Se indlæg
Muks » Fritid » Lektier
 Udskriv debat
Hjælp! fysik!
112
Jeg skal i fysik forklare om kulstofs kredsløb, og jeg har fundet en model jeg godt kunne tænke mig at forklare, men jeg fatter dog ikke fysik - der har vi problemet.

Forklarelsen skal være kort og præcis, her kan du se modellen: http://www.turboweb.dk/bio/emne/okosystem/c-kredsl%C3%B8b.jpg

Nogen, der ved hvad jeg kan sige om kredsløbet?

soendergaard9
Kulstof, carbon, er tilstedeværende i alle organiske mekanismer - og er en bestanddel af mange af de processer, reaktioner, der forekommer. I nogle af disse reaktioner optræder carbon som reaktant, i andre som produkt, hvorfor man kan tale om et kulstofskredsløb. Din figur highlighter nogle af disse processer: Tager vi forbrændingsprocessen, uanset om der er tale om dyre- eller planterespiration eller kulforbrænding på en fabrik, finder du kulstof i form af carbondioxid/ kuldioxid, CO2, som produkt.
Eksempel. Forbrænding af glukose, som det ses i f.eks. menneske-, dyreceller og planter:
C6H12O6 (glukose) + O2 (ilt) -> CO2 (kuldioxid) + H2O (vand)
Som afstemt vil se således ud:
C6H12O6 (glukose) + 3O2 (ilt) -> 6CO2 (kuldioxid) + 6H2O (vand)

Denne kuldioxid kan igen bruges i nye reaktioner, f.eks. gennem fotosyntesen, hvor kulstoffet optræder i plantens ønske i at danne glukose/ sukker, C6H12O6 (energi).
Eksempel. Fotosyntese:
CO2 (kuldioxid) + H2O (vand) -(med sol)> C6H12O6 (glukose) + O2 (ilt)
Bemærk at denne reaktion er den modsatte af forbrændingen. MEN bemærk, at den kræver energi fra sollys for at forløbe!

Som jeg nævnte først, er carbon dominerende indhold i organiske mekanismer. Når disse så nedbrydes, f.eks. ved forrådnelse af et træ eller et dødt dyr, vil kulstoffet indgå i nye forbindelser. Vi ser eksempelvis olie, som er kommet af millioner af års dødt organisk materiale.

strymol
Det er vigtigt nok at notere at fotosyntese ikke er den eneste måde at fiksere carbon på. Du kan også fiksere carbon hvor "energien" til fikseringen er drevet af oxidering af et andet kemisk materiale (fx. sulfide til svovl eller ved brug af organiske elektron carriers som NADH eller NADPH). Vi fikserer faktisk også selv carbon men vi kan ikke leve på det, da det kun bliver indkorporeret specifikke steder i vores metabolisme.

112
Tusind tak for hjælpen, kan helt sikkert bruge det til noget!

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
12:45:18
citat fra den sang du høre...
Musik
Ba_a
03:38:17
besørge i det fri