Se indlæg
Ville date dig selv som det modsatte køn?
Jeg ville være damn hot. Så JA DA!!!! Jeg ville være damn hot. Så JA DA!!!! 25%[1 Stemme]
Nope. Bare... Nope. Nope. Bare... Nope. 75%[3 Stemmer]
Antal stemmer : 4
 Udskriv debat
Transkønnethed
Ham-I-Ved-Nok
Debatten kan muligvis også være relevant i det politiske emne, men jeg valgte at placere tråden under filosofi og videnskab.

Hey Muks.
Hvad er jeres holdning til transkønnethed.
Personligt mener jeg det sætter nogle tanker igang.
Er det muligt at skifte køn?
Kan man gå fra at være XY kromosom til XX kromosom?
Har transkønnede mænd ret til at være del af feministiske grupper?
(der kom den politiske vinkel).

Hvordan ville det være, at være det modsatte køn for en dag?
Ville jeg være sexet og hot som det modsatte køn?
Ville jeg date mig selv?
Ja, det er blot nogle af livets store spørgsmål.

Ba_a
Jeg er personligt der hvor jeg synes køn er ved at være outdated.
Der er flere køn end to - også biologisk set, både hvis man vurderer køn efter kønsorganer eller efter kromosomer, og det er stigmatiserende at påstå andet.

Jeg kan se at det er relevant for en læge at vide hvad køn man har i forhold til hvordan visse procedure skal foretages, men udover det synes jeg egentlig køn er en personlig sag, og burde ikke være noget resten af samfundet har krav på at vide om én.

Sommerfuglen Sonny
''Har transkønnede mænd ret til at være del af feministiske grupper?''
... Men... ciskønnede mænd har da også ret til at være en del af feministiske grupper??? Alle mennesker har da ret til og mulighed for at gå ind for feminisme?
Er spørgsmålet stillet forkert?

Spørgsmål om, hvordan man ville være som 'modsat' køn, er ikke et spørgsmål om transkønnethed. At være transkønnet er ikke et spørgsmål om at være det 'modsatte' køn for en dag, eller om man ville være mere hot, eller om man ville date sig selv (går ud fra, givet man er heteroseksuel/tiltrukket af det 'modsatte' køn af hvad man er nu)

Min 'holdning' til transkønnethed er den samme som til ciskønnede.

Ham-I-Ved-Nok

''Har transkønnede mænd ret til at være del af feministiske grupper?''
... Men... ciskønnede mænd har da også ret til at være en del af feministiske grupper??? Alle mennesker har da ret til og mulighed for at gå ind for feminisme?
Er spørgsmålet stillet forkert?

Spørgsmålet er ikke stillet forkert. Grunden til at jeg spørger er fordi jeg har set nogle videoer, hvor transkønnede har fortalt, at feministiske grupper har set ned på dem fordi de mener, at det skader feministernes sag. Så ville bare se hvordan Muks havde det med den holdning...

Spørgsmål om, hvordan man ville være som 'modsat' køn, er ikke et spørgsmål om transkønnethed. At være transkønnet er ikke et spørgsmål om at være det 'modsatte' køn for en dag, eller om man ville være mere hot, eller om man ville date sig selv (går ud fra, givet man er heteroseksuel/tiltrukket af det 'modsatte' køn af hvad man er nu)

Jeg prøvede at bryde isen omkring emnet med lidt humor... Det lykkedes så ikke...
Læg også mærke til mellemrummet mellem de første spørgsmål (de mere seriøse og filosofiske spørgsmål) og de lidt mere useriøse spørgsmål om at være det modsatte køn.

Sommerfuglen Sonny
Det er korrekt, at der er nogle feminister (Terfs etc.) der udelukker transkønnede (de udelukker hvad jeg ved af mest MtF, altså transkvinder, da de ikke anser dem som 'ægte' kvinder, men det undrer mig ikke hvis de også udelukker transmænd), men det er jo et spørgsmål om, at nogen så grueligt har misforstået begrebet feminisme.
Så svaret på spørgsmålet, ud fra et feministisk grundlag, er ja, transkønnede har ret til at være i feministiske grupper.
Ligesom cismænd også har. Det har der da også været debat om, med feminister der var imod feministiske mænd.

Humor lykkes ikke altid på skrift. At der er et skel mellem de to grupper af spørgsmål, gør det ikke klart at det ene er 'seriøst' ment og det andet er 'humor'.
Jeg føler det har samme klang, som hvis vi tog en debat op omkring racisme, og om invandrere har ret til at være i Danmark, med en masse humor der emmer af stereotyper og misforståelser.
Spørgsmålene til sidst er forsimplede og har reelt ikke noget med transkønnethed at gøre. Og de første spørgsmål er ladede, at best.

