Se indlæg
 Udskriv debat
Hvidekrist = religionsfascist
Jeopardizer
Tit og ofte har jeg tilladt mine tanker at dvæle ved det sælsomme i den kristne kultur og bibelens budskaber.
Ikke ved det utal af dødsstraffe eller den øjensynlige trang til regime den udstråler, men ved det budskab at den er forbeholdt Israels folk.
Så her kommer millionspørgsmålet: Hvorfor denne masse fascination af en gud er åbenlyst mobber os? En gud der frastødes lige så meget af det skidt han skraber af skoen som det folk der nu tilbeder ham?

For at understøtte mit lille indlæg vedlægger jeg et uddrag af Matthæus evangeliet - en af mine personlige favoritter til at illustrere bibelens øjensynlige racistiske propaganda.

Matthæus 15,21 Jesus gik bort derfra og drog til områderne ved Tyrus og Sidon.
Matthæus 15,22 Og se, en kana'anæisk kvinde kom fra den samme egn og råbte: »Forbarm dig over mig, Herre, Davids søn! Min datter plages slemt af en dæmon.»
Matthæus 15,23 Men han svarede hende ikke et ord. Og hans disciple kom hen og bad ham: »Send hende væk! Hun råber efter os.«
Matthæus 15,24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.«
Matthæus 15,25 Men hun kom og kastede sig ned for ham og bad: »Herre, hjælp mig!«
Matthæus 15,26 Han sagde: »Det er ikke rigtigt at tage børnenes brød og give det til de små hunde.«

morrasmus

Du har vist overfortolket lidt her. For det første mangler du lige de efterfølgende vers, hvor Jesus forbarmer sig over kvinden, roser hende for hendes tro og helbreder hendes datter.

For det andet, så står der ikke at kristendommen er forbeholdt Israels hus. Der står at Jesus blev sendt dertil for at vejlede stammerne under fællesbetegnelsen 'Israels hus', da disse var 'faret vild'. De omtales som vildfarne får, som har brug for en hyrde - Jesus.

Dette betyder ikke, at Gud foretrækker nogen frem for andre - det betyder bare, at en bestemt gruppe havde brug for vejledning. Der var jo heller ikke tale om hele Israel som sådan, da jøderne f.eks. ikke hørte under Israels hus men under Judas Hus

Uglegylp
Senere sad Jesus til bords i hans hus, og mange toldere og syndere sad til bords sammen med ham og hans disciple, for der var mange, som fulgte ham. Da de skriftkloge blandt farisæerne så, at han spiste sammen med syndere og toldere, spurgte de hans disciple: »Hvorfor spiser han sammen med toldere og syndere? « Men da Jesus hørte det, sagde han til dem: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«

Markus 2: 15 - 17

Derudover så også Lukas 15: 1-32, der bl.a. indeholder lignelsen om om den fortabte søn.

Der er et utal af eksempler hvor Jesus hjælper syndere og ikke-troende, og opfordrer sine disciple og tilhørere til at gøre det samme. Såsom lignelsen om den barmhjertige samaritaner, for blot at nævne endnu en. Eller da Jesus opfordrer den der er uden synd til at kaste den første sten.

Og som #2 påpeger udelader du en ret vigtig del af bibelverset. Du kan ikke bare tage de bidder af teksten der bekræfter dig i en forudfattet mening, og så ignorere resten. Vil du forholde dig til teksten, så må du forholde dig til hele teksten.

Jeopardizer
Jeg bemærker at I helt og holdent undlader at svare på trådens egentlige formål. Nemlig at debatere Jesu forhold til fremmede religioner og dets følgere.

Om Jesus valgte at hjælpe kvinden eller ej er mig såvel som debatten ligegyldigt, da teksten er udvalgt på baggrund af den modtagelse han giver kvinden.

morrasmus

Du skrev at biblen har et racistisk propaganda og et budskab der er forbeholdt israels folk. Det passer ikke, ligesom jeg skriver oven for.

Det er rigtigt, jesus' formål på jorden var forbeholdt de fortabte stammer, der udgjorde Israel's hus. Men det er ligegyldigt for biblens overordnede budskab.

Jeopardizer
#5, fascisme er en alvorlig anklage - og jeg udlægger den med god grund. Vi lever i et oplyst samfund i det 21. århundrede, og alligevel vælger nogle at følge næsten to tusind år gamle værdier der i store træk underminere selvstændigheden - er det en tro værd at forsvare?

Hvordan kan du benægte den racisme som Jesus udviser når bibelen så åbenlyst ikke gør?

Slettet Bruger 0
Det her er nok et af de mindst vel-researchede indlæg jeg har set i meget lang tid. Bare nogle få eksempler på hvor der er graverende fejl:

1. Kristendommen er IKKE forbeholdt Israels folk. Hvis det var rigtigt ville vi Danskere jo ikke være kristne, fordi vi tilhører Danmarks folk. Israels folk er Jøderne, der som bekendt i det store hele bekender sig til den religion der hedder Jødedommen.

2. Jesus kan umuligt have været "racistisk" overfor kvinden fra Kanaan, siden han selv kom derfra. Kanaan er et gammelt navn for landområdet Israel, også kaldet Palæstina, hvor patriarken Abraham slog sig ned med sine kone Sara, og hvortil profeten Moses førte Jøderne efter de havde været slaver i Ægypten.
Hvis jeg ikke snakker pænt til en dansker er jeg så racist? Nej, vel?

