Se indlæg
Muks » Følelser » Forhold
Skal jeg
Ja Ja 73%[11 Stemmer]
Nej Nej 7%[1 Stemme]
Ved ikke Ved ikke 20%[3 Stemmer]
Antal stemmer : 15
 Udskriv debat
Skal jeg fortælle at jeg er tosset?
Spirulina
Hey <3

Sagen er den, at jeg bor på et kollegie, og jeg har boet der de sidste to år, og de sidste to år har jeg forsøgt på at isolere mig selv i så vid udstrækning som jeg kan fra de andre der bor der, selvom vi har fælles bad, toilet og køkken, fordi jeg har bipolar lidelse, og jeg har ikke lyst til at skulle forklare dem hvorfor jeg sommetider er i dårligt humør og det. Jeg ved ikke om de er fordomsfulde eller ej, for som sagt har jeg isoleret mig selv på mit værelse og ikke talt med nogen af dem.

For nyligt var der så desværre en eller anden shit-lord der har hængt en passiv-aggressiv seddel op på min dør med motherfucking gaffatape, hvor han spørger "på hele kollegiets vegne hvorfor jeg ikke udfører mine rengøringspligter". Nu er sagen den at jeg har en god forklaring, nemlig at jeg er bipolar, ikke tør tage risikoen for at 50 mennesker jeg ikke kender finder ud af det, og har været indlagt de sidste 5 måneder.

Jeg har snakket med mine behandlere, og de mener at det er en god idé at jeg skriver det i kollegiets facebookgruppe, og forsikret mig om at jeg ikke kan blive smidt ud hvis nogen klager.

Men altså.....

Skal jeg fortælle dem at jeg er sindssyg?

Slettet Bruger 0
*Slettet*
Redigeret af Slettet Bruger 0 d. 02-06-2017 00:20

nej
Jeg synes du skal sige det også :) Nu kender jeg selvfølgelig ikke dem du bor med, men jeg tror det er ret sikkert at sige, at hvis du bare fortæller dem det på en måde, der er meget nede på jorden og roligt, bare så de ved det, så bliver du nok ikke mødt med fordomme eller noget, men hvis de har spørgsmål er det selvfølgelig også smart hvis du fortæller dem det på et tidspunkt hvor du også har rum til at svare på dem ?? tænker jeg. hvis det gav mening

Lorem ipsuM
Ja du skal og fuck ham. Det er herre tarveligt.

Sommerfuglen Sonny
Måske er det min egen angst der spiller, eller pga. tidligere erfaring, men der kan også være en mulighed for de tror det er en dårlig undskyldning. Det er ikke for at være negativ, de er sikkert forstående og menneskelige, men hvis de ikke er, ville jeg have sikret mig en eller anden form for dokument fra behandlere, så du har sort på hvidt (ikke nødvendigvis udpenslet, men at du har været indlagt, er i behandling eller at du er syg. Hvad end de mener er mest relevant)

De fleste mennesker er forstående, hvis man siger sandheden. Og jeg vil altid mene åben kommunikation i sådanne situationer er bedst. Det er naturligvis svært hvis man har det skidt med mennesker/nye mennesker/mange mennesker, men i det omfang det så er muligt. Om end ikke andet så de forstår hvorfor du isolerer dig.

Håber du finder en løsning, og håber du er kommet lidt ovenpå igen.

Lunaba
Hvordan ville du selv reagere, hvis en du ikke rigtigt kendte, men hvor I havde fælles ansvar, bare lod være med at gøre sin del, uden at sige noget, uden at undskylde, faktisk helt uden kontakt? Jeg ville i hvert fald blive ret træt af personen, så jeg forstår sådan set godt den 'shitlord' der har hængt det op. Hvis du ikke har givet udtryk for, at der er noget galt, virker du jo bare til at løbe fra det fælles ansvar. Og det er der ikke nogen der synes det er fedt.

Du har helt sikkert en god forklaring, så kom med den! Jeg ved heller ikke selv, om jeg ville gøre det over FB, men jeg tænker ikke rigtigt, at du har noget at tabe. Som VonPiper siger, er du jo allerede isoleret nu, så det hjælper nok ikke så meget..

