Se indlæg
 Udskriv debat
Newtons tredje lov i rummet
Styrmand Kødkikkert
NASA siger at en rumraket kan flyve ved hjælp af Newtons tredje lov. Her er et link:

https://www.nasa.gov/sites/default/fi...rd-law.pdf

Det giver fint mening.

Men kæden hopper af for mig når man taler om flyvning i rummet, hvor der er vakuum. Nu har jeg derfor brugt et par dage på at gennemtravle internettet. Jeg har ikke kunne finde en eneste redegørelse for hvordan Newtons tredje lov i en rumraket fungerer i praksis. Jeg til gengæld fundet mange henvisninger til sådan-er-det-bare.

Helt simpel eksempel:
Hvis to astronauter holder fast i hinanden mens de svæver i rummet, og så den ene astronaut skubber sig selv væk - så vil begge astronauter flytte sig i hver sin retning. Newtons tredje lov.

Hvordan har det noget at gøre med en raket som flyver ved at udlede gasser meget hurtigt?
1. Disse gas partikler vil aldrig have samme masse og vægt som raketten da gasser er ubrugelige og forsvinder i vakuum.
2. Der er heller ingen luftmodstand til at generere fremdrift.
Derfor hopper kæden af for mig.

Dette problem er også et slidt argument fra flat-earthers og andre konspirations typer.

Håber det giver mening. Overvejer at ringe ind til DTU og tale med en raket ingeniør.
Redigeret af Styrmand Kødkikkert d. 18-10-2019 11:20

Mickel
1.
Gasserne kan ses som rigtig mange rigtig små personer som du skubber meget hårdt til. Hver af dem skubber tilbage. Gasserne vil accelerere ad helvede til fordi de er meget små i forhold til den kraft du udsætter dem for, ligesom et skud fra en pistol. Du får kun et ubehageligt slag tilbage fordi du er meget større.

På jorden får det dig ikke til at flyve mod det uendelige univers, fordi jorden netop har luftmodstand og tyngdekraft. Det gør de dog i rummet, hvis du affyrer nok på en gang :)

2. jeg mener at luftmodstand sænker fremdrift, ikke omvendt. Et fly svæver ved at få luften over vingen til at bevæge sig anderledes end under vingen. Det gør at der er mindre lufttryk over vingen, og så mener jeg det er tyngdekraften der får dig til at bevæge dig op af.

Et fly har en luftmodstand imod sig - og kunsten er så, ligesom i rummet, at fyre mere af bagtil end du rammer ind i foran (hvilket i rummet er tæt på intet) , eller andre teknikker som fx rotorer til at udnytte luften bagtil som et slags springbræt.

...

Ift hvorfor loven virker: Jeg forstiller mig hvad der sker hvis du prøver at mase to neutrale atomer sammen. På lang afstand er de neutrale, men på kort afstand rammer du ind i elektroner som frastøder hinanden. Det er som to velbalancerede sandwiches med pålæg i midten, hvor brødet er tiltrukket til pålægget, men flere stykker brød oven på hinanden er om ikke andet et frastødende syn. Jeg ved dog ikke om der er mere til det end det - det er der nok :p
Redigeret af Mickel d. 18-10-2019 11:48

Styrmand Kødkikkert
1. Skyder våbnet med løst krudt, er trykket dog langt mindre. Problemet er, som jeg ser det, at raketten mangler "noget" at fyre af - derfor svarer effekten til løs krudt.

De "små mænd" mangler noget at holde i eller en rampe at stå på(luft modstand) for at kunne skubbe tilbage.

2. Jeg mener at en drone fungerer ved at skubbe luften og bruge modstanden under til opdrift. Ligesom et skib i vand bruger propellem til fremdrift. På samme måde tror jeg det er med raketter, som dog selv laver gassen til opdrift. Almindelige flyvere er anderledes fordi de skaber et undertryk over vingen som "suger" dem op.
Redigeret af Styrmand Kødkikkert d. 18-10-2019 18:26

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Studenter mad
Fri Snak
boat
16:56:58
Dagens yndlingssang
Musik
boat
23:12:35