Se indlæg
 Udskriv debat
The revolution will not be crystallized!
strymol
Hvem kan ikke lide en god revolution? Revolutioner kan ske på mange felter – Det kan være i dit personlige liv at der skete én bestemt ting som vendte det hele på hovedet, måske er det på dit arbejde, eller måske det specifikke felt du arbejder i. Det kan også være din favorit politiske revolution – måske Syrien eller Egypten. Jeg vil gerne høre alle jeres historier fra de helt små til de store!

Det første jeg selv tænker på er hvordan cryo electron microskopi i løbet af de sidste 2-3 år har vendt op og ned på det felt jeg arbejder i – Struktur biologi. Struktur biologi er et gammelt felt som i alle år har været centralt i biokemien. Det har ledt til the structure-function relationship theory, som i bund og grund bare betyder at 3-dimensionel struktur dikterer funktion, og vi har på den måde kunnet fusionere kemien og biologien. Hovedteknikken i strukturbiologi har til alle tider været krystallografi, hvor man har krystalliseret sit protein og så brugt en røntgenstråle til at genere diffraktion som så kan bruges til at tilbage udregne den 3-dimensionelle struktur af det objekt der er i krystallen. Det er en af de mest succesfulde metoder i hele biologien og har domineret strukturbiologi ultimativt.

I løbet af de sidste få år har en ny teknologi dog gjort at cryo elektron mikroskopi kan gå ind og have en stor rolle i strukturbiologien. Cryo elektron mikroskopi har eksisteret i mange år men da resolutionen har været meget lav (altså man kunne ikke se detaljer, kun overordnede features) så har det kun været en populær metode for folk som arbejder indenfor et smalt område. En udvikling i detektor-teknologi har dog taget feltet og gjort det til en farbar mulighed for strukturbiologer.

Men hvorfor skifte hvis krystallografi virker så godt? Krystallografi vil også alt andet lige give en højere resolution end cryo elektron mikroskopi. Jo det største problem med krystallografi er, som navnet også siger, at det kræver krystaller! Og mange proteiner vil ikke krystallisere nemt – parameter rummet er for stort til at lave en udtømmende sampling (rummet er principielt uendelig stort, da du kan graduere dine parameter uendeligt fine), så det er muligt at det findes en kombination der rent faktisk vil krystallisere dit protein, men du vil aldrig finde denne. Derfor går mange folk over til cryo elektron mikroskopi i dag.

Teknikken er stadig ung og kræver metode udvikling og automatisering – Men allerede nu kan man se hvordan teknikken har taget strukturbiologi miljøet med storm – The revolution will not be crystallized!

Så del jeres historier omkring revolutioner!

nej
Har ikke liiige nogle revolutioner at dele, men dit felt lyder mega spændende!! Hvad arbejder du/I grundlæggende med?? Jeg finder biokemi yderst tiltrækkende men det er jo et forholdsvist bredt område i sig selv så jeg er stadig ikke helt sikker på hvad man egentlig kan indenfor det. :)

strymol
Det er altid farligt at spørge en forsker hvad de arbejder med ;) De holder aldrig kæft igen. But here goes:

Jeg har et par forskellige projekter, men det generelle for dem alle sammen er at jeg arbejder med det medfødte immunforsvar og hvordan det fungerer, og hvad der går galt når man får autoimmune sygdomme. Man kan dele det jeg laver ud i 3 kategorier:
1. IgE som er mit mindste projekt og som primært handler om astma og allergi - Jeg har her arbejdet med terapeutiske antistoffer og antistof-lignende proteiner som man bruger som medicin mod folk der har dødelig allergi eller meget svær astma. - Dette er ikke mit hovedprojekt (længere) men mere et sideprojekt som jeg laver i samarbejde med en anden gruppe.
2. Jeg arbejder med hvordan en central del af det medfødte immunforsvar kaldet komplement systemet bliver initieret - Det er pt. et "færdigt" / "on hold" projekt da vi lige har udgivet, og jeg skal bruge det meste af tiden på mit hovedprojekt. Du kan læse om dette projekt her: http://mbg.au.dk/aktuelt/nyhed/artikel/en-ny-model-for-aktivering-af-immunsystemet/ og finde selve den udgivede artikel her: http://www.pnas.org/content/early/2017/01/17/1616998114
3. Mit hovedprojekt handler om hvordan vores immunceller genkender pathogener, vores egne celler der er inficerede, vores egne celler der er døde med mere. Her er mit hovedfokus på komplement receptor 3 som er involveret i både rekrutteringen af immunceller til det sted hvor der er sket en skade/vi er inficeret samt til den direkte genkendelse af det der skal phagocyteres (læs "spises") af immuncellen.