Og så synes jeg også, at det er synd, at du isolerer dig! Jeg går ud fra, at du også har dage, hvor du gerne vil være sammen med folk, og så er det jo træls, at det er svært, fordi du ikke kender dem.. Måske kan det hjælpe at få åbnet lidt op?

Så ja, som syv andre (ingen imod) ifølge afstemningen, vil jeg også råde dig til at sige noget. Hvis du har det bedre med det, kan det være fint med 'bevis' på det. Ellers tænker jeg, at du måske kan kontakte dem som udlejer? Måske de har idéer til, hvordan man kan få styr på det, så alle parter bliver tilfredse :)

Flamme
Jeg ville også sige det. Han lyder i øvrigt som en nar. Man kan godt tage den slags op uden at sætte en passive-aggressive seddel på folks dør og lige udstille dem foran andre på gangen på den måde. Forståeligt at han er irriteret - men ikke håndteret særlig godt. Jeg fornemmede lidt først jeg læste det at sedlen var anonym, men nu hvor jeg har læst det igen er jeg ikke helt sikkert. Men lidt ekstra nederen hvis den er, så du ikke har chancen for at tage den med ham.

Siden der står "på hele kollegiets vegne" ville jeg selv have det bedste med at skrive det på Facebook. Så kan du også være næsten sikker på, at beskeden når ham, så han får forklaringen. Jeg tror også som de andre at det ville være godt at sandheden kom ud. Det kan tit føles enormt flovt, men det burde jo ikke være tabu at være syg, bare fordi det er psykisk og ikke fysisk, og det er ofte en selv, der lægger mest tabu i det. Jeg forstår godt, du er bange. Men jeg er enig i, at du bør sige det. Så skal du bare finde ud af, hvordan du har det bedst med at sige det.

Spirulina
http://imgur.com/bTzQ0ze

Spirulina
Ja, han kunne selvfølgelig ikke kigge på min postkasse (jeg er den eneste i verden der har mit navn) og finde mig på facebook og skrive en besked

Eller lægge en seddel i min postkasse som alle ikke kunne læse.

Den ENESTE mulighed var at tape en seddel på min dør med fucking gaffatape....

Spirulina
Og hvis jeg har været komplet umulig at finde, så har jeg jo tydeligvis heller ikke været med til at svine deres køkken og badeværelser til alligevel.

Det kan man vel regne ud...

t

Synes det er en fin besked du har skrevet, han er bare et røvhul. Fuck ham. Fokuser på dig selv og din behandling. Har du evt overvejet at søge en anden lejlighed hvor du kan have dit eget køkken, toilet osv? Ved godt KBH er vildt dyrt men du får vel handicaptillæg og sådan noget der kan hjælpe. Så skal du ikke deale med det ekstra stress over at gøre rent og lave mad med andre osv.

Spirulina

Jeg har søgt lejlighed siden jeg flyttede ind. Men ja...

Spirulina
Jeg har sådan ret meget lyst til at skrive et eller andet MEGET grimt til ham....

Spirulina
Det er bare en så ringe undskyldning for at opføre sig som en ass at jeg ikke kan fatte det....

Mandarin
Ufed situation. Jeg havde ikke fortalt til sådan en åndsbolle, at jeg var Bipolar. Det er et sårbart emne, og jeg vil synes det vil have været hårdt, at dele sådan noget ud til folk man ikke kender og ikke vil kende, og som endda er så respektløse, at de ikke kan spørge dig på en ordentlig måde, i stedet for på sådan en umoden måde.
Kan du ikke bare sige, at du ikke har været hjemme, og derfor ikke har gjort pligterne? Og at der er en god grund til du ikke har været der, men det er en privat sag. De behøver vel ikke en dybere forklaring.
Det er ret individuelt, hvor åbne folk vil være omkring sådanne ting, og jeg selv er nok mere privat anlagt.
Du siger du ikke har lyst til de skal fortælle det, for du ved ikke om de vil dømme dig. Jeg synes det er urimeligt, at skulle føle sig presset til at fortælle det.
Samtidig kan jeg jo også godt se fordelen ved at fortælle det. Folk vil bedre kunne forstå dig og din situation, hvorfor du isolerer dig.
Håber det ordner sig, og at du træffer det rigtige valg for dig
Redigeret af Mandarin d. 03-06-2017 22:09

Spirulina
Nu har jeg skrevet det, og der er ingen andre end ham åndsamøben der hængte sedlen op der har reageret på det, og han gav mig ikke engang en undskyldning....

