Se indlæg
Muks » Fritid » Mode og livsstil
 Udskriv debat
Hej veganere!
Slettet Bruger 0
halløj

Jeg er vegetar, og jeg har overvejet i en rum tid nu lige så stille at blive veganer.
Jeg ved, at der er en del veganere på muks, så ville høre, om I havde nogle gode råd eller noget man bør vide, inden man bliver veganer? Her tænker jeg også på, hvad I gør for at få alle nødvendige næringsstoffer? Jeg tager i forvejen B12-tilskud, men er der andet man bør være opmærksom på? Men generelt alle slags gode råd, eller hvis I har en yndlingsopskrift eller noget lignende!

Edit: fortæl også meget gerne, hvorfor I blev veganere! det er spændende at høre om, synes jeg
Redigeret af Slettet Bruger 0 d. 09-03-2017 21:46

lomyrts
Spis en ordentlig rød bøf en gang om måneden, så får du alle nødvendige vitaminer dækket.

Sommerfuglen Sonny
Jeg blev oprindeligt interesseret i veganisme igennem wicca. Så jeg læste op på en masse for og mod argumenter.
I al sin enkelthed kunne jeg ikke finde en god grund til ikke at være veganer. Så jeg spurgte mig selv hvorfor jeg egentligt ikke var veganer? Og kunne kun komme frem til: Jamen kød smager godt.
Process med at finde ud af, hvad det var ved kød der smagte godt. Og hvordan man finder alternativer.

Til sommer har jeg været veganer et år. Gik fra den ene dag til den anden (omend jeg først begyndte at tjekke e-stoffer senere hen) Jeg har ikke haft cravings efter kød, og må desværre erkende jeg ikke rigtig kan lide synet eller duften mere. Jeg har ikke et problem med at andre spiser kød, og jeg kan også tilberede det for dem - jeg vil helst være fri, men jeg kan godt.

Fik tjekket med blodprøve her til januar om alt var som det skulle være. Jeg manglede D-Vitamin, grundet vinteren, mente lægen. Jeg tager D-vitamin i dråbeform.
Ellers så... er jeg egentligt et ret kedeligt menneske i forhold til kost. Det skal gerne være nemt og hurtigt, og noget der er nemt at variere med. Jeg får 500 gr. frugt og 500 gr. grønt om dagen, dertil ris, bønner, mandelmælk, olie og krydderier (altså ikke blendet sammen, plejer at lave smoothies til morgen/formiddag og risret til frokost/aften)
I forhold til opskrifter er der gode facebook grupper til at give inspiration! Ellers er der alligevel en del danske blogs med veganske retter! Det kan gøres flot, spændende, billigt og nemt, alt efter hvad man går efter :D

Det eneste råd jeg kan give er, at man skal gøre det fordi man selv vil det, og ikke fordi andre fortæller en man skal. For jeg tror ikke på det hjælper, medmindre det er ens egen beslutning, og ens egen 'realization'. Og når man når dertil, tror jeg også man finder sit eget tempo at gøre det i (:

Sommerfuglen Sonny
Ikke umiddelbart. Hvis jeg spiser mange erstatningsprodukter eller bruger for meget olie kan jeg godt blive lidt eh i maven. Men ellers, hvis jeg spiser relativt simple ting, så har min mave det bedre end jeg nogensinde havde det som omnivore (:

nej
Jeg laver chia pudding med joylent til morgenmad, og tager D-vitamin (i hvert fald lige for tiden) men det er også så langt jeg går, for at holde 'ekstra' øje med at jeg får det jeg skal have, hahaha. Joylent hjælper en del (pulver til meal replacement med alle vitaminer og mineraler osv.) men ellers tror jeg virkelig ikke at der er mange der rammer det de burde, kødædere eller ej.

Jeg er veganer fordi jeg virkelig ikke kan lide kød længere, fordi jeg får det dårligt af laktose-produkter, for min sundhed generelt, og fordi miljøet får det nice hvis jeg holder mig til grønsager og sådan. Jeg spiser heller ikke ofte erstatningsprodukter, men det er mest fordi de er dyre, og jeg forbinder dem sjældent med noget sundt, hahaha. Det er snildt nok at være veganer på billigt :) synes jeg i hvert fald

nej
Det er mega nice! Forholdsvis billigt, specielt hvis man bare bruger det til at supplere med, og så smager det også godt :)

Ild
Må jeg hijacke din tråd lidt?

Jer veganere (og vegetarer): har I nogle gode, billige opskrifter?

nej
Chili sin carne kan gøres meget billigt, i store portioner (til frys eller køleskab) og er nærende og mættende! Meget min go-to opskrift. Ellers er jeg generelt meget til noget ris med grønsager og en form for 'sovs' (enten tomat eller bare med flere krydderier og noget vandet så ting bliver lidt.. splattede, hvis man kan sige det sådan) for frosne grønsagsblandinger er helt fine. Hvis man så også lige tilsætter nogle bønner eller noget tofu (billigt i aldi) kommer man ret langt :)

Sandwiches med vegansk spread og en smule grønt er også helt fint til frokost. Havregrød med banan og andre frugter / nødder / noget er godt til morgen, men jeg laver mest bare chia pudding dér. Jeg har måske 900 kroner om måneden til mad allerhøjest, og det går meget fint.

edit: det var ikke specielt opskrift-agtigt, men altså. u catch my drift, håber jeg

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Post dit skrivebord!
Computer og Internet
necrophcodr
15:12:37
hvor mange steder har du boet
Fri Snak
Charioteer
21:26:52
Muks' Now Playing Machine!