Se indlæg
 Udskriv debat
Juridisk abort?
IKrines
Er det mig, der ikke forstår det, abort er et indgreb hvor man hindrer barnet i kommer til verden. Men det her er hvor barnet rent faktisk kommer til verden. Altså rende fra sit ansvar, har man altid kunne praktisere og praktiseret. Det har historisk været nemmere for mænd at gøre end kvinder. Jeg kan godt se hvorfor nogle mænd kan blive sure over at blive narret til blive betalende donor, men jeg synes ikke det kan retfærdiggøre at lade gå udover barnet, at forældrene er i gang med hver deres selvrealisering-projekter.
For barn er da ligeså meget individ, med sine særegne unikke rettigheder. I børnekonventionen står noget med at et barn har krav på og ret til kende sine forældre. Dvs. alle har ret til kende deres ophav, udanset hvem de er, det er derfor at folk der indlandsadopterede her i landet har mulighed for at søge oplysninger om deres biologisk forældre. Rent økonomisk kan jeg ikke gøre mig klog på det, der er sikkert grund til der er lovgivning om det, selvom den virker smule konservativ og gammeldags. Danske børn er ret priviligerede på at have sådan en lovgivning. Der er mange steder i verden hvor enlige mødre har slet ikke adgang til de samme økonomiske muligheder inkl. den slags hjælp.
Jeg er dog mest fan af man kunne tale sammen og finde den mest optimale løsning i den enkelte sag, men jeg er også ret naiv.

Lorem ipsuM
Nu er jeg barn af en enlig mor. Jeg har aldrig kendt min far og jeg har altså klaret mig meget godt. Som loven er nu, kan en mor jo også selv bestemme om faren skal have lov til at se sit barn. Og dermed også om barnet skal have faderen i sit liv.
Men mænd har ikke ret megen kontrol over alt sådan noget i disse dage.
De har ikke p-piller som de kan sikre sig selv med, kan selvfølgeligt bruge kondom, men det kan altså gå i stykker og hvis uheldet er ude, så er nærmest ALT i kvindens hænder og kontrol. Hun vælger om graviditen skal gennemføres, om hun vil opgive faderens navn og dermed tvinge ham til at involvere sig økonomisk eller om han ikke må få lov at se barnet.

De har begge et ansvar, det er klart. Men hun har kontrollen. Det er ikke rimeligt.

Jeg mener at rige lande som DK, der har fri abort og råd til at forsørge mor og barn skal indføre fri juridisk abort for ligestillingens skyld.
Jeg har overvejet om det ville være en god idé for amnesty at anbefale juridisk abort internationalt, men det er klart at den ikke fungerer uden at kvinder har ret til fri abort. Desuden fungerer det ikke, hvis staten ikke kan forsørge kvindernes børn, for børnene har krav på et anstændigt liv. Så hvis man anbefalede det som en samlet pakke, kunne den juridiske abort stå i vejen for deb frie abort pga økonomi, og fri abort er trods alt til begge køns fordel i mange tilfælde.

Lorem ipsuM
Det er jo også bare langt ude at det overhovedet er muligt at skaffe sig en betalende sæddonor på den måde..

fennesz
Jeg enig med LM. Der er mange der siger "Jamen så kan man bare tænke sig om inden", osv. men problemet er, at som det er lige nu, så har mænd kun en mulighed. Der er kun én præventativ metode der virker 100%: Og det er slet ikke at have sex. Efter man har haft sex, har man ikke længere nogen kontrol overhovedet. Kondomet kan have haft et lille hul, og vupti - så hænger man på den i de næste 18 år. Ikke kun økonomiskt, men også psykologisk iøvrigt.

Det er ikke et spørgsmål om, om man løber fra ansvaret. Det er et spørgsmål om, hvor mange af de her unge mænd der opfører sig sådan, overhovedet er i stand til at påtage sig det? Og i hvilken udstrækning kan samfundet overhovedet forvente det?

Jeg går personligt ind for juridisk abort, men hvem der skal tage regningen ved jeg ikke. Det ville være forfærdeligt (Absolut forfærdeligt) hvis kvinder var tvunget til abort pga. økonomiske årsager, efter at være blevet uønsket gravid, fordi en eller anden tosse er stukket af fra regningen. Så måske bør det i virkeligheden være staten.

