Se indlæg
Muks » Fritid » Kreativitet
 Udskriv debat
Sådan gror du (næsten) alt!
foamy
Hej! Jeg lovede for noget tid at lave en tråd om hvordan man spirer frø både fra frugt og grøntsager, men også fra ting man har i køkkenskabet. Den kommer her. Læs med, hvis du vil have uendeligt mange planter, helt gratis!

1. Start med at lave en spirekasse
Det her er hemmeligheden til at kunne spire alt! Det lyder måske fancy, men en spirekasse er bare en hvilken som helst plastikbeholder med et fugtigt stykke køkkenrulle i. Jeg bruger selv en gammel take-away bøtte. Det smarteved spirekassen er, at du hurtigt kan se, om et frø er i live eller ej. Du spilder ikke muld og dagevis på at gå og vande en plante, der muligvis slet ikke spirer.

Sådan gør du: Fugt et stykke køkkenrulle - det skal ikke være drivvådt, men må heller ikke have nogle tørre pletter. Læg det i din plastikbeholder, så det dækker bunden. Nu lægger du dine frø i kassen, med et par centimeters mellemrum. Når alle dine frø er lagt i kassen, kommer du endnu et stykke fugtigt køkkenrulle ovenpå, lukker plastikbeholderen, og så stiller du den et mørkt og (gerne lunt) sted. That's it. Kig til frøene efter et par dage. Er nogle af dem begyndt at spire, så kan du plante dem. Nemt!
*Der er STOR forskel på, hvor lang tid frøene er om at spire. Græskarfrø spirer ofte inden for 24 timer. Daddelfrø vokser derimod utroligt langsomt, og det kan tage 2-3 måneder før de begynder at spire. Men for langt de fleste frø tager det omkring en uges tid.

2.Tip: Pil de store frø
De fleste frø har en tynd skal rundt omkring selve frøet. Når du dealer med store frø (f.eks. avocado, agern, græskar, citrusfrugter), er det bedst at pille den ydre skal af, inden de kommes i spirekassen. Skallens funktion er at beskytte frøet mod insekter, svampe og bakterier, men det gør også, at frøet vokser langsommere. Fordi vi gror frøene indendørs, er der ingen grund til at have den beskyttende skal, så bare pil den af. Ikke alene spirer frøet meget hurtigere - du risikerer heller ikke, at skallen ligger og rådner, når frøet alligevel vokser ud af den. Er frøet mindre end en citronkerne, behøves det ikke pilles. Så risikerer du at gøre mere skade end gavn.

3. Spir (næsten) HVAD SOM HELST
Nu hvor du har en spirekasse, er der uendelige muligheder. Hver gang du laver mad med frugt og grøntsager, så gem nogle frø og kom dem i spirekassen. Eller kig i dit køkkenskab, for du har garanteret massere af frø, der har spire-potentiale! Prøv f.eks. at spire quinoa, linser, solsikkekerner, sesamfrø, bønner, hørfrø, måske endda peberkorn og frø fra kardamomme-kapsler? Så længe produktet ikke er varmebehandlet (f.eks. på dåse) eller hakket i stykker, er der mulighed for, at det kan spire. Det er selvfølgelig ikke altid det lykkedes, så hvis nogle af frøene begynder at rådne, så smid dem ud (og skift evt. papiret).
- Det smarte ved at ærter, tomater, chili og peberfrugter er, at de er selvbestøvende. Det betyder, at du faktisk kan gro og høste frugterne indendørs.
- Store frø som f.eks. agern og avocado ville jeg nok komme et par tandstikker i, og spire over et lille glas i stedet for spirekassen. Vær tålmodig da det godt kan tage nogle uger før de slår rødder. (eksempel på set-up her: https://i.imgur.com/34kFUcC.jpeg)

4. Der er et par undtagelser....
Nogle træer og frugtbuske kræver en lidt anden fremgangsmåde - f.eks. kastanjer, blåbærfrø og ferskensten. Mange af de træer/buske, der vokser i et tempereret klima, har tilpasset deres livscyklus til vinterhalvåret. Det betyder, at frøet bruger hele vinteren på at gøre klar til at spire til foråret. Hvis frøet ikke oplever nogen vinter, kommer det heller aldrig til at spire. Der er nogle, der lægger frøene i køleskabet i et par måneder og så planter det bagefter, men det har jeg personligt ikke tålmodighed til. Er du i tvivl om en type frø skal overvintre, så prøv at google det. Både agern og æblekerner kan dog f.eks. sagtens spire uden vinterperioden, så det gælder bestemt ikke alle træer.

5. Hvad ellers?
I stedet for at spire frø, kan du også gro voksne planter. Når man køber bladselleri og bruger et par enkelte stilke i en ret, ligger resten som regel langsomt og visner i køleskabet. I stedet kan du faktisk bare komme planten i et glas med et par cm vand, og så vil den slå rødder efter en uge eller to. Så kan du plante den, og altid have frisk selleri i vindueskarmen. Den teknik fungerer for rigtig mange planter - pt. har jeg også citrongræs groende, men jeg har også hørt, at man kan gøre det med ananas, salat og krydderurter. Det er bare vigtigt, at du hiver alle blade af, som har kontakt med vandet - ellers begynder de at rådne. Det eneste der skal røre ved vandet, er bunden af planten.

That's it. Jeg tror ikke, at jeg vil gøre det her indlæg længere end det allerede er. Hvis det lykkedes jer at spire noget, så læg endelig billeder op!

boat
Fed guide! Thanks for sharing :D

https://www.last.fm/user/Snazzy_Teapot
Flamme
Tak for det megagode indlæg, Foamy! Kan du forklare, hvorfor man ved store frø vil bruge tandstikker til at spire dem? Har en ongoing diskussion herhjemme, fordi alle gør det jo og så tænker jeg, at der må være en grund. Min kæreste mener ikke, at det er nødvendigt, og jeg aner jo ikke rigtigt noget om det, så jeg har heller ikke rigtigt nogen basis for at modargumentere det...

foamy
Tak! Og godt spørgsmål. Jeg har faktisk aldrig prøvet at gro avocado på andre måder end tandstik-metoden. Det er nemlig en ret god metode - frøet vander sig selv, og du er ikke tvivl om, hvornår det slår rødder (det er også lidt sjovt at følge med i udviklingen dag for dag!). Man kan sikkert godt spire en avocado-kerne i en spirekasse, men jeg ville være lidt varsom med det. Frøet er stort, så det suger en del vand. Du kan nemt risikere, at det suger alt vandet ud af papiret, og så ligger dit frø og tørrer ind. Derfor bliver du nok nødt til at kigge til frøet løbende og huske at genfugte papiret. Men igen, det slipper du også helt for ved at bruge tandstikkerne.

Nogle vælger også at plante kernen direkte i jord, men den synes jeg er den mest risikable måde, at gro planten på. Det er desværre er det ikke alle frø, der har spire-potentiale - frøet kan være sygt eller være råddent indeni, men det kan også ske, at frøet bare aldrig spirer (uden at der egentlig er en grund til det). Derfor kan man nemt komme til at gå og bruge uger på at vande et dødt frø, der aldrig bliver til noget. Det jeg godt kan lide ved tandstik-metoden er, at man altid kan følge med i om hvorvidt frøet er sundt, og at rødderne udvikler sig. Og hvis det aldrig spirer, så har man heller ikke spildt så meget tid på det. :)

Charioteer
Tak! Jeg vil prøve næste uge :P

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
citat fra den sang du høre...
Musik
z
17:08:02
Den fedeste musik video
Musik
t