Se indlæg
 Udskriv debat
programmering som religion
TMP
Ja, jeg ville lige teste mig selv. Jeg ville skabe min egen trosretning.
Jeg tror at hele denne Verden er opbygget i binære koder altså 1 og 0.

Jeg vil gerne have at I stiller mig etiske spørgsmål, så jeg enten kan udvikle min troretning, og selv blive udfordret, hvis nu der var noget som ingen kan svare på.

Jeg vil ikke have jer til at læse min filosofiske retning, som er ekstrem lang. http://ikkefilosofi.blogspot.com/2011...aming.html, men bare komme med etiske spørgsmål som mange har haft problemer med at svare, eller det ikke er blevet besvaret ordentligt.

Edit:
Lige nu så indser jeg at det er på en eller anden måde lidt det samme som the matrix, men nok mere komplekst eller?
Redigeret af TMP d. 03-04-2011 20:22

http://www.hamun.internetguiden.dk
morrasmus

Alternativt kan du måske sige, at hver enkelt kode "frihed inden for determinerede rammer - formuleret igennem koder". Formålet med hver enkelt kode kan så, f.eks. være at systemet skal køre så problemfrit som muligt - det stiller så krav til hver enkelt kodes fortolkning af sin egen opgave i systemet, inden for de rammer, som er forudbestemt for den.

På den måde virker tilværelsen måske mindre forudbestemt og mindre meningsløs.

morrasmus

Kvantecomputere er for det første ikke det samme som programmer/koder. Og det man kan bevise er vist bare, at de er meget mere komplekse i deres adfærd. Der findes ikke beviser for, at de kan udvise fri vilje, der findes bare enkelte teoretikere, der mener, og argumenterer for at de kan.

Men det er også helt irrelevant i den her diskussion, da vi ikke taler om at computere styrer verden. Vi taler om, at verden er koder. Kvantecomputere fungerer jo ikke ud fra et sæt koder, de fungerer ud fra mere biologiske principper.

Hobbes
Hvorfor skal kodeguden være opbygget af koder?
Det giver mere mening - for mig ihvertfald - hvis han ikke er, og ligesom står uden for den verden som er.

morrasmus

Hvorfor de spørgsmål? Den religion vi får præsenteret her er jo hypotetisk, så det giver jo ikke nogen mening at spørge ind til hvordan verden så hænger sammen, det kan ingen jo svare på.

Måske er der en superkode? Måske er der en superduperkode?

morrasmus

Men så er hele fundamentet for religionen jo undermineret. Hvad er pointen med at have en religion baseret på programmering, hvor intet så opfører sig som om, det er programmeret, pga. der er en superkode.

I øvrigt kan man vel ikke tale om fri vilje her, men om fri tilfældighed. Det virker lidt usandsynligt at koder lige frem skulle have en 'vilje'.

morrasmus

Har man set nogen eksempler på vilje hos koder? Vilje er vel en decideret lyst til at opnå et eller andet.

morrasmus

Det forudsætter ikke fri vilje. Det forudsætter bare plads til tilfældighed. Fri vilje forudsætter som sagt, at der er en vilje til at gøre noget bestemt. Tror du koder har en personlighed, der har et bestemt udtalt ønske om, hvad den næste binære kode skal være? Eller vælger den bare tilfældigt, eller det der virker bedst i den givne situation?

morrasmus

Nej, de har frihed til at bestemme det næste nummer. De har ikke nogen 'vilje'.

morrasmus

Tilfældighed f.eks. Vilje forudsætter jo at koderne 'gerne vil noget'. Koder bliver jo heller ikke glade eller kede af det, hvis de ikke får deres 'vilje'.

morrasmus

Nu siger jeg jo netop, at det er tilfældighed. Men der er heller ikke fri vilje.

Vi må jo gå ud fra, hvad vi ved om koder nu. Indtil nogen kan påvise ægte følelser i koder, så kan der ikke være tale om fri vilje.

morrasmus

Uanset hvad, så er det heller ikke det, debatten handler om. Indlægsforfatteren må jo definere sin religion som han vil, og så kan man debattere de definitioner.

Bohr
Der findes allerede teorier der beskriver hvordan vi kan være produktet af en computersimulation. Hvilket er hvad du beskriver.

TMP
Undskylder lige mit sene svar men:

"#27, Formålet med hver enkelt kode kan så, f.eks. være at systemet skal køre så problemfrit som muligt det stiller så krav til hver

enkelt kodes fortolkning af sin egen opgave i systemet, inden for de rammer, som er forudbestemt for den."

Helst ikke, ellers ville min fortolkning af "fejl i systemmet" omkring godt og ondt være forkert. Jeg vil helst bevare den tankegang.
Ved godt hvad du mener med at en hver kode skal have sin egen opgave i systemet, men så tænker jeg, hvad hvis den opgave ikke bliver fuldført?
Vil den så være et "0"?

Kodeguden er opbygget af koder.
I virkeligheden så er selve koderne "guden".

Men jeg skrev før at koderne ikke havde en vilje, det er så her morrasmus siger at jeg tager fejl.

Lige nu går debatten om, koderne koder tilfældigt, eller om de har en fri vilje.

I determinismen så kan koderne ikke have fri vilje, fordi noget skal jo styre koderne, hvilket også er sådan i programmering.

Fx. Vi (menneskene) er igang med at bygge roboter som kan tænke selv, dette kan føre til at de kan tænke, dog så har de ikke fri vilje, fordi de kun kan tænke i en bestemt måde, og ikke udover det som programmøren har fået den til at tænke. (Med mindre man taler omkring science fiction robotter).

Hvis vi forestiller os naturens gang, så er vores kroppe styret af 1´ere og 0´ere, altså nogle celler som enten dør eller lever. Disse ting kan vi ikke styre (til en vis grænse, for vi kan jo fx. begå selvmord, så ville cellerne blive 0´ere).

Nu skal jeg også passe på jeg ikke sammenligner 2 determinismer. Men jeg tror I forstår pointen.

Et af mine formål med at skabe denne religion er, for mig, at få så meget logik ind i det som muligt. (Selvom dette kan lyde umuligt).

Så kommer spørgsmålet så,
Skal koderne have tilfældigt lavet "kodeguden", eller om det var koderne som bestemte det?

Sådan var det sikkert også med the big Bang. The Big Bang blev skabt (siger man), af en sjerne som eksploderede, og dette var nok sket tilfældigt, efter rigtig mange århundreder.

Dertil vil jeg så også have at koderne tilfældigt lavede kodeguden.

Undskylder min forvirring med den her tråd. Men bare så I ved det, så må i gerne stille tvivl ved min religion, da den ikke er komplet.

http://www.hamun.internetguiden.dk
Allergic_Reaction
Hvis du skal undgå at det ikke bliver en deterministisk religion, så skal koderne eller det, der laver koderne, have en fri vilje. Allerhelst skal hver enkelt kode have fri vilje til at skabe sig selv (til en vis grad).

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Bedste subreddit?
Computer og Internet
Ild
00:45:47
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
21:11:01
Kan muks spotte den næste ...