Se indlæg
Muks » Fritid » Mode og livsstil
 Udskriv debat
Personlig æstetik (neogoth)
ua
Som alle ved er det forbudt at gå op i sig selv for meget men som vi også allesammen ved er det noget vi tit bryder med på Muks.

Har tænkt lidt på at skrive et stort indlæg med en masse billeder og inspiration og kilder på en masse ting jeg har oplevet/tænkt på/udøvet over det seneste år eller to - nemlig hvad jeg ville kalde "neogoth"
Jeg har ikke rigtigt tænkt mig at gå op i hvorfor det hedder det eller hvad det hedder, eller om der er noget andet der hedder det, eller om det ér noget andet allerede - der kan i henvende jer andetsteds. Vil egentlig bare gerne dele den ting jeg har tænkt på og er gået op i.

Goth opstod som fænomen eller subkultur et sted i 80erne og vi ved allesammen godt lidt hvad det er. Creepy musik (Bauhaus), dramatiske, teatralske følelser og udspilning (The Crow),

anarchyuksite.files.wordpress.com/2016/02/tumblr_n8ppxhmfxk1tgm4rxo3_500.jpg
Siouxsie Sioux

- alt det sorte, hvide, de blege mennesker, nitterne og advarselstegnene. Har aldrig rigtigt selv været inde i det, men jeg havde et par venner da jeg var 16-20 år gammel der var scenekids og var en smule derhenne ad med det sorte hår og noget af tøjet.

Til gengæld har jeg altid haft fascinationen om det. Min omgangskreds grinede lidt af dem og det der koncept med "emoerne i kongens have" men jeg har aldrig haft hang til den samme attitude - tværtimod. Jeg var baggy pants hiphopper og slet ikke i samme afdeling. Det stoppede mig ikke fra at værdsætte det en smule i hemmelighed.

Efterhånden er jeg kommet en smule op i årene og istedet for at skulle revurdere eller gentænke min stil eller at starte forfra, har jeg samlet nogle æstetiske træk, tegn og symboler, som jeg identificerer mig ret meget. Det handler en smule om det dystre, ligesom goth gør, især det dramatiske dystre - ting som dommedag eller den Ultimative tristhed eller det Ultimative onde - med twists & turns som psykisk sygdom, undersiden af internettet, den uendelige skønhed. Dét med at være ensom cybertrash, et nyt slags menneske fra en ny generation, opvokset med psykiatrien og antidepressiver, angst-programmer på DR, programmering og 4chan. Det smelter altsammen sammen til noget, jeg egentlig føler er overset. Både når det kommer til at blive overset af samfundet, eller at lignende mennesker ikke er på TV som goths er.

Men også de skønhedsidealer og den æstetik, der så forsigtigt ligger sig gemt i forskellige kroge. Som eksempel:

ksassets.timeincuk.net/wp/uploads/sites/55/2017/06/mrrobot_s2_cast_rami-malek2.jpg

Mr Robot, en hacker med social angst, der går rundt tildækket i sort hættetrøje. Han selvmedicinerer med morfin og kæmper lidt med ensomheden. Det var ret vildt at se, i hvert fald for mig, hvor meget jeg egentlig følte mig rammet. Ham der har skabt serien har sagt noget i stil med at han godt kan lide at lave ting om mennesker, der på en eller anden måde ikke passer ind i alt det normale, den normale verden.

i.pinimg.com/736x/06/29/fd/0629fdf5a1fc80ebb7566b278f1dcb0a--tv-series-fan-art.jpg

Detektiv Cohle fra True Detective er et andet glimrende eksempel - hans lange eksistentialistiske rants om livet, tilværelsen, det Grumme der gemmer sig i verden, hvordan mennesker burde gå hånd i hånd mod enden af verden. Jeg forestiller mig ham altid som en smule svedig, glimtende i lyset fra lygtepæle om natten. Lidt sp00ky.

Noget andet kunne være bands og musik som Stars of The Lid, noget "stille" musik der er lidt dystert men samtidig hylder og celebrerer verdens skønhed. Uendeligt smukt og evigt - dog sindssygt trist. Eller en film som Tree of Life af Terrence Malick, en stor og ambitiøs film (som man nok lidt hader eller elsker) - utroligt trist men utroligt smukt.

