Se indlæg
Muks » Fritid » Lektier
 Udskriv debat
Universitetet in general
Diiintich
Hej muksere!
Jeg starter, ligesom så mange andre, på universitetet her til september. Jeg har ikke haft sabbatår, lige fyldt 19 år og kommer direkte fra HTX. Jeg er bare nysgerrig for at høre, hvordan det er at gå på universitetet (særligt at studere naturvidenskab) og hvilke forskelle, der er fra gymnasiet? (Hvilket jeg har hørt, der er mange af). Der er stadigvæk mange ting omkring studiestarten og studiet i det hele taget, så jeg er egentlig bare ude på at opsamle en masse viden og tips om uni! :-D

fennesz
Du skal ikke forvente at blive holdt i hånden. Der er ingen der bekymrer sig om, hvorvidt du kommer til forelæsningerne, og forelæserne lærer aldrig dit navn. Alle går betydeligt mere op i fagene end de gør på gymnasiet, og derfor arbejder alle også hårdere, og der forventes en del mere af dine evner. Hvis du fx. normalt kan løse alle opgaver du får stillet som lektier, skal du ikke regne med, at du kan løse dem alle på universitetet.

Der er ikke nogen "klasse" som sådan, men der er en del folk som du selvfølgelig deler kurser med, og som du vil møde på gangene. Du vil opleve at nogen dage har du sindsygt travlt, og skal gå fra forelæsning til forelæsning fra 8 til 16 uden så meget som en spisepause (Andet end et kvarter efter hver forelæsning). Og andre dage skal du næsten ikke noget - men det betyder så at du bruger din frie tid til selvstudie, eller sammen i studiegrupper. Bøgerne er dyre ad helvede til.

Lorem ipsuM
Tror ikke rigtigt man kan tale om uni in general. Der er en kæmpe forskel på, hvordan de forskelluge uddannelser er bygget op.
Jeg studerer arkæologi, som er et ret chill fag og nok ikke rigtigt kan sammenlignes med så meget andet og er et mærkeligt blandingsfag fordi det både er et håndværk, et humanistisk fag og så også er et "vådt fag'' - altså med laboratorier og den slags.

På mit studie er der mødepligt, så der er du nødt til at komme og selvom underviserne er præget af akademikersnobberi og ikke vil kalde det lektier, så har vi også lektier for og ikke blot et pensum.. mit dag er også så lille at årgangene er præcis som klasser og du har de samme kurser som alle på årgangen. Og jeg har ikke køvt en eneste bog, fordi både undervisere og studerende er søde og lægger stort set alt på nettet.

Forskellen på gym og uni er mest interessen for faget, de virkeligt få undervisningstimer (man skal have 12, men fordi ekskurtioner og den slags tæller mef, havde jeg kun 6 om ugen sidste semester) og snobberiet omkring hvad man kalder lærere, elever osv...

strymol
#LM: Eftersom han skal starte på naturvidenskab har han nok ikke få timer. Jeg havde de første par år omkring 30 timers skemalagt undervisning. Derudover kommer så en helvedes masse forberedelse.

Tror der er stor forskel på opbygningen af din uddannelse an på hvilket universitet du ender på og hvilken uddannelse du vælger på det pågældende universitet. Jeg er selv MO'er fra au.

Som Fenne siger er der ingen der holder dig i hånden. Dog bliver mere og mere klaret automatisk, så studerende får det nemmere og nemmere - rent adminstrativt. Men det er stadig vigtigt at du selv tager ansvar for dit liv generelt og din læring specifikt.

Du kan formentligt ikke nå at læse det hele. Det hørte jeg i hvert fald meget fra mine medstuderende. Nu er jeg en hurtig læser så jeg var ret godt med i de fleste fag (bortset fra en vifte af fag hvor jeg valgte at sige jeg ikke behøvede at læse - skal siges jeg har fået 12 i alle de fag, så jeg vidste hvad jeg snakkede om).

Jeg hører også fra mine medstuderende at du skal forvente dit snit falder. Det gør sig især gældende for "12-tals-pigerne" fra gymnaiset som kunne forberede sig ud af problemet eller lærte at tale underviserne efter munden. På uni kræver gode karakterer forståelse OG forberedelse, ikke blot én af delene.

Der kommer til at være fag du hader og fag du elsker. Studer lige godt på de to, eller endda måske bedre på dem du hader. Det får du mest ud af i sidste ende. Tit tror du aldrig du får brug for et fag, og du har måske ret, men så opdager du lige pludselig at det måske ikke var så tosset alligevel.

fennesz

Du kan formentligt ikke nå at læse det hele.

Det er helt rigtigt. Jeg glemmer aldrig da det gik op for mig på Fysik, at uanset hvad jeg gjorde, så var det umuligt at forberede mig ordentligt på stoffet. Når man skal læse 50 sider indledende mekanik, 30 sider matematisk analyse, og 40 sider speciel relativitetsteori - så er det ikke noget man bare lige kan gøre på en eftermiddag. Især ikke hvis man også skal lave teoretiske øvelser, og så lige færdiggøre rapporten ved siden af.

Nu på ingienør-studiet er lektiebyrden ikke så stor, men man lærer tricks undervejs. Der er fag hvor man kan nøjes med, at læse de slides forelæseren bruger til præsentationen. Der er andre fag, hvor man kan nøjes med at mødes op til teori-timerne, og så bare lige skimme dagsordenen. Det lyder måske vildt slacker-agtigt, men det er faktisk en nødvendighed at hoppe over hvor gærdet er lavest nogle gange, da der kun er 24 timer i døgnet.

Jeg hører også fra mine medstuderende at du skal forvente dit snit falder. Det gør sig især gældende for "12-tals-pigerne" fra gymnaiset som kunne forberede sig ud af problemet eller lærte at tale underviserne efter munden.

Dette er mere sandt end man aner. Jeg tror nogle mennesker egner sig bedre til universitetets undervisningsstruktur end andre. Jeg er en af dem, som klarede sig enormt dårligt da jeg begyndte der. Og det til trods for, at jeg var den bedste studerende før jeg kom på universitetet.

Jeg gik på en HF hvor jeg havde samtlige valgfag, plus to ekstra (6 valgfag selvom man kun måtte have 4). Jeg var dobbelt-booket i Filosofi og Kemi, så jeg kom aldrig til undervisningen, men fik alligevel 12. Faktisk endte jeg med et gennemsnit på 11,7 - hvor jeg i eksamensperioden var oppe til 13 eksamener. Jeg fik kun 10 i to fag: Matematik og SRP, resten af det var 12-taller. Desuden vandt jeg 10.000 kroner i en historie konkurrence, for et papir jeg skrev i min fritid.

Jeg siger de ting for at illustrere at jeg på ingen måde var en slacker, eller dårlig til at lægge arbejde i studiet. Faktisk er jeg enormt god til at studere, og blev endda interviewet pga. det i Skanderborgs lokalavis under min gymnasie tid. Men alligevel gik jeg fuldstændig ned på universitetet. Jeg brændte fuldstændig ud på et halvt år, og måtte droppe ud fra Fysik pga. stress.

Universitetet kan være lidt af et chock for dem der er vant til at have styr på det hele, og tager noget tid om at vende sig til den nye undervisningsstruktur.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Hvem kender en god ejendoms...
Fri Snak
KBHN2200
09:46:48
citat fra den sang du høre...
Musik
boat
03:07:15
Facts