Se indlæg
 Udskriv debat
Bluff dig igennem livet
Slettet Bruger 0
(Den skulle nok have været i et Psykologi rum der ikke er her, men det er vel også en slags videnskab..)

Rigtig mange undersøgelser viser at du kan komme rigtig langt med mange ting, hvis du blot har det rigtige kropssprog og væremåde.

Jeg læste fx. en gang at i vores samfund i dag, er det at have en høj intelligens ofte et spørgsmål om at lade som om man har en høj intelligens. Der er jo ikke nogen der hiver dig igennem en IQ test på stedet, men hvis du ligner og opfører dig som en som er meget intelligens og har styr på det, så vil folk også være mere tilbøjelige til at tro at du er det.

Det samme angår hvis du vil gøre ting du egentlig ikke må, men blot ligner en der har fået lov.
Du kan i teorien sagtens stjæle en computer på din skole eller arbejde på højlys dag, hvis blot du opfører dig som om at viceværten eller inspektøren har givet dig besked på at du skal pille denne computer fra, og tage den et andet sted hen.
Det er ofte usikkerhed og en paranoid opførsel der afslører folk (eller et overvågnings kamera, nok uanset adfærden) og får folk omkring en til at virke mistænksomme.

Sidst men ikke mindst, så kan du også snildt bluffe dig til magt. Faktum er at folk med meget magt og stor dominans ofte har en helt bestemt kropsholdning, specielt i sociale sammenhænge. Benene er spredte når de står, armene ud fra kroppen, og lænende fremover i samtaler. Men den virker faktisk begge veje.. Det er ikke kun med stor magt man får en bestemt krops holdning, men denne krops holdning kan også give stor magt. Hvis man ligner en der har magt og stor dominans, vil folk omkring en også opføre sig som om du har.
Derimod vil underlegne mennesker tit forsøge at fylde så lidt som muligt, og håbe på at ingen ser dem.
En dominant krops holdning skulle sågar øge produktionen af testosteron og minimere produktionen af cortisol (som forsager stress).

Hvad synes du? Er du villig til at prøve dig frem med noget af denne teori, og se om du kan ændre dit liv blot ved hjælp af adfærd? (Selvom jeg gerne vil opfordre folk til en mere selvsikker adfærd, så vil jeg dog ikke opfordre nogen til at stjæle en computer, eller andet..)

Porselein
Passer faktisk meget godt. Jeg er ikke super intelligent eller noget, men i forhold til mine venner har jeg et meget stort ordforråd. Derfor har jeg i kedelige situationer udviklet en leg, hvor jeg siger random lange og indviklede ord, som enten betyder intet eller betyder noget helt andet (inkontinent er en klar vinder), og ser om folk lægger mærke til det. Indtil videre har jeg kun prøvet en gang at der var en person der så lidt forvirret ud, men fordi jeg bare lagde det ind i sætningen som om det gav mening, så tænkte personen ikke videre over det.
Redigeret af Porselein d. 22-05-2011 18:21

TMP
Jeg kan også bekræfte at det virker, fordi til eksamen så kan man fx. i dansk eller engelsk snakke sig ud af "situationen".

Mens man skal passe på at "spille for klog" til tekniske fag, fx. matematik. (med mindre man ved hvad man taler om).

http://www.hamun.internetguiden.dk
PlasticSmoothie
Hahaha, det er ikke så nyt. Kender det godt =) Jeg har snakket mig fra rigtig, rigtig mange ting og folk tror jeg er ih og åh så klog, fordi jeg kan finde ud af at udnytte det der med at række hånden op selvom man ikke aner, hvad læreren snakker om når man VED man ikke bliver taget alligevel.(Da man også har bluffet læreren til at tro, at man har 100% styr på faget...)
Det er jo også guld værd til en mundtlig eksamen - er man velformuleret og viser overskud så FÅR man en højere karakter. Det er afprøvet her og det virker.

Der er vel en meget god grund til, at der holdes kurser i selvtillid og kropsholdning, hæhæhæ.

Ayra
Har faktisk forsøgt mig med lige netop dette, på folk i min klasse for et par år siden.

Jeg talte på forskellige måder til folk, ændrede adfærd, alt efter hvem det var. Det var let at se hvem der var vågen og gerne ville snakke med mig, og hvem der ikke ville. De der mistede interesse først, var de der så at jeg blot stod med armene krydset, benene samlet og hang lidt.
Derudover har stemmelege, kraft i stemmen osv. også meget at sige. Så der er mange ting at prøve sig frem med ^^

Kak
Det ser åbenbart ud til at adfærden alligevel ikke spiller nogen rolle når man "dømmer en person".

