallet som så er delt.

Koderne har ikke en vilje selv, de kan ikke bestemme. Det kan kun kodeguden.
Prøv at forestil dig at du gerne vil lave noget (et eller andet), du kan ikke få "grundelementerne/ingredienserne" til at lave det selv. Du mangler en "mekanisme", noget som får tingene til at løbe.

Andet eks.
Hvordan blev naturen skabt i de forskellige religioner? Det gjorde guden. Eller i følge naturvidenskaben så skete det via evolution, gennem mia. af år.

Men igen dette kan også være en fejl af mig at tro at der overhovedet findes en gud?
Det kan være at koderne i sig selv er guder, uden fri vilje? Nogle gange sker der bare fejl i koderne så der sker fx. naturkatastrofer osv.

Den jeg skrev i mit blog indlæg er ikke færdig, og var et forsøg på at skabe min egen form for tro.

Jeg skrev mit første indlæg netop fordi jeg ville have jeres hjælp til at udvikle videre på den eller argumentere imod den.

morrasmus

Du skriver, at folk skaber deres egne budskaber, men koderne har ikke en vilje selv. Det er lidt selvmodsigende.

Og så fastholder jeg, at det største problem med den religion er, at den bygger på 'moderne' programmeringspræmisser. Sjovt nok, så er verden altså bygget op ud fra de ret så uperfekte systemer, som vi selv programmerer ud fra.

Altså er religionen blevet formuleret af en menneskelig programmør, og religionen er således begrænset til, hvad denne programmør selv ved.

TMP
"Du skriver, at folk skaber deres egne budskaber, men koderne har ikke en vilje selv. Det er lidt selvmodsigende."
Ja netop. Koderne kan ikke bestemme hvad folk tror på.
Fx. Så gør det ikke noget, hvis andre mennesker tror på noget andet. Fordi den her religion er et "frit religion", altså at man selv vælger om man skal tro på dette eller ikke.

Fx. så tror muslimerne at Allah er den eneste gud der findes, eller fx. de kristne tror også kun på deres gud.

Men i min religion så skal man ikke tro på dette. Derfor, skaber mennesket deres eget budskab.
(håber det gav mening)...

"Og så fastholder jeg, at det største problem med den religion er, at den bygger på 'moderne' programmeringspræmisser. Sjovt nok, så er verden altså bygget op ud fra de ret så uperfekte systemer, som vi selv programmerer ud fra.

Altså er religionen blevet formuleret af en menneskelig programmør, og religionen er således begrænset til, hvad denne programmør selv ved."

Dette er rigtigt, og det var også en del af mit formål med denne udfordring. Jeg ville prøve at skabe en religion ud fra noget som vi alle kendte.
Men kan godt se din pointe. Men en del af religion er nød til at blive "opfundet/fantasi". Hvilket i følge fx. Ateister tror at der ikke findes andre guder, altså at guderne er skabt ud fra fantasier.

morrasmus

"Ja netop. Koderne kan ikke bestemme hvad folk tror på.
Fx. Så gør det ikke noget, hvis andre mennesker tror på noget andet. Fordi den her religion er et "frit religion", altså at man selv vælger om man skal tro på dette eller ikke."

Koderne bestemmer vel netop per definition, hvad folk tror på. Folk er jo programmerede, og må nødvendigvis opfører sig inden for dette programs rammer. Du skriver jo selv, at kun kodeguden har fri vilje, og at koderne selv ikke har det. Hvis vi ikke har fri vilje, så kan vi ikke selv skabe vores egne budskaber.

TMP

morrasmus skrev:

"Ja netop. Koderne kan ikke bestemme hvad folk tror på.
Fx. Så gør det ikke noget, hvis andre mennesker tror på noget andet. Fordi den her religion er et "frit religion", altså at man selv vælger om man skal tro på dette eller ikke."

Koderne bestemmer vel netop per definition, hvad folk tror på. Folk er jo programmerede, og må nødvendigvis opfører sig inden for dette programs rammer. Du skriver jo selv, at kun kodeguden har fri vilje, og at koderne selv ikke har det. Hvis vi ikke har fri vilje, så kan vi ikke selv skabe vores egne budskaber.

Ja kan godt se paradokset i dette. Der fik du mig.
Men ok, så kan vi sige at koderne og kodeguden har fri vilje.

Hm... Nogle andre "forkerte" ting/spørgsmål kan I se i den her religion?
Udover at jeg er klar over at dette er en mere programmeringsbaseret religion som har forskellige paradokser pga. deres systemmer ikke er komplette.

morrasmus

Jeg tror desværre næsten du er nødt til at holde dig til determinisme i verden, og udelukke fri vilje. Hele idéen med at bygge en religion op om koder, er jo netop at genbruge de egenskaber, som tilhører programmering. Og programmer/koder har ikke fri vilje - de er nødt til at opføre sig inden for de rammer, som de er programmeret til.

Det bliver for svært at forene idéen om at bruge koder som fundament for eksistens, samtidig med at tillade fri vilje. Men determinisme er jo også et spændende koncept :)

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Bedste subreddit?
Computer og Internet
Ba_a
02:32:39
citat fra den sang du høre...
Musik
boat
17:09:09
Post dit skrivebord!