Se indlæg
Muks » Muks » Debat om Muks
 Udskriv debat
Vil I have et nyt Muks?
Mickel
(Opdateret 15:44 ca., mest bare formulering til nye læsere)

Halløj :)

Jeg forventer at tage en beslutning i starten August afhængig af hvad I har at sige, men det er ikke fordi vi har travlt. Hvis der stadig er meget at snakke om, så tager jeg det som det kommer.

Jeg har et forslag om at jeg arkiverer og udskifter nuværende side med en ny. Det er et forslag, og det kommer ikke til at ske, hvis folk ikke synes det er en god idé. Og hvis ikke folk synes det er en god idé, så lader jeg siden være som den er nu, som jeg allerede har gjort de sidste par år.

Vi er efter hånden en rimelig begrænset skare herinde. Jeg har ingen intention om at lukke Muks, eller for den sags skyld om at stoppe med at slukke de brænde der skulle komme i systemet. Men jeg gider ikke, og har ikke tid til at udvikle nyt, og jeg frygter også at jeg er lidt sløv til at komme med sikkerhedsrettelser, hvis der skulle blive behov for dette. Så Muks kan i princippet fortsætte som nu ind til folk lige så stille forlader siden -- eller vi kan se frem ad.

Så nu hvor jeg har sommerferie vil jeg gerne have en snak med jer faste beboer om hvad vi gør. Jeg har længe set mig lun på noget der hedder Discourse:

i.imgur.com/z1qjh2l.png

Det har ikke samme 90er feel som vores nuværende tema (endnu), men på de fleste andre områder synes jeg personligt det er væsentligt bedre -- bl.a. i forhold til udvikling, fordi jeg bare skal trykke på en knap for at opdatere softwaren, men også i forhold til look and feel.

i.imgur.com/8f9CJYE.png

I modsætning til de fleste gammeldags fora, så har Discourse live opdatering, hvilket betyder at indlæg dukker op af sig selv, uden at man trykker på F5. Desuden kan man se at man har fået en notifikation. Nogle gange dukker det endda op oppe i fanebladet.

i.imgur.com/H4mdSg2.png

Live opdateringen gælder også private samtaler, så de fungerer mere som en chat.

i.imgur.com/MGFtwfe.png

Jeg har installeret et plugin, så der kommer previews på alle tråde. Det er jo sejt i forhold til hvordan vi bruger bloggen i dag. Det eneste jeg lige skal have optimeret, er at den fjerner linjemellemrum.

i.imgur.com/V5TIEZZ.png

Det største problem, som jeg ser det, er at det er for stort et arbejde at flytte vores data. Og måske er det det, der gør, at I ikke synes mit forslag er godt, og det er også okay. HVIS jeg skifter os over, så sletter jeg ikke noget, men jeg laver den nuværende side om til et arkiv. Designet på det arkiv forbliver som nuværende, man skal logge ind for at se med, man kan ikke oprette nye konti, og eksisterende konti kan slette (men ikke rette i) al deres indhold.

Det virker træls, men jeg tror ærlig talt ikke det gør alverden til forskel for os nuværende beboere. Jeg har ikke decideret data på det, men jeg vil mene at 99% af hvad der sker herinde er 1) nye blogindlæg og 2) folk der deltager i diverse forumlege. Desuden er her efter hånden så meget af folks personlige oplysninger at der jo egentlig ikke er nogen, har jeg indtryk af, der har lyst til at invitere deres venner herind. Og hvis ikke vi får inviteret flere herind, så er vi alligevel kun 2-3 brugere tilbage om et par år. Det ville være synd, for jeg kan faktisk rigtig godt lide hvad Muks er blevet for os der stadig er her.

