Se indlæg
 Udskriv debat
Ondskab.
Iamsuperstitious
Jeg tror ikke at der findes eller har fandtes et eneste menneske som er eller har været ondt. Jeg tror at alle handlinger er enten baseret på instinkt, at man har psykiske problemer eller at man simpelthen tror at det man gør er godt.
Hvad syntes i om ondskab?

Slettet Bruger 0
Ondskab er et begreb der definerer en markant negativ handling hos et andet menneske.
Mennesker der bliver bedømt "onde", begår oftest deres handlinger med gode intentioner på et eller andet plan.

Iamsuperstitious

kollapse skrev:
Ondskab er et begreb der definerer en markant negativ handling hos et andet menneske.
Mennesker der bliver bedømt "onde", begår oftest deres handlinger med gode intentioner på et eller andet plan.

Yes, lige min pointe. Der er masere af 'onde' handlinger, men folk der f. eks. bedømmer at Osama Bin Laden var ond, og at det var rimeligt at han bare blev skudt uden en retssag er jeg ikke enige med over hovedet.
Man kan heller ikke sige at Hitler var 'ond', men det han gjorde var meget ondt. Han troede højst sandsynligt på det han gjorde, og så var han også syg.

Olx
Fælles for personer som Lenin og Hitler var, at de var fuldstændig uden skrupler og var 100% overbevist. De var idealister og for at opnå deres idealsamfund gav de ikke en fuck for om der døde nogle jøder i svinget. Se på situationen i Serbien lige nu: Mladic har været en nationalhelt, fordi han kæmpede for et forenet serbien. Os, der ikke deler hans nationalistiske følelser for serbien, ser kun det onde i hans handlinger mod menneskeheden, mens serbere kalder det en skandale. For dem er det ikke ondt, fordi "det onde" var et middel for at opnå det mål, de havde tilfælles med Mladic.

Ondskab er et relativt begreb.
Redigeret af Olx d. 27-05-2011 17:05

https://soundcloud.com/densorteskole
Iamsuperstitious

Olx skrev:
Fælles for personer som Lenin og Hitler var, at de var fuldstændig uden skrupler og var 100% overbevist. De var idealister og for at opnå deres idealsamfund gav de ikke en fuck for om der døde nogle jøder i svinget. Se på situationen i Serbien lige nu: Mladic har været en nationalhelt, fordi han kæmpede for et forenet serbien. Os, der ikke deler hans nationalistiske følelser for serbien, ser kun det onde i hans handlinger mod menneskeheden, mens serbere kalder det en skandale. For dem er det ikke ondt, fordi "det onde" var et middel for at opnå det mål, de havde tilfælles med Mladic.

Ondskab er et relativt begreb.

Jeg er glad for at høre fra andre, at jeg ikke er enige om denne holdning.
Jeg kunne ikke klare da alle i min klasse mente at det var helt rimeligt den måde Bin Laden døde på. De var så ignorante og havde ingen argumenter til at støtte deres konstatering op med.

Olx
At fejre en mands død er generelt lidt afstumpet efter min mening, men som amerikaner er der naturligvis mange følelser involveret, så det er forståeligt. Men afstumpet.

https://soundcloud.com/densorteskole
Allergic_Reaction
Dette er ondskabens krop. Den blev fanget for flere mia. år siden, og blev sendt med kurs mod et sort hul. Dens ånd har spredt sig i hele universet som idéen om at der findes noget virkelig ondt som ønsker at torturere dig.

Men ja. Hvad der kan virke godt for én part kan virke ondt for en anden part.
Redigeret af Allergic_Reaction d. 27-05-2011 21:25

TMP
Ok... så I siger er at slå ihjel ikke er ondt?

Jeg vil mene at hvis man slår ihjel, så er man ond. Uanset hvem det er.

Det er dog et paradoks for mig. Må man slå mennesker ihjel som har slået andre mennesker ihjel?