Mickel
#2 Jeg mener det er strafbart ikke at udfylde farens navn, hvis man kender det, men det forhindrer selvfølgelig ikke kvinden i at gøre det. :P

Riiwn
Jeg synes overhovedet ikke det er at "løbe fra ansvaret". Det er at tage et valg. Det er ikke mere at løbe, end en rigtig abort er. Forskellen her er bare at manden kan tage et valg, der ikke behøver at gå på kompromis med moderens psyke. Du kan jo ikke tvinge en kvinde til at få en abort, hvis hun gerne vil have barnet, bare fordi faren ikke vil.
Men det er jo heller ikke i orden at mænd har så lidt at skulle have sagt, hvis de ender med at få gjort en kvinde gravid. For som nævnt, så er det faktisk ikke så let. Mænd har kun ét præventionsmiddel, og selv det kan fejle. Kvinder har et overflødighedshorn af både prævention, men også valg når det endelig er sket. Det er klart at så længe kvinden ér gravid, så tæller hendes valg over hendes krop højere end manden, men når barnet er født, så er hendes valg ikke vigtigere end mandens.
Hvis hun vil have et barn, så må hun gerne få det, men også på de vilkår at manden kan vælge slet ikke at være med i den leg.
Vi er glad for vores fri abort i Danmark, fordi man synes det ville virke meningsløst og gammeldags at tvinge en kvinde til at blive mor, hvis hun ikke vil det. Men det er okay at tvinge en mand til at være far, selvom han ikke vil det. Han kan vælge ikke at være med i barnets opvækst, men det ændrer jo ikke på han stadig er juridisk far og skal betale til det. Det valg skal han da have.

IKrines

#2 skrev:

Nu er jeg barn af en enlig mor. Jeg har aldrig kendt min far og jeg har altså klaret mig meget godt. Som loven er nu, kan en mor jo også selv bestemme om faren skal have lov til at se sit barn. Og dermed også om barnet skal have faderen i sit liv.
Men mænd har ikke ret megen kontrol over alt sådan noget i disse dage.
De har ikke p-piller som de kan sikre sig selv med, kan selvfølgeligt bruge kondom, men det kan altså gå i stykker og hvis uheldet er ude, så er nærmest ALT i kvindens hænder og kontrol. Hun vælger om graviditen skal gennemføres, om hun vil opgive faderens navn og dermed tvinge ham til at involvere sig økonomisk eller om han ikke må få lov at se barnet.

De har begge et ansvar, det er klart. Men hun har kontrollen. Det er ikke rimeligt.

Jeg mener at rige lande som DK, der har fri abort og råd til at forsørge mor og barn skal indføre fri juridisk abort for ligestillingens skyld.
Jeg har overvejet om det ville være en god idé for amnesty at anbefale juridisk abort internationalt, men det er klart at den ikke fungerer uden at kvinder har ret til fri abort. Desuden fungerer det ikke, hvis staten ikke kan forsørge kvindernes børn, for børnene har krav på et anstændigt liv. Så hvis man anbefalede det som en samlet pakke, kunne den juridiske abort stå i vejen for deb frie abort pga økonomi, og fri abort er trods alt til begge køns fordel i mange tilfælde.

Som danske lovgivning er nu er udgangspunktet at man snakker sammen, hvis man ikke kan blive enige, bestemmer staten det.
Desværre er der tendens til tingene falder lidt for godt ud for moren, som nærmest har veto-ret. Rent lovgivningsmissigt har han ret til samvær med barnet på lige fod med moderen. At det ikke praktiseres korrekt altid, er noget der burde gøres ved, for jeg har indimellem hørt nogle ret groteske historier om forældremyndighed over børn. Den værste jeg har hørt er endda om en af mine fars venner, hans exkone have næsten lykkedes at sende en af deres børn ind til en operation, barnet ikke havde brug for. Ex-konen anklagede ham for alt muligt mærkeligt for at få opmærksomhed. Hun anklagede også sin egen mor for stjæle. Jeg er bare glad for de børn er alle sammen voksne nu og ses ikke med moderen.

Ba_a
Jeg synes helt bestemt det burde indføres, men så skal han fraskrive sig før barnet er født (hvis han kender til graviditeten) eller i det øjeblik han finder ud af at han har et barn.
Og så mister han altså også rettighederne til nogen som helst indflydelse! (Hvilket nok passer de fleste fint)

Vi er bare nød til også at sikre os at det ikke er et par der er sammen om det og så får han kolde fødder lige inden og så hænger kvinden på det hele..

