Se indlæg
Muks » Fritid » Lektier
 Udskriv debat
Cafébænk med vandret sæde ;)
Slettet Bruger 0
*Snip*

ono
Kan huske at jeg altid brugte en hjemmeside, hvor du smed 2-3 informationer ind, og fik svarene på alt, der manglede. Men ellers er det jo bare pythagoras.

puu.sh/nf6tr.png

Der er nogle formler på de første sider i enhver formelsamling angående vinkler/sider i en trekant. Det er noget med sinus/cosinus at gøre. Det er nok det mest basale i gymnasiematematik, dog husker jeg absolut intet..

puu.sh/nf6zm.png

Så længe at vi skrev "Vi bruger pythagoras til at udregne, men benytter et program, for at illustrere det bedre:", måtte vi gerne bruge hjælpemidler. Kan være jeg kan finde alle de der cheat sheet-hjemmesider jeg brugte..

//Nå ja. Geogebra. Har I ikke haft om det program overhovedet? Tror vi fik det allerede første måned i 1.g. Ud fra 2-3 informationer finder den hurtigt resten. Tror vi brugte det i næsten hver time.
screenshots.s32cdn.com/41/400310/geogebra.png
Redigeret af ono d. 20-02-2016 20:58

Mickel
To sider på 50 cm betyder den er ligebenet og har to ens vinkler, altså kan den deles op på midten og laves til to identiske retvinklede trekanter. I de retvinklede trekanter kender du to sider: 50 og halvdelen af 30. Derefter burde Pythagoras være din ven. :)

Tilføjelse: Gælder Pythagoras ikke kun for retvinklede trekanter? :P

ono
(Nå ja, vinkelsum.. Satme længe siden jeg har lavet matematik)

Er trekanten i opgave A jo også. Reelt set er det kun her information du skal kigge på.

puu.sh/nf7Ag.png

Du har siden på 50 og siden på 15. Isoler med pythagoras for at finde den sidste, som så er svaret på A.

For at finde vinkel V benytter du en sinusrelation. I har sikkert allerede fået en pæn formel for det (kan ikke selv helt huske den).

Ligeledes er der også en relation, der ud fra de 3 cosinusinformationer (50 - 61 - 30), kan finde en vilkårlig vinkel i trekanten i toppen, hvor det så kun er siden til venstre du skal bruge. Vi plejede altid bare at bruge geogebra, og sige "Vi benytter cosinus/sinusrelationerne, og indsætter:"
Redigeret af ono d. 20-02-2016 21:13

Mickel

A:
Du er givet sidelængderne 15 og 50. Dem kan du bruge i Pythagoras sætning.

B:
50, 30, 50. Jeg mener at du kan bruge sinus og cosinus der.

C:
50, 61, 30. Der mener jeg også du kan bruge sinus og cosinus til at finde vinkler.

ono
Bruger I maple?

ono
Hold da op et rod. Kan man i det mindste gemme sine egne formler? Tror vi endte med at bruge Maple, Graph og Geogebra. Gør vel så heller ikke så meget, hvis du ikke har det på A.

4.bp.blogspot.com/_AkaM1MGqgV8/TJhdrSMIWTI/AAAAAAAAAAk/bJa782uFRBk/s1600/838f02a336.gif

Sidder og glor mine 500 maple-filer igennem. Gad godt at kunne åbne dem igen.. Tror vi lavede godt 30 opgaver, og det handler virkelig bare om, at finde andre besvarede opgaver på nettet. Der var virkelig så minimalt et indlæringsniveau i matematik, og handlede mere om at sidde og jage efter den rigtige formel, eller en lignende opgave fra et andet sæt.

ono
Matematik er egentligt interessant nok, men samtidig er det et rigtigt drengerøvs fag. Du lærer at lede efter smutveje, og selv hvis du jager at opnå noget i dit liv, er chancen for at være den første til at indse noget i matematikken minimal. Det er bare at gå i andres fodspor, til du tør lave en lille påstand baseret på næsten ingen ting, som du så bruger hele dit liv på at bevise.

Interessant nok fag, og lærer dig da også en metodisk tilgang til en masse, men.. Ja. Lærerigt er det ikke ligefrem.
Redigeret af ono d. 21-02-2016 03:35

strymol
Sugarwings: Det er jeg meget uenig i...Der bliver lavet ny matematik hele tiden. Og udover det behøver du ikke være den første til at bruge en formel for at formlen er værdifuld. Fx udviklede en masse biokemikere forskellige kinetiske udtryk i 80'erne, og der var intet nyt som sådan i matematikken, det vildeste der blev brugt var differential-ligninger som har været kendt siden 1800-tallet, men den måde de brugte dem på var ny.

og jeg er btw fan af matematik i hånden, det er så meget hurtigere end at skulle skrive det ind på en pc. Opsæt udtrykkene, udled formlerne, isoler den ubekendte og så er en lommeregner fra tiger mere end nok ;)

IKrines
Nogle ting er værd at lave i hånden, simpelthen fordi CAD-programmer slet ikke kan finde ud af sætte det op, så det er matematisk korrekt(og det er langt nemmere at finde fejl i sine mellemregninger, frem for at finde det sted programmet laver en fejl). Eller fordi f.x integraler tager kortere tid at lave i hånden.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Hvem kender en god ejendoms...
Fri Snak
KBHN2200
09:46:48
citat fra den sang du høre...
Musik
boat
03:07:15
Facts