Min indgang til disse projekter er strukturbiologisk - altså jeg prøver på at løse strukturer af proteiner i kompleks med hinanden og forstå hvordan disse komplekser leder til ændret funktion af immunforsvaret.

z
Jeg er helt vild med internetrevolutionen! Hvis jeg da må kalde den det? Tænkte over det forleden - når jeg går rundt i København og ser på gamle bygninger, forestiller jeg mig folk i gamle klæder og i gamle problemer og samtaler. Jeg ser det samme når jeg kigger på internettet i dag - det er seriøst det rene galimatias. Det er det vilde vesten. Vi er de første. Om 600 år vil folk tænke "hmm, hvordan havde folk det på internettet da det først blev opfundet?"
Hvad vil huskes, hvad vil glemmes? Hvordan ser memes ud i et historisk perspektiv? Hvad med den cyberkrig som folk endnu ikke engang ved om, stuxnet, Iranske hackere der sprænger olieplatforme i luften, Anonymous leaker pædofile, fake news?
Hvad med smartphoneproblemer? "Vi vil have større batterier!"
Det hele virker crazy. Hvad med NemID og tilhørende problemer? Necro sagde noget om at nuværende og tidligere systemer er arkaiske. Hvordan udvikler det sig og hvordan kommer det til at se ud?
Elsker alt det shit. Elsker at se alt det her i et historisk perspektiv allerede.

http://niclasjensen.dk/
Ham-I-Ved-Nok
Jeg følger for tiden et internet projekt der hedder IPFS som ifølge udviklerne er en ny internet protokol ligesom FTP, HTTP, IP etc. (dog er den anderledes på forskellige punkter)

Hele projektet går ud på at distribuere internettet yderligere så flere kan biddrage med at hoste hjemmesider, apps, videoer, filer osv. og samtidig mindske presset på det der kalder "internet backbone"

Projektet inddrager aspekter fra projekt meshnet, bitcoin og torrent filer.

(Det er måske ikke en decideret revolution der har fundet sted, men tankerne og idéerne bag projektet er efter min mening meget revolutionerende. Specielt at man kun behøver en IPFS node for at hoste en hjemmeside og derfor ikke behøver at købe et domæne)

Edit:
Uderligere input

På sin vis synes jeg også at internettet, programmering, open source og Linux har været roden til mange revolutioner og innovative idéer.
Når systemer bliver åbnet op og store grupper af mennesker arbejder sammen igennem internettet på adskillige projekter kan der ske meget.

Open Access

Følgende [TEKST] har et revolutionerende budskab i sig selv og noget siger mig at denne ideologi / filosofi har været årsagen til at der nu bliver kæmpet en kamp for at offentliggøre og frigive videnskabelige journaler og papirer [TEKST] og [VIDEO]
Redigeret af Ham-I-Ved-Nok d. 20-01-2017 16:54

nej
Det lyder fedt! Og det er rart når forskere (og almene nørder) fortæller om noget de arbejder på eller er vidende indenfor. I hvert fald lidt mere interessant end at have biologi på gymnasieniveau. Selvom det selvfølgelig er nødvendigt for at forstå processerne og sammensætningerne senere hen, haha.

soendergaard9
Artificial Intelligence!

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
12:45:18
citat fra den sang du høre...
Musik
Ba_a