Men tænk over det... Hvis et land der blev styret udelukkende af en diktator/præstestyre og de slår mennesker ihjel udelukkende fordi de er imod det styre... det er altså ondt i mine øjne.

http://www.hamun.internetguiden.dk
Uglegylp
"det er altså ondt i mine øjne" - det er jo netop det er pointen. Ondskab er relativt. Jeg tvivler på at Hitler tænkte "At slå ihjel er ondt. At slå mange ihjel er ondere. Jeg vil være ond. Farvel jøder." Først og fremmest må der huskes på at Hitler på trods af alt på mange måder var en god mand. Han ledte Tyskland ud af økonomisk ruin. Hitlers farlighed bestod i hans rendyrkede idealisme. Han søgte at skabe den perfekte verden - og det kræver ofre. Hitler mente at han kæmpede for et retfærdigt mål - derfor var det naturligt at han prøvede at udrydde dem han mente kæmpede imod hans gode sag.
Derudover, så er der en tendens til at omtale Hitlers jødeforfølgelse som ren tilfældighed. det var det ikke. Der var en udpræget antisemitisme i Europa på det tidspunkt. Hitlers antisemitisme har i høj grad været en kulturel prægning.
Var Hitler et ondt menneske?

Og, helt generelt, så må ondksab jo først defineres. Hvad er ondskab, og hvad gør en handling ond? Er det intentionen eller konsekvensen der skaber ondskaben? Igen, med Hitler som eksempel. Hans intention var at skabe et velfungerende samfund - konsekvensen var i sidste ende en massiv udryddelse af jøder og en frygtelig krig. Gør dette Hitler til et ondt menneske?

TMP
Det kan godt være hitler tænkte at han ville skabe en perfekt verden uden jødere, men dette er nok kun hans billede af hvordan den perfekte verdenen skal se ud. Og kun hans.

Og ikke destro mindre så lykkedes det hitler at få overtalt næsten et helt land til at bygge videre på denne "perfekte verden". (Jeg ved godt jeg lige modsagde mig selv nu).

Men sådan har vi vel alle, vi tænker alle på et eller andet tidspunkt "f*** mand, han/hun skal bare dø!". Og hvis der er flere der er enige så kan man bygge denne "hær" op. Ligesom hitler gjorde.
Hitler overtalte befolkningen at jøderne var skyld i deres krise og derved sprede der sig et had over dem.

Har vi det også sådan? Tænker vi på mindst en folkegruppe som skal dø? Sådan har jeg det ikke. Ja, jeg har fordomme, men ikke at de skal dø.
Medierne kan også komme med "fordomme" omkring at en eller anden har gjort noget "ondt". Fx. slået en person ihjel, voldtaget et barn osv. Denne person bliver fremstillet som noget ondt, fordi det er noget som rigtig mange mennesker hader, og derfor ville vi også ønske at den "folkegruppe" skal dø...

Derfor vil jeg definere ondskab som:
"Når en person har gjort noget imod et andet menneske imod dens vilje, og som stikker imod den gennemsnitlige befolkning".

Min definition af "en perfekt verden", ville være en verden hvor alle var enige (hvilket er umuligt), men jeg vil ikke tænke så langt at jeg vil slå folk ihjel som er imod min holdning og idealer. Og det er dér grænsen går fra at være god og ond i mine øjne.

Ja selvfølgelig har alle mord en bagtanke, men det er en dårlig bagtanke. Hvis man slår en person ihjel fordi han/hun var irriterende så er det en dårlig bagtanke, og derfor synes jeg også at det er ondt.
Men hvad nu hvis bagtanken var at personen også havde slået ihjel eller gjorde noget så forfærdeligt at alle mennesker var imod det?
Er det så stadigvæk ondt at slå personen ihjel?
Mange ville selvfølgelig sige ja, og hvis man sagde nej, ville befolkningen sige at man var sindsyg, fordi største delen af befolkningen ville nok mene at det er OK at slå en morder/voldtægts forbryder ihjel.

Ja det kan godt være at personen, som ser livet som noget ikke værdifuldt, så er det også kun en "folkegruppe" som synes det. Det er ikke alle. Derfor ville det også være ondt i mine øjne. Man slår personen ihjel imod dens vilje.

Når du snakker omkring at du slår rotteunger ihjel for at fodre slangen, så handler det om naturens gang, og "survival of the fittist". (altså teoretisk set. Man slår ihjel for at få mad på bordet). Dette kan man ikke lave om på. Derfor er det heller ikke ondt i mine øjne, fordi det er noget som naturen har bestemt.