Hvad synes I?
Redigeret af Mickel d. 07-07-2021 17:42

Mickel
Hvis nogen vil eksperimentere, så ligger min demo online på https://muks.samtaleweb.dk (når lige jeg får det til at virke igen efter at have opdateret den)
Redigeret af Mickel d. 08-07-2021 23:21

Mickel
Helt døde er vi dog ikke endnu:

i.imgur.com/pfkqJog.png

necrophcodr
Hvordan vil du flytte det eksisterende indhold over?

edit:

ahh skulle lige læse. så indholdet bliver bare skrottet. fedt. det kunne også være du kunne få hjælp til at drifte muks? el. lign.?

http://necrophcodr.me
fennesz
Spørgsmålet er, om vi overhovedet har brug for en forum-lignende løsning, når nu vi er blevet så få. Det mest brugte herinde er blog-funktionaliteten, og man skulle tro, at der var andre steder vi kunne lave en lukket wall til samme formål.

Mickel

3 skrev:

Hvordan vil du flytte det eksisterende indhold over?

edit:

ahh skulle lige læse. så indholdet bliver bare skrottet. fedt. det kunne også være du kunne få hjælp til at drifte muks? el. lign.?

Jep, jeg forestiller mig at arkivere alt indhold. Hvis folk kan leve med det til gengæld for eventuelle fordele ved ændringen. :)

Du eller andre er velkomne til at bede mig om en kopi af softwaren (skrevet i PHP) i dens nuværende stadie, hvis der er interesse i at lave noget om. Der er som nævnt ikke så nødvendigt. I 2019 opdaterede jeg siden så den kunne leve eller dø i fred uden at jeg skulle lave alt for meget om. Jeg tror dog ærlig talt ikke der er nogen der gider drifte en side med mine hacky og 25% ikke dokumenterede ændrindringer i softwaren, og jeg tror efter hånden heller ikke jeg er kendt for at være nem at samarbejde med. :P

Grunden til at jeg laver tråden her, er at jeg alligevel kommer til at oprette et eller flere Discourse baserede fællesskaber i nærmeste fremtid. Jeg synes det kunne være fedt, hvis Muks kunne blive en del af det arbejde. Men det afhænger af, at folk ikke synes det er hul i hovedet med ændringerne. For ændringerne er ikke nødvendige, og jeg kommer ikke til at lukke siden. Men ændringerne er måske det friske pust, vi har brug for. Det må jeg se :)
Redigeret af Mickel d. 07-07-2021 16:39

Mickel

4 skrev:

Spørgsmålet er, om vi overhovedet har brug for en forum-lignende løsning, når nu vi er blevet så få. Det mest brugte herinde er blog-funktionaliteten, og man skulle tro, at der var andre steder vi kunne lave en lukket wall til samme formål.

Jeg har overvejet det, og jeg tror ikke det vil være væsentligt mere arbejde end det er at sætte en Discourse side op, men jeg synes personligt ikke det er besværet værd. Så vil jeg hellere bare beholde det nuværende. :)

N
Hvornår vil du gerne have svar på spørgsmålet? Jeg vil nemlig gerne lige gå og tænke over det :)

Mickel

7 skrev:

Hvornår vil du gerne have svar på spørgsmålet? Jeg vil nemlig gerne lige gå og tænke over det :)

God idé at få det på plads. Jeg har nu skrevet at jeg forventer at tage en beslutning i starten af august - lyder det fornuftigt? Eller skal jeg give folk længere tid?

Al det arbejde der skal laves på Discourse kommer jeg til at udføre uanset hvad. Det samme kan måske siges om arkivsystemet. Så det er ikke et problem at vente til vi alle sammen har fået snakket det igennem. Jeg har ikke travlt. :)

t
jeg stemmer blankt :) har ikke en decideret holdning til hvad der skal ske med muks. jeg er ikke længere så investeret og ville nok egentligt være ok med at det blev skrinlagt. så hvis der skal ske ændringer tænker jeg, dem, der reelt har en holdning, skal høres..

Edit: kan dog godt lide ideen med at starte på en frisk og finde på noget nyt. kan totalt genkende det med at holde muks hemmeligt fordi der er så meget personligt herinde..

necrophcodr
Jeg er da frisk på at drifte Muks videre. Det kræver ikke ligefrem ret meget at få det kørende, og jeg har i forvejen alt for mange års erfaring med det alligevel. Så jeg er da frisk på at hjælpe til eller stille hvad der ned måtte være behov for til rådighed.

http://necrophcodr.me
Mickel

10 skrev:

Jeg er da frisk på at drifte Muks videre. Det kræver ikke ligefrem ret meget at få det kørende, og jeg har i forvejen alt for mange års erfaring med det alligevel. Så jeg er da frisk på at hjælpe til eller stille hvad der ned måtte være behov for til rådighed.