Jeg har ikke selv prøvet at bluffe mig til respekt, og jeg tror da heller ikke jeg vil prøve det, netop fordi det virker meget usselt at udgive sig for noget man ikke er. Jeg kan godt se at det i det sociale liv kan have stor betydning, men når man rent faktisk bliver sat til at blive testet der knækker linen.

Hahaha, det er ikke så nyt. Kender det godt =) Jeg har snakket mig fra rigtig, rigtig mange ting og folk tror jeg er ih og åh så klog, fordi jeg kan finde ud af at udnytte det der med at række hånden op selvom man ikke aner, hvad læreren snakker om når man VED man ikke bliver taget alligevel.(Da man også har bluffet læreren til at tro, at man har 100% styr på faget...)
Det er jo også guld værd til en mundtlig eksamen - er man velformuleret og viser overskud så FÅR man en højere karakter. Det er afprøvet her og det virker.

Der er vel en meget god grund til, at der holdes kurser i selvtillid og kropsholdning, hæhæhæ.

Hvordan snakkede du dig ud af de forskellige situationer? Gjorde du ligesom Errasmus og brugte den samme logik som ham? (Du aner sikkert ikke en pind af hvad jeg siger, nu hvor du siger at du har en middelmådig intelligens, no offence). eller brugte du en anden form for psykologi?
Redigeret af Kak d. 04-07-2014 18:08

Forvirringen
Det er faktisk noget jeg tænker rigtigt meget på, da jeg er en meget genert person. Og lidt indelukket. Min holdning gør at folk kan se med det samme at jeg er genert. Så jeg har prøvet meget på at se de tegn, der gør at jeg virker genert. Hvilket er MEGET svært at se på sig selv. Det er noget med ikke at holde armene over kors, ikke have lukkede hænder og lign.

Det er det jeg mener om med eksamen. Det handler ikke kun om at være klog, men at være god til at gå til eksamen. Derfor kan folk der ikke har været der hele året gå op og få et 12 tal. Jeg selv har også svært ved at gå til eksamen og kan derfor meget mere end mine karakterer viser. Man kan altid snakke sig ud af det.

Soliloquy
Søg på youtube efter "Derren Brown" - især den med vædeløbet er god. Det er rigtig nok, man kan komme åh så langt med psykologi. :3

Soliloquy
# 8 - du har ret (punktum).

[quote]Giesji skrev:Det er ikke kun med stor magt man får en bestemt krops holdning, men denne krops holdning kan også give stor magt. [quote]
(og tilføre sig selv den status at man har magten - ubevidst selvfølgelig)

Vil lige tilføje - da du virker interesseret i emnet psykologi - at man kan afprøve det med dette forsøg: Kig ind i væggen, fokusér kun på dit ansigtsudtryk. Lav det surt, virkeligt vredt - alt hvad du kan i ca. et minut. Kan du mærke hvordan vreden breder sig til dine følelser?
Omvendt kan du også prøve at smile - så stort og ægte, som du overhovedet kan, også i et minut. Der sker det samme. ^^

Sådan virker det også med eks. selvtillid; giver du fysisk udtryk for: "wow, jeg kan sgu det her!" Så breder det sig, og til sidst kan man det - og så får man selvtilliden i orden. Det er derfor mansiger: sig til dig selv at du kan. - fordi det ydre, fysiske smitter af på det indre.
Det er de samme reklekser, der gør at vi absorberer adfæren fra dem omkring os - fordi vi spejler os i dem og kopierer deres følelser for at svare korrekt.
Ej, nu skriver jeg for meget. :b

boombambaby
Øger det også testosteronen hos piger at have dominant kropsholdning? For så skal jeg da lige undgå det! ;)

Kak

TheAwesome skrev:
# 8 - du har ret (punktum).

[quote][b]
Det er de samme reklekser, der gør at vi absorberer adfæren fra dem omkring os - fordi vi spejler os i dem og kopierer deres følelser for at svare korrekt.
Ej, nu skriver jeg for meget. :b

Det kender jeg godt fra min klasse, de elever der går i min klasse er nogle utaknemmelige og ulydige idioter. (Undkyld skældsordene). Og det værste er: Det smitter af på mig, jeg føler at jeg tænker meget ligesom dem, men jeg opfører mig til gengæld ikke ligesom dem.

Ihvertfald så er det en meget interessant debat.

Ild

boombambaby skrev:
Øger det også testosteronen hos piger at have dominant kropsholdning? For så skal jeg da lige undgå det! ;)

Jeg tror nu næppe du begynder at få bredere skuldre eller skægvækst ;)

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Bedste subreddit?
Computer og Internet
Ba_a
02:32:39
citat fra den sang du høre...
Musik
boat
17:09:09
Post dit skrivebord!