Har dyrket bandet Duster ret meget og jeg mener at det er henad noget neogoth - nogen stille sange, lidt skæve i det, med rytmer der falder underligt. En smule dronende og en smule ensomt. Jeg ville endda mene at musik som Death Grips falder i samme kategori - selvom de måske er lidt mere højtråbende fucked up, er der stadig noget ret goth over dem.

i.ytimg.com/vi/8hUY4cyw9Bo/maxresdefault.jpg
Death Grips

Selv går jeg ikke i ret opsigtsvækkende tøj, men jeg må indrømme at der er gået ret meget sort i den. Det er dog ikke læder eller nitter eller noget - egentlig bare anonymt, sort tøj. Alt der er anonymt. Blide, dæmpede farver. Lidt spartansk.

www.atypique.co/wp-content/uploads/2012/03/style-vestimentaire-post-rock.jpg
f.eks., han er dog postrocker, men GY!BE er neogoth as fuck

Ja. Ved ikke lige, følte bare jeg ville ud med det. Jeg nyder alle de her ting rigtig meget - jeg ville ønske jeg kunne dele dem med nogen, eller at jeg havde lignende venner. Men så igen er neogoth nok noget personligt eller med smag for det ensomme. Synes verden er pæn derude - tænker bare ikke at alle sætter pris på den på samme måde som jeg. Igennem denne linse.

Nu har i hvert fald et mindre essay at læse -_-
Hvad med jer, har i nogen skønhedsidealer eller en stil eller et sæt æstetik i går og føler? Kan i se hvad jeg egentlig prøver at formidle? Er det her indlæg for meget? Ved ikke hvor meget i dyrker sådan noget, men det kunne være sjovt at se.

bonus selvportræt
Redigeret af ua d. 30-08-2017 19:30

http://niclasjensen.dk/
nej
Elsker dig for det her. Kan godt huske at du har nævnt det før. Jeg forstår det også vældig godt (??? håber jeg) og det er mega interessant. Jeg gad godt, at jeg også kunne skrive noget interessant som svar, men jeg er lige vågnet så mit hoved fungerer ikke helt lige pt. tror jeg. Men det var virkeligt godt at læse !! thank u

ua
Ur welcome :p glad for at nogen forstår haha

http://niclasjensen.dk/
Riiwn
Jeg bliver ved med at læse "neongoth" og forstår ikke hvad eksemplerne har med noget med det at gøre..
Jeg tror jeg dels føler mig for gammel til "goth" (jeg var åndssvagt vild med enhver mørk alternativ stil da jeg ar 14 til 23 tror jeg), men måske er det mest fordi jeg omsider er kommet ud af det depressive mindset at jeg egentlig ikke bryder mig så meget om stile som dyrker en mørk og nedtrygt sindstilstand, selvom jeg sagtens kan huske at det lige netop var derfor jeg drages af det dengang.

Jeg ville gerne lyde klog og fornuftig og påstå at jeg overhovedet ikke går op i tøj og stil mere. Det gør jeg på sin vis heller ikke, men min stil er fuldstændig ubevidst blevet i højere grad boho/hippie agtig, med afvigelser fra tid til anden. Fordi jeg bare er vild med spraglede haremsbukser og flagrende cardigans, men ikke fordi jeg har besluttet mig for at 'det skal jeg', eller at jeg ikke er "ægte" whatever hvis jeg afviger eller der er den her dybe sofistikerede mening bag, som dengang man var 14 år og var goter for første gang. Jeg fandt det så enormt paradoksalt hvor mange af de unger der påstod at de gik i tøjet fordi de "ville være dem selv", men bar det som en uniform.

Havde jeg penge til det (og var det evigt sommer), ville jeg nok gå i en del tøj der minder om det her

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Post dit skrivebord!
Computer og Internet
necrophcodr
15:12:37
hvor mange steder har du boet
Fri Snak
Charioteer
21:26:52
Muks' Now Playing Machine!