Det er heller ikke fordi jeg bare vil være sur og tvær og skælde ud. Det er rigtig fint at åbne en samtale. Men når det er et emne og et miljø, man ikke (nødvendigvis) selv af en del af, er det meget vist at gå ind til det med respekt, og ikke nødvendigvis humor.

---

Udover det synes jeg Ba_a har ret i, at køn er 'forældede'.
Altså den binære forestilling om, at der er mand og kvinde, og intet andet. Ikke blot i forhold til transkønnethed (eller hvis det virkelig går vildt for sig, non-binære personer), men specielt i forhold til intersex.
Jeg synes helt generelt, at folk skal have lov til at være dem de gerne vil være. Uanset om de identificerer sig som og uanset hvad de er født som.

Men selv hvis vi antog, at der nu kun var to, og kun to køn, så kan jeg virkelig ikke se et problem med, at man kalder folk ved det navn og de pronomener de foretrækker.
Hvad så hvis personen ikke 'ligner' en kvinde? Hvordan ser en kvinde egentligt ud, helt præcist? Hvad med ciskvinder, der heller ikke ligner rigtige kvinder? Skal de også gå under mandlige pronomener?

Respekt går naturligvis begge veje. Kommer man til at kalde folk for det forkerte, så skal man naturligvis ikke overfuses (som jeg før har hørt som argument for, at transkønnede ikke fortjente at deres pronomener blev respekteret) Så retter man sin fejl, ligesom hvis man kalder Julie for Sofie ved en fejl.

Ham-I-Ved-Nok

Jeg føler det har samme klang, som hvis vi tog en debat op omkring racisme, og om invandrere har ret til at være i Danmark, med en masse humor der emmer af stereotyper og misforståelser.

Den opfattelse har jeg ikke. I dit eksempel om racisme og indvandring, har du ret i at "humoren" bygger på stereotyper, men jeg har ikke nævnt nogle stereotyper i mine spørgsmål. Jeg har ikke sagt noget negativt om transkønnede, men hvis det er din opfattelse så beklager jeg meget. Det er de spørgsmål der nogen gange poper op i mit hoved:

Hvordan ville det være, at være det modsatte køn for en dag?
Ville jeg være sexet og hot som det modsatte køn?
Ville jeg date mig selv?

Som en cis mand vil jeg da sige, at det er nogle fair spørgsmål at stille sig selv.
+ Du kan potentielt få andre cis mænd til at tænke over hvordan de behandler kvinder og transkønnede. For hvis jeg var det modsatte køn og var hot, så ville jeg være bange når jeg gik i byen, alene på baggrund af historier og ting jeg har observeret.

Charioteer
Er det muligt at skifte køn? Ja.
Kan man gå fra at være XY kromosom til XX kromosom? Nej
Har transkønnede mænd ret til at være del af feministiske grupper? Det har alle. Ligesom selv jøder ifølge mig har ret til at være del af nazistiske grupper

Hvordan ville det være, at være det modsatte køn for en dag? Fuck. Jeg forestiller en mig, der er mindre emotionelt styret. Nok lige så horny. Men ikke lige så god til at skjule det.
Ville jeg være sexet og hot som det modsatte køn? Æh .. nej.
Ville jeg date mig selv? Nah.

Lorem ipsuM

6 skrev:

Har transkønnede mænd ret til at være del af feministiske grupper? Det har alle. Ligesom selv jøder ifølge mig har ret til at være del af nazistiske grupper

Vild sammenligning!

Jeg synes at den her snak er ved at være gammel. Og lidt pointless at have en masse cis-kønnede imellem. Det burde efterhånden ikke kunne diskuteres længere, at køn ikke fungerer som et binært begreb, hverken biologisk eller sociologisk. Det fungerer helt åbentlyst ikke for rigtig mange, jeg forstår ikke, hvorfor det ikke er nok til at acceptere transkønnethed og interkønnethed for en hel masse andre.

Ham-I-Ved-Nok

jeg forstår ikke, hvorfor det ikke er nok til at acceptere transkønnethed og interkønnethed for en hel masse andre.

Jeg tror grundlæggende, at mange folk er konservative på det område og vil holde fast i det de lærte dengang de var børn. Jeg kan sådan set godt forstå hvor de kommer fra. Det betyder dog ikke, at jeg er enig. Altså med personer som mener, at køn er binært.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Hvem kender en god ejendoms...
Fri Snak
KBHN2200
09:46:48
citat fra den sang du høre...
Musik
boat
03:07:15
Facts