Se indlæg
Muks » Følelser » Forhold
 Udskriv debat
Venner med sin eks?
Lorem ipsuM
Ja I ved jo nok hvor frem og tilbage jeg har haft det med mænd og forhold den sidste tid.
I over en måned har jeg tænkt hver dag på min ekskæreste Sebastian og fantaseret om at finde sammen med ham igen. Der var et kort øjeblik hvor det virkede som om det rent faktisk kunne lykkes og der var det som om at det gik op for mig at jeg ikke orker det, samtidigt med at jeg var virkeligt spændt og glædede mig.

Det er lang tid siden jeg har set ham og talt ordentligt med ham, men jeg tænker på hvordan han var dengang vi var sammen. Jeg elskede ham virkeligt højt og beundrede ham meget. Jeg tror, jeg stadigt elsker ham.
Og jeg blev helt bange for at han skulle komme noget til og at jeg aldrig skulle tale med ham mere.
Jeg fantaserer stadigt om at vi ender sammen igen, for jeg bildte mig selv ind at vi hørte sammen på en ophøjet måde, dengang vi var sammen, og jeg har svært ved at slippe den idé. Det var som om mit hjerte genkendte ham første dag jeg så ham og jeg syntes virkeligt at han var perfekt for mig.
Nu ved jeg at han også er totalt åndsvag og dum og det er blevet sværere at idealisere ham.
Men jeg tænker på ham hele tiden. Jeg tror ikke jeg savner ham som sådan, men det føles underligt at han ikke er i mit liv.
Jeg er nået frem til at jeg ikke vil have en kæreste lige nu. Jeg orker ikke at være ked af det og jeg orker ikke at tilhøre nogen på den måde.
Jeg tror at alt det her jeg har skrevet er 100% sandt og ærligt. Tror I jeg vil kunne indlede et venskabeligt forhold med ham pt? Når jeg ønsker ham i mit liv, ikke vil være kærester lige nu, men drømmer om at finde sammen med ham om måske et halvt år, hvis jeg har lyst til den tid?
Jeg er ikke bange for at blive ked af det, men det skal give mening at give et forsøg. Og jeg må vel også være ærlig med ham i så fald??

bomb_boy
Mange af mine venner holder stadig kontakten med enkelte af deres eks-kærester, fordi de føler, at de har været så meget igennem og gensidigt ønsker det bedste for hinanden. Det ville også umiddelbart være en konstellation, som jeg kunne se mig selv i.
Jeg ved dog, at nogle af dem, også bruger det, for at muligvis finde sammen med deres eks igen, hvis det pludselig skulle give mening for dem.
Det er ikke fordi de ses med dem, men af og til så skrives de bare sammen, og hører hvordan hinanden har det.

Jeg vil dog aldrig se mig selv i et decideret venskab med en ekskæreste, det handler ligesom om mine eventuelle fremtidige kærester, da jeg personligt synes det ville være lidt mærkeligt, hvis jeg vidste min kæreste sås med sin eks.
Specielt fordi det ville virke som om, at hun ikke har givet rigtig slip, hvis det giver mening?

Jeg tror hvis jeg stod i dine sko, vil jeg nok gøre et forsøg på den førstomtalte, men det skulle være i et behersket omfang så du stadig vil kunne komme ovenpå igen. Jeg hører tit ordene, at det er når man slår op, at man ser hinandens rigtige farver. Jeg forstår ideen om, at man nok ser nogle sider af hinanden, som ikke har været fremme før, men når man slår op, så blir man bare sat et sted, som ikke har ret meget virkeligheden og ens person at gøre.

foamy
Ærlig talt... det tror jeg ikke. Hvis du virkelig vil være venner med ham, så synes jeg at det skal være med henblik på kun at være venner, ellers bliver det allerede for kompliceret. For hvad nu, hvis han ikke har lyst til at finde sammen om et halvt år? Hvad sker der når/hvis han får en ny kæreste? Det lyder allerede så giftigt.