Spirulina
Det er det der gør det så fristende at calle hans shit out. Han lader som om det var den eneste måde han kunne opføre sig på at hænge en uhøflig seddel op på min dør. Hvis jeg starter en venlig diskussion omkring det, så kan det være jeg finder ud af hvordan folk har det med det han har gjort. Det er ikke så fedt ikke at vide hvad folk tænker om det...

Megalomania
Jeg synes, det er godt, du har fortalt det. Jeg selv har også en bipolar lidelse, og ved hvor forfærdeligt skræmmende det kan være at skulle fortælle alle det, men i denne situation, hvor folk regner med at du udføre diverse pligter og lignende, bliver man nødt til at komme med en forklaring på, hvorfor man ikke har gjort, hvad der forventedes.

Dog vil jeg sige, jeg synes du skal glemme ham, der har sat skiltet op på din dør. Jeg har læst dit billede med facebookopslaget, og jeg synes du overreagere en smule på hans kommentar. Ja, det er mega røv at han ikke undskylder, men til gengæld skriver han TAK og at det var rart at få en forklaring fra dig.
Men nu ved jeg jo ikke, hvad der har stået på den seddel, han har hængt op. Dog tror jeg ikke, han har gjort det for at være ond, men nok ud af frustrationer over, hvorfor du ikke har udført dine "pligter".
Personligt var jeg også blevet mega frustreret, hvis der var en person, der ikke gjorde sin del af slæbet uden vider forklaring. Men nu da du har givet en forklaring, bør de også være forstående over for det (ellers er de godt nok nogle meget uforstående mennesker!)

worldbehindmywall.pointblog.dk
Riiwn
Jeg tror uden tvivl at det har hjulpet at give en forklaring. På det punkt kan jeg sagtens følge hans frustration. Når man intet ved, fylder man selv hullerne ud, og er det hele bygget på irritation og frustration, er det sjældent gode ting man ubevidst ender med at fylde i de huller. Derfor tror jeg heller ikke at isolation er et særlig godt move. Jeg kan godt forstå dig, men det hjælper dig ikke, og det lader til egentlig bare at have gjort situationen værre. Nogen gange er folk syge, og sådan er det bare. Der er ingen grund til at skamme sig over noget man alligevel ikke kan vælge fra eller til, og forståelse får man kun ved at åbne op. Hvis nogen skulle være fordomsfuld for din situation, er det dem der har valgt at være et fjols. Jeg ved ikke hvor akut det er når du bliver indlagt, men det ville helt sikkert have været bedst at give besked om at man er væk (uanset om det så er på ferie eller indlæggelse, det er underordnet), så folk ved hvorfor du ikke hjælper til. De ved jo ikke bedre.
Jo, han kunne have håndteret situationen meget bedre, men han takker dog for din forklaring, hvilket nok er det der har været aller mest tiltrængt. Jeg ville nok ikke reagere yderligere på det. Nu ved han hvordan situationen er med dig, og hvis du ikke har mulighed for at fortælle at du vil være væk i en længere periode næste gang, er det måske værd at nævne det, så folk ved at det ikke er fordi du er doven at du ikke hjælper til.

Ayra
Jeg ville ikke have forklaret det direkte da der ikke er specielt mange der forstår hvad bipolar egentlig er for en størrelse, og jeg ville være bange for at blive stemplet som en sindssyg. Nogen mennesker kan bare ikke acceptere psykiske lidelser fordi de kan være sværere at se, frem for en brækket arm.
Derudover så din isolation er noget du helst skal have arbejdet på, bor du på kollegiet eller alene? Hvis du bor på kollegie forstår jeg godt at du spærrer dig selv inde. Det er sgu svært at være omkring så mange mennesker man er angst for. Jeg håber virkelig alt det bedste for dig, og at striden stopper her, selv om det er så træls at skulle bide i det sure æble, fordi det mindste han kunne have gjort var at komme med en undskyldning, eller i det mindste vise forståelse for din situation

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
12:45:18
citat fra den sang du høre...
Musik
Ba_a
03:38:17
besørge i det fri