Så laver jeg et forum hvor du kan byde dig ind når jeg lige gider. :)

For en god ordens skyld, her er hvad jeg ved der kan gøres:

Hvis vi bliver i PHP-Fusion:
* Diverse små rettelser som folk foreslår
* Fortæl mig hvis du hører om sikkerhedsfejl i version 8, evt komme med rettelser
* Vi kan evt hjælpes med at sætte et VPS op til Muks og drive det sammen. Det ved jeg du har mega meget erfaring med. Jeg flytter som udgangspunkt Muks til DigitalOcean i ferien, men andre forslag modtages gerne.

Hvis vi skifter til Discourse er du også meget velkommen til at hjælpe med Ruby udvikling og VPS drift. Min nuværende plan er at køre det på min egen VPS med alt mit andet lort, men andre forslag modtages gerne.

Sommerfuglen Sonny
Jeg kan se fordele ved begge dele. Jeg har ikke så meget at bidrage med, andet, end uanset hvad der sker, regner jeg med at oprette mig på et nyt Muks, hvis det skulle komme (:

Ba_a
Jeg stemmer for den løsning der gør det nemmest for dig, Mickel.
Jeg følger med hvis vi rykker, har ikke så meget forstand på det så jeg er tilfreds uanset hvad :)

Styrmand Kødkikkert
1. Hjemmesidens funktionalitet trænger til en modernisering. Det lyder som en fin løsning at starte over i et nyt system.

2. Der er efterhånden mange personlige oplysninger herinde. Af denne årsag har jeg bla. selv valgt at skifte brugernavn. Igen, så lyder det som en fin løsning at starte på en frisk.

3. Mit tilbud om at lave et reklamefremstød for muks står stadig - det kunne evt. være en fin ting at kombinere dette med det nye website for at få noget friskt blod ind.

Mickel

14 skrev:

3. Mit tilbud om at lave et reklamefremstød for muks står stadig - det kunne evt. være en fin ting at kombinere dette med det nye website for at få noget friskt blod ind.

Fedt! Godt at høre, for jeg rendte ret hurtigt ind i uni stress igen da vi sidst snakkede om det :p

foamy
Bit late to the party, men jeg støtter også det, der er nemmest :)
Det ville være lidt bittersødt at miste forbindelsen til bloggen (selvom det hele bliver arkiveret) men egentlig tror jeg også, at det ville være ret sundt, i hvert fald for mit vedkommende. Kan egentlig godt lide ideen om en ny start.

fennesz
Jeg vil gerne hjælpe i det omfang det er muligt. Jeg har bygget flere hjemmesider, været administrator på Arto dengang det kørte, er app-udvikler, og arbejder til dagligt som Software arkitekt i Danske Bank, så der er helt sikkert noget jeg kan bidrage med hvis i er friske. :)

Jeg foreslår vi starter med at undersøge, hvor mange der tilgår Muks fra mobiltelefon vs. PC, og finder ud af om vi mon ikke (Som de fleste andre sites her i 2021), bør gå mobile first.

Mickel
#17 Fedt :)

Som nævnt tidligere, så er man velkommen til at sidde og få hovedpine over vores PHP-Fusion installation, når lige jeg får overskud til at lægge koden op på et privat Git repo. Om så det er en feature eller forbedring af mobildesign. Jeg har pt. gjort så siden slet ikke skal ændre sig på en mobilskærm.

Og ellers er jeg frisk på at eksperimentere med og drive en anden platform, fx Discourse, i fællesskab. Ind til videre virker der til at være støtte til projektet, om end lidt svag støtte.

Jeg tilføjer dig til samme lille gruppe som necrophcodr når jeg lige får hjerne igen.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Muks' Now Playing Machine!
Musik
Charioteer
18:40:20
Vil I have et nyt Muks?
Debat om Muks
Mickel
21:00:01
citat fra den sang du høre...