3. Der er INGEN racistisk tendens i kristendommen, snarere stik op i modsat. Jeg er selv firmet ind i verdens ældste kirke, nemlig den Katolske, og racisme er meget imod det som kristendommen står for. Idéen var nemlig oprindeligt at Gud ikke længere kun skulle være forbeholdt Jøderne, men at Guds ord også skulle spredes til dem der ikke var jøder. Min egen menighed består faktisk hovedsagligt af Vietnamesere, og de har ved gud aldrig i hele deres liv tilhørt Israels folk!

En lille etymologisk fun-fact kunne være at fortælle at ordet "katolsk" oprindeligt kommer fra græsk, hvor det udtales "katholikos", og betyder noget i retning af universel, almindelig eller alt-inkluderende, altså alle de ting som racisme netop IKKE er.

Jeopardizer, jeg synes ærligt talt du skulle læse en bog om emnet kristendom, for du ved virkeligt INGENTING, og det siger jeg ikke for at såre dig eller noget, men din uvidenhed er virkeligt skræmmende. Hav det rart, ikke?

morrasmus

Jesus udviser ikke racisme, han holder sig bare som udgangspunkt til det specifikke formål han havde. Nemlig at få israels folk på den rette vej - det var dem der havde brug for ham. Kvinden var så at sige uden for hans specifikke mission, men alligevel forbarmer han sig over hende, fordi hendes tro er så stærk.

Der er ikke nogen racisme i biblen, du ser bare de ting, du gerne vil se.

Det at være ateist har i øvrigt ikke noget med at være oplyst at gøre. Det er kun i den vestlige verden at vi har dannet så stærke værdier for selvstændighed, og det er så rigtigt, at denne selvstændighed ikke stemmer godt overens med religion. Ikke desto mindre er denne selvstændighed ikke andet end en samfundsbestemt værdi.

Det er nærmere dig, der er fascistisk ved at gå ud fra, at vores selvstændighedsidealer nødvendigvis er bedre end andre idealer.

morrasmus

Israels folk er ikke netop ikke jøderne. Israels folk henviser til en gruppe stammer i Israel, som stod i modsætning til den gruppe af stammer, der hørte under kong david. Disse stammer var jødiske og gik under betegnelsen Juda's folk.

morrasmus

Israels folk udgjorde kun 10 af de 12 stammer. De 2 sydligste stammer udgjorde Juda's folk, som var jøderne. Jesus blev sendt for at hjælpe Israels folk på rette vej, fordi de ikke vidste hvem de var - de var de fortabte får. Han var derimod ikke sendt for at hjælpe jøderne, og netop derfor var hans 'mission' tiltænkt israels folk, i modsætning til Juda's folk.

morrasmus
Jeg tror vist vi har brug for en administrator til det sidste indlæg her. Det er svært at holde en fornuftig debat kørende, hvis folk ikke kan holde en god tone.

Det er muligt, at jeg har taget fejl, i min læsning af at Jesus blev sendt til Israel med henblik på at lede de fortabte får, og at disse 'får' ikke er jøderne. Men den diskussion er alligevel ikke væsentlig for dette debatemne, og jeg har slet ikke tænkt mig at tage debatten med en person, der ikke kan debattere på et respektfuldt niveau.

Jeopardizer
#7,
Til 1.: Jeg har aldrig sagt at kristendommen var forbeholdt Israels folk. Jeg har derimod videregivet den information som bibelen omtaler: nemlig at Jesus var sendt til Israels hus.
Til 2.: En stor del af kana'anæerne var i jernalderen polyteister og tilbedte guder som Ilu, Asherah og Ba'al Hadad.
Til 3.: 'racisme' var af mig et forkert ord at bruge - det kan misfortolkes på så mange måder. Fordomsfuld, så. Fascistisk, om det skal være.

#6, først og fremmest, så er jeg ikke ateist.
Fascisme er en autoritær regime - jeg prøver blot at råbe folk op.
("selvstændighed ikke andet end en samfundsbestemt værdi" - jeg kunne ikke have sagt det bedre selv).

morrasmus

Du har faktisk decideret sagt i indlæg #1 "det budskab at den er forbeholdt Israels folk" (Henvisende til den kristne kultur og bibelens budskaber). At Jesus var sendt til israels hus har sådan set ikke noget særligt at sige om bibelens budskaber.

Jeg mener heller ikke du har noget belæg for at kalde kristendommen fascistisk, ligesom Veritas vist også viser. Det er muligt at nogle kristne institutioner ikke er 100% fremmedvenlige eller tolerante, men kristendommen i sig selv kan ikke kritiseres i det omfang du lægger op til. Især den noget ubalancerede kritik du kommer med i første indlæg.

Jeopardizer
#16,
Hedninge skal dømmes til døden, de der praktiserer trolddom skal dømmes til døden, uvårne unge skal dømmes til døden .. Jeg kan tælle enogtyve dødsstraffe alene i mosebøgerne. Hvis dette ikke er i Betino Mussolinis ånd, så ved jeg ikke hvad er.
Med hensyn til Jesus relationer, så var det skam ikke mine ord. Som jeg skrev i #15 videregiver jeg blot den information bibelen fremlægger.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Bedste subreddit?
Computer og Internet
Ba_a
02:32:39
citat fra den sang du høre...
Musik
boat
17:09:09
Post dit skrivebord!