Historien om hitler er også naturligt, dog på en anden måde. Han slår ikke ihjel for at få mad på bordet, men fordi han føler sig "truet". Derfor bliver han bange og slår dem ihjel. Men det er så her at jeg synes, han burde tænke en ekstra gang over, hvordan man tackler sådan et problem. Sådan er en ægte leder ikke. En ægte leder ville lytte til sit folk, og ikke slå dem ihjel, fordi de er imod en. Sådan er det også med præstestyret i Iran og al qaeda. Når man er imod dem så bliver man slået ihjel. Igen, dette er ondt i mine øjne.

Mht. sadisterne så er det endnu en "folkegruppe", som er få af (i forhold til dem som ikke kan lide det). Derfor vil jeg også betegne det som ondt.

Nu ved jeg godt at disse grupper er minoriteter og skal måske blive lyttet til, men specielt disse minoriteter, så de ikke fredfyldte i deres budskaber og derfor kan det blive svært.

Undskylder lige mine underlige formuleringer, hvis de opstår.

Det minder mig om et citat (kan ikke huske hvem det var).
Den går nogenlunde således:
"Slå 1 ihjel og du er morder
Slå alle ihjel og du er gud"

Ild
Er den perfekte verden en verden, hvor alle er enige? Det ville da være frygtelig kedeligt!

Ondskab er jo meget svært. Selvom der jo nok næppe er nogen, der er fuldstændig "one", er der jo folk, der gør onde ting, med hensigter om, at de skal være onde eller at det skal gøre ondt...

TMP
#12 netop... den perfekte verden er netop kedelig. Derfor er det også tåbeligt (ifølge mine øjne) at stræbe efter det.

er kanibaler så de eneste mennesker der har ret til at slå mennesker ihjel?
Dette er en princip sag... hvis man bor på en øde ø sammen med et andet menneske (de kender ikke hinanden), og der var INGEN former for mad. Ville du så spise den anden person?
Nogle ville (som ikke er kannibaler), mens andre ville ikke.
Dette er survival of the fittist. Et instinkt.
Så kan ikke give et entydigt svar på det.

Vi mennesker har udviklet os gennem mange af år. Vi kan tale, forstå, skrive noget som dyr ikke kan. Vi er et civiliseret folk hvor vi debattere og snakker omkring tingene.
Selvfølgelig så er dyr og psykisk syge nok ikke sådan.
Hvis jeg har skrevet at psykisk syge er onde så var det ikke meningen...

Men nu er spørgsmålet så: Var hitler psykisk syg?

Mulle
Man bliver ikke født med ondskab, det er noget man lærer.

Iamsuperstitious
Det kommer an på hvordan man definere psykisk sygdom.
Jeg tror at hans idealisme gjorde ham sindssyg, jeg tror at han blev magtsyg, og det gjorde ham uforudsigelig. Jeg syntes at hans handlinger var nogen af de ondeste handlinger der nogensinde har blevet udøvet på jorden, men jeg vil ikke kalde ham; ond.
Jeg vil sige at han var ekstrem idealist og en folke forfører.

Cathrina
Var der ikke noget med, at han faktisk var syg? Noget med at hans hænder rystede, og han var i tredje stadie i et eller andet? Ok, tror bare det er noget jeg har hørt, men kan det ikke passe?

Jeg tror, at ondskab er noget, som er i os alle sammen i en vis mængde. Jeg tror, at alle gør noget ondt engang imellem. Forskellen er hvor langt man går.
Jeg tror ikke at nogen er ond eller god. Jeg tror at alle er begge.

Allergic_Reaction
Så vi siger at Hitler var psykisk syg.

Men hvad med alle dem han overbeviste? Gjorde han dem psykisk syge? Var de det allerede i forvejen?
Det var jo trods alt ikke Hitler selv der slog 6 mio. jøder ihjel. Det var SS og menige i den nazistiske hær.

Cathrina
Tjaa godt spørgsmål egentlig. De var nok ikke alle psykisk syge, men det er svært at sige, hvorfor de gjorde, som de gjorde. Vi kender jo ikke deres tanker. Der har nok været mange "grunde".

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Bedste subreddit?
Computer og Internet
Ba_a
02:32:39
citat fra den sang du høre...
Musik
boat
17:09:09
Post dit skrivebord!