Flamme
Jeg er ret splittet. Jeg kan se begge sider - for det første er der også barnets tarv indblandet, og dets ret til at kende sit biologiske ophav. Jeg synes ikke juridisk abort er at løbe på samme måde som almindelig abort - for ved juridisk abort er der stadig et uskyldigt barn med rettigheder. For det andet er der også den konsekvens, at mange mænd allerede i dag fralægger sig ansvar ift. sex - en af mændene i "Ufrivillig far" sagde endda: "Ja, hun insisterede jo ikke på at bruge kondom, så..." og jeg er så mega træt af, at mange mænd lægger ansvaret over på kvinden og endda ofte presser kvinder til at tage chancen fordi det ikke føles så godt med kondomer. Og på den led er jeg ikke så fan af det - for det er sgu ikke fedt at der er endnu mere incitament til den slags opførsel fra de, der gør det (og det er måske et fåtal; men stadig et betydeligt antal stadig sådan som jeg oplever det). Hvis det kunne gøres, så mænd, der snydes til børn, kunne få abort, så er jeg helt på - for ideelt set synes jeg, mænd burde have den rettighed. Men juridisk kan man bare ikke rigtigt bevise at man har taget forholdsregler, eller at kvinden har snydt.

Og så er der jo hele diskussionen om at samfundet så skal betale den ekstra udgift, som ellers ville komme i børnepenge fra faren....

Umiddelbart er jeg for - men som med kvindens abort bør der være en tidsgrænse, f.eks. 12 uger. Det er noget lort, at kvinden så kan holde graviditeten hemmelig; men man kan heller ikke give den rettighed for evigt, for det kan gå ud over barnet. Samtidig ville det være ideelt, hvis det faktisk var inden abortgrænsen, da kvinden så har mulighed for selv at træffe sit valg ud fra, om faren til barnet er på eller ej, i stedet for at han kommer dagen efter abortgrænsen er nået og siger "Jaeh, ikke alligevel". Men der er mange nuancer i debatten, og jeg synes virkelig ikke, det er så simpelt som det ofte stilles op. Alternativt kunne man starte med en kompromisordning, hvor hvis faren vælger en "juridisk pseudo-abort" tidligt, vil han skulle betale et mindre beløb, der ikke kan stige over en vis grænse. Det forslag kom i øvrigt også fra en af deltagerne i "Ufrivillig far", og jeg synes egentlig, det er en god begyndelse. Så kan man se, hvor det fører hen.

nej
Jeg tror også det ville være svært at finde ud af hvordan det skulle fungere i praksis.
Egentlig kom jeg lige på en idé, men jeg ved ikke om det egentlig ville fungere, eller hvad. Men hvis en kvinde tager til lægen og får bekræftet at hun er gravid, kunne lægen skulle holde opsyn over, om kvinden hiver faren til barnet med til lægen og fortæller ham det - selvfølgelig helst så tidligt som muligt. På den måde kunne man så sætte en dato for manden, der ligger en del før sidste mulighed for abort, så han har dén tid til at bestemme om han vil have juridisk abort eller ej. Så kan man dokumentere, at manden har vidst det i lang tid, og derfor vil det blive svært at skride fra det i sidste øjeblik. Og så, hvis kvinden aldrig fortæller manden det, synes jeg ikke han behøver få ansvar for et barn, han ikke har haft nogen anelse om eksisterede.

Jeg ved virkelig ikke om det kunne virke, og det virker også som en kæmpe omvæltning, men ja. Jeg synes selv det er en interessant idé lol.

Og mht. sådan noget med barnets ret til at kende sit biologiske ophav og ret til to forældre og whatnot; Jeg mødte først min far da jeg var 7 år, fordi han aldrig har været i mit liv og aldrig har været kærester med min mor osv. og jeg tror ærligt talt at jeg ville have klaret mig bedre uden den der forventning om at skulle have en far lige pludselig, for det har virkelig kørt psykisk på mig at skulle gå gennem dét, på den måde. Og der er da stensikkert også mange donorbørn, der godt ved at de er det, som intet mangler. Så jeg tror der er mange der kan klare sig fint uden at skulle kende sit biologiske ophav fra de er helt unge. Jeg ved ikke om det gælder for alle, selvfølgelig, og det er da nice at man har den ret til at vide hvor man kommer fra, men jeg synes personligt ikke at det er et helt vildt godt argument at bruge i debatten om juridisk abort.

