Se indlæg
 Udskriv debat
Et open source skattesystem
Ham-I-Ved-Nok
Der har været noget snak om it-systemet i skat.
DR Artikel (ikke den nyeste)
Computerworld (nogle år gammel)

Hvorfor er der ingen, der har forsøgt at lave et open source skattesystem?
Er det en god eller dårlig idé?

Mickel
Ud fra den viden jeg har om den slags, så er det et et meget omfattende projekt. Tænk på alle de regler der skal følges (og som IT-udviklere skal læres op i at følge), og hvor stor en konsekvens en fejl kan have.

Der bliver nødt til at være nogen der står til ansvar for hvis systemet ikke virker efter kravspecifikationen. Politikerne og ministerierne får en hel del ansvar, som de burde, men de bliver også nødt til at give meget af det videre.

Derudover er det offentlige fyldt med en million forskellige systemer og procedurer, der skal arbejde sammen. Dataformater der ikke er enige, offentlige medarbejdere der laver fejl eller skal kunne finde ud af systemet, offentlige medarbejdere der skal læres op, mm.

necrophcodr
Det er jo ikke op til dem der designer og udvikler et sådan system hvorvidt det skal være under en fri licens eller ej, det er op til regeringen og/eller de instanser der indkøber disse typer software.

Jeg ser ikke noget problem i at et åbent stykke software af denne art findes. Det betyder ikke nødvendigvis at andre kan udvikle ændringer som bliver taget med, men det vil utvivlsomt levere en hel del transparens som i dag er ikke-eksisterende.

Hvordan er det anderledes med de nuværende systemer? Hvad afholder det nuværende system fra at være under en fri licens og evt offentliggjort?

http://necrophcodr.me
Mickel
Jeg tror i princippet (meget af) systemerne kan smides under fri licens hvis man vil, men jeg har svært med at forstille mig at man ville drage den store gavn af det. Andre lande kan ikke bruge det, fordi reglerne og de integrationer der skal laves ikke er de samme, og eventuelle bidrag udefra ville, forstiller jeg mig, skulle stå under yderligere kontrol, hvilket også koster penge.

Så mit svar var måske lidt ud fra en omfortolkning ala "hvorfor lader man ikke fællesskabet udvikle et skattesystem?".

Ham-I-Ved-Nok

Andre lande kan ikke bruge det, fordi reglerne og de integrationer der skal laves ikke er de samme, og eventuelle bidrag udefra ville, forstiller jeg mig, skulle stå under yderligere kontrol, hvilket også koster penge.

Det er en fair pointe.
Dog tror jeg, at andre lande ville kunne bruge noget af det (eller blive inspireret til at udskifte dele af deres eget system). Hvis dele af deres eget system f.eks. er meget dyrt, kræver meget at vedligholde eller lignende, så kunne jeg forestille mig, at de kunne låne lidt af vores open source skattesystem. Efterfølgende kan det være at de videreudvikler / laver et fork af vores system, specielt til deres behov, og hvem ved, måske opstår der en symbiose, hvor vi inspirere hinanden og hjælper hinanden med at finde bugs og fejl i hinandens kode.

Hvad angår kontrol af bidrag udefra, så skal koden vel bare kigges igennem for fejl ligesom man gør ved git-commits og git-merges.

Noget jeg også har tænkt over:
DTU og andre universiteter kan vel også have gavn af dette. Studerende får mulighed for at kigge koden igennem, eleverne får en dybere indsigt i reglerne, strukturene og softwaren der ligger bag et skattesystem. Det må da give dem enorme mængder af praktisk viden + Hver klasse, der kigger koden igennem har mulighed for at finde bugs og potentielle sikkerheds huller. De kan med andre ord bidrage til at forbedre sikkerheden.

necrophcodr

Der er den gavn at man i et demokrati vil kunne have transparens omkring hvordan landet bliver regeret og hvordan lovgivninger bliver håndhævet.

Staten eksisterer først og fremmest for at tjene folket.

http://necrophcodr.me
Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Jackbox på fredag
Computer og Internet
foamy
00:56:52
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
10:03:04