Se indlæg
 Udskriv debat
Niqab
Spirulina
As salaam aleikum, mine solbrune venner! :D

For nyligt var der en VUC i... Jeg har lyst til at skrive Lyngby? Der forbød kvinder (og mænd....) at deltage i undervisningen hvis de havde niqab på. Og det er blevet en ret stor debat alle steder, bare ikke her. Så det tænkte jeg selvfølgelig at det kunne blive. Så....

Niqab?

Lorem ipsuM
Yep! Det var i Lyngby... Mit gamle sted.
Umiddelbart tænkte jeg "hvorfor er det dog et problem", men så huskede jeg en samtale med en af lærerne på VUC - dengang var der også et par niqab piger - og det er jo egentligt et problem, for der skal tælles fravær og man skal også vide, hvem fanden man har til eksamen.
Så... Ja jeg synes egentligt ikke at ens religiøse klædning burde hindre nogen i at gøre noget, men i det tilfælde er det jo en hindring. Ikke bare noget man finder på, fordi det er anderledes, det fungerer bare ikke rigtigt i den sammenhæng.

Og så synes jeg egentligt ikke at det er diskriminerende eller noget, pigerne må jo bare finde ud af, om hvad de vægter højest. Og de nægtes jo heller ikke uddannelse, så vidt jeg ved. De skal bare tage fjernundervisning i stedet.

Riiwn
Jeg har bemærket der pludselig startede en stor diskussion om det, men jeg har ind til nu ikke helt fattet hvorfor den pludselig opstod... Troede vi havde diskuteret den slags allerede.

Jeg kan ikke se problemet når det bare er skole. Bare fordi man er 99% dækket af stof, kan man sagtens følge med i skolen alligevel, og der burde umiddelbart heller ikke være svære for en lære at undervise pga. det. Jeg kan godt forstå det er svært at forholde sig et menneske når man kun kan se øjnene, men hvis man engagerer sig i sine elever så kan man også godt mærke og høre om det er den samme person, mht at vide hvem man har op til eksamen og den slags.

Jeg kan godt forstå at folk har svært ved niqab og burkaer, og jeg synes umiddelbart også at disse piger/kvinder bør overveje at tilpasse sig mere den vestlige kultur, hvis det er her de vil arbejde fremover. Nu har vi efterhånden vænnet os til hijab'er, så det er jo ikke fordi nogen tvinger dem til at være fuldstændig vesterlændinge, hvis de ikke bryder sig om det.

Men i forhold til job, og adgang til banker og små kiosker, der synes jeg ikke religion er nogen undskyldning for sikkerhed. Man må ikke gå ind i en bank med en skihue eller en motorcykel hjelm på af åbenlyse grunde, og religion er for let en undskyldning for at dække sin identitet i sådan situationer.
Omend jeg stadig synes det er kvindernes eget valg hvad de vil bære, synes jeg alligevel man må finde sig i at blive afvist når man søger job. Det er ikke anderledes end at blive afvist fordi du har ansigtet fuld af tatoveringer og piercinger. Når man får lavet hagekors i panden er man også ret bevidst om at der er en del jobs man lige pludselig ekskluderer sig selv ud fra, alene fordi man har et princip og en bestemt tro. Men i det mindste kan et tørklæde fjernes/begrænses, det kan en nazi tatovering ikke.

Og alt det jazz med at det er kvindeundertrykkelse og en mands opfindelse, er jeg nu meget skeptisk for, når vi kun snakker vesten. Det er noget andet hvis man bor i et land hvor man bliver stenet til døde hvis man ikke skjuler sig, men i Danmark har man et valg, og der må vel være en grund til at nogen kvinder vælger at bære tøjet alligevel.

Lorem ipsuM
Det er altså naivt at tro at alle piger i DK har et valg. Officielt ja, men familien betyder så meget at mange piger i realiteten ikke har nogen autonomi.

Riiwn
Det er rigtig, men så bunder valget måske mere i at man ikke vil ekskluderes fra sin familie/få på puklen med dem, snare end det er fordi det er kvindeundertrykkende.

Lever man tilpas længe nok i vesten burde de fleste også så småt blive influeret af hvad vores feminisme og ligestilling handler om. Og så kan man lade sig inspirere af det, hvis man tør/kan få det til at fungere med familien.

Lorem ipsuM
#5 det er rigtigt at både drenge og piger fra visse muslimske hjem bliver kontrolleret, men kvinderne får langt kortere line, fordi de er piger, så det vil jeg altså godt kalde kvindeundertrykkelse.

Spirulina
Altså... Spørgsmålet er vel mere om kvinder uden niqab skal have lov til at gå i skole? Eller om kvinder i det hele taget skal have lov til at gå i skole? Allah swt har skabt mænd og kvinder forskelligt, og derfor er der forskellige regler for kvinder og mænd masha'allah. Hvis vi tillader kvinder at køre bil, eller at vise deres ansigter til folk de ikke er gift med er vi på en glidebane hvor det før eller siden ender med dyb amoralitet. Hvis jeg have en datter, og hun gik i en kufr-klasse, med kufr-tøj og kufr-undervisning, så kunne det jo nemt være at hun kunne komme til at smile til en dreng i klassen, eller hvad ved jeg? Skal jeg så piske hende? Igen? Så synes jeg næsten det er lettere at være på den sikre side, og sige at jeg ikke kan tillade hende at deltage i den slags, og holde hende hjemme.

IKrines
Synes at Niqab er for langt ude at trække jeg har lov til religion-kortet i forbindelse med skolegang. I Tyrkiet er det sku heller ikke tilladt at gå på universiterne med Niqab eller burka på. Hvad folk har på når de bliver fjernundervist er derimod ikke min sag.

faithandmagic
#7 er ikke helt med hvad du prøver fortælle, skal din datter have en niqab på for at undgå at hun sender et forkert signal til en dreng i form af et smil, og alt andet vil ende i en forkert morale ? hvordan passer det ind i dagens danmark ??

anyways, for at svare på din spørgsmål, syns ikke de skal have noget forand deres ansigt som skjuler det, ca. halvdelen af en samtale er dit ansigt sprog, og når du fjerner det, kan jeg godt forstå det er en smule svært for en lære at undervise.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
12:45:18
citat fra den sang du høre...
Musik
Ba_a
03:38:17
besørge i det fri