Laura
Jeg er ikke sikker på, hvad min holdning er til det, udover at hvis det indføres, skal det også kun være tilladt for manden inden for de første 12 uger af graviditeten - ellers kan en højgravid kvinde jo pludselig få at vide, at manden vil have en juridisk abort, uden at hun selv har ret til at abortere (sæt hun ikke har lyst til at være enlig mor).

Riiwn
Der bør unægteligt være et sidste udkald for manden, men problemet er bare at det forudsætter at han først og fremmest overhovedet kender til graviditeten.

Det er for let at snyde ham til at blive betalende far, bare ved at holde graviditeten skjult ind til han ikke længere har mulighed for at frasige sig det.

Lorem ipsuM
Man kan vel arrangere det sådan at hun skal have hans underskrift på at han er informeret? Hmm, men så kan han vel nægte at skrive under og købe sig mere tid.
Men det burde i hvert fald kunne lade sig gøre at finde en løsning.
Anyway, som det er nu kan en mand jo også nå at skiftemening efter at de første 12 uger er gået. Forskellen er jo bare at han ikke skal betale. Det burde vel ikke betyde så meget fot kvinden, så længe hun får støtte?

Los-123
Min personlige holdning bygget på personlige erfaringer:
Jeg kender ikke min far. Ikke navn eller noget. Min mor ved hvem personen er, men min familie gør ikke. Jeg ved dog, at han selv ved det, men ikke ved at det er "mig". Min mor skiftede nemlig navn... I hvert fald er jeg kun glad for, at han ikke skal stå på noget papir. For han skal ikke være en del af mit liv. Jeg tør slet ikke forestille mig et liv, hvor jeg skulle vokse op med ham. Han skal slet ikke være en del af mig. Eller mit liv. (Her er jeg specielt imod #5...)
På baggrund af dette er min holdning dog, at ikke umiddelbart går ind for fri abort i Danmark. Vi har så mange præventionsmuligheder, folk må da tage sig sammen. Jeg kan godt se at der er et ligestillingsproblem, men det er vel bare kvindens ansvar... Selvfølgelig går jeg ind for abort i nogle tilfælde, f.eks. ved voldtægt etc. Men jeg kan virkelig blive vred, når par vælger at dræbe et "foster" (som jeg ville kalde barn) fordi deres egne behov ikke lige er opfyldt.
Undkyld hvis dette var irrelevant, skulle bare lige ud med min holdning.

z
Hvad nu hvis forældrene ikke kan give barnet en god opdragelse eller ikke har penge til det eller bare ikke personligt er i stand til det? Man kan potentielt set være ved helbred og stadig fucke et barn op. En abort versus en livstid af ting der egentlig ikke gør nogen parter glade..

http://niclasjensen.dk/
Riiwn
"folk må da tage sig sammen". Det lyder som lige så fornuftig og logisk en løsning på fx. depression eller stress.
Så simpelt forholder det sig sjældent, når folk bliver ufrivilligt gravide. I de fleste tilfælde er det ofte et spørgsmål om at præventionen slog fejl (næsten alle kvindelige præventionsmidler er højst 99% sikre). Kun i få tilfælde er der tale om mennesker som ikke har tænkt sig om eller været uforsigtige, men selv her kan der være helt specielle forhold der har forsaget uheldet, hvor noget så simpelt som at 'tage sig sammen' nok ikke helt har kunnet klare det.

Desuden er det også underordnet om folk 'bare skal tage sig sammen'. Antaget at folk er nogen fjolser og burde vide bedre, skal fødslen af et barn ikke være en straf. Et barn skal især ikke være konsekvensen af dumhed, af forældre der ikke engang har kunnet "tage sig sammen" til at undgå graviditet, for det er tvivlsomt hvor egnede de så er som forældre.

Spirulina
Hvis jeg er ved at tabe en diskussion råber jeg bare "JURIDISK ABORT!!!" og løber min vej...

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
12:45:18
citat fra den sang du høre...
Musik
Ba_a
03:38:17
besørge i det fri