Nu er jeg blevet rimelig hardcore fan af at cutte kontakten med sin eks, men jeg forstår, at det ikke altid er muligt. Men hvis du håber på, at i en dag kan finde sammen igen, så tror jeg det er rigtig vigtigt, at i begge får lidt plads. Lige nu er jeres break-up jo stadigvæk ret nyt (selvom det nok ikke føles sådan). Giv det en masse tid, og når du er helet og ikke længere har følelser for ham, så kan i prøve at begynde et oprigtigt venskab. Oooog hvem ved, når i begge to er helet og kommet ud på den anden side kan det jo være, at der kan opstå følelser igen. Det kan også være, at i begge to er blevet til helt andre mennesker, og slet ikke fungerer sammen, hverken som venner eller kærester. Who knows. Men det tager tid at nå dertil, og med garanti længere end et halvt år.

nej
En af mine bedste venner er en jeg har været kærester med, så det kan godt lade sig gøre. Vi var dog kærester da jeg var fjorten, så vi har begge to ændret os meget, men vi har virkelig haft mange omgange af at være venner i en periode, og så være lidt mere i en periode, og vi har haft mange perioder hvor vi ikke kunne være venner. Jeg elsker ham bare for meget til at ville lade det gå til grunde, så jeg har altid loyalt holdt mig til et ønske om at have ham i mit liv. Det har taget mange år og meget fucked shit at komme til, at vi kan være venner nu, men det forstærker også bare vores venskab på en helt underligt god måde.

Dog kan jeg overhovedet ikke forestille mig at blive venner med min anden eks igen. Det er ikke fordi vi er uvenner, og vi ses også nogle gange fordi vi har mange fællesvenner og gør nogle af de samme ting, men mit syn på ham har bare ændret sig så drastisk at jeg intet føler for ham længere. bumbum. In conclusion: Jeg tror virkelig man skal passe på, men hvis man kan være venner er det også et virkeligt specielt venskab der kommer ud af det.

Lorem ipsuM
Okay. I har pointeret nogle ting. Jeg vil nok helst være venner så han kan se at jeg stadigt er et nice menneske og bevarer interessen, mens vi ikke er kærester, så han ikke får en kæreste indtil vi bliver kærester om et halvt år.
Må hellere meditere på det et par måneder, før jeg tager kontakt.

Det der med at blive såret er jeg dog ikke så bange for. Jeg har givet nok slip på ham til at det ville knuse mig med flere afvisninger. Jeg ville være lidt trist, men hurtigt videre det er jeg sikker på. Med mindre vi blev kærester. Så ville jeg nok blive ret ked af det. Men det klarer jeg jo, for jeg har klaret det dør.

Riiwn
Et halvt år er ikke nok til at ændre hvad end der gjorde I gik fra hinanden i første omgang.

Fenne og jeg var kærester da vi var 16-17 år (hinandens første). Der er man også usædvanlig dum og uerfaren, og vores forhold varede "kun" halvandet år. Den kontakt vi bibeholdte bagefter, var ulidelig for mig, fordi jeg stadig havde svært ved at slippe det hele. Det gjorde særlig ondt, da han så fandt en ny kæreste. Drama frem og tilbage førte til jeg ikke snakkede med ham i et år. Altså, ingen kontakt whatsoever. Og heller ikke noget med at vi måske kunne finde sammen igen om x antal måneder eller år. Det var først efter et år, at vi blev venner igen, for det var så lang tid det tog for os at få følelserne på afstand. Men kæresteri blev slet ikke overvejet, før der skete ting og sager igen 6 år senere.

Tid gør rigtig meget ved folk. Følelserne kommer på afstand, og flere ting kan rationaliseres. Men folk ændrer sig også - på godt og ondt, vel at mærke. Både jeg og fenne havde brug for tid til at modne, og var nogen helt andre mennesker da vi genfandt hinanden igen flere år senere. Hvis vi havde fortsat dengang, havde det ikke gavnet nogen, det havde bare trukket pinen ud.

Du skal vente mere end et halvt år, og ikke med en forhåbning om at blive kærester igen. Ærlig talt tror jeg det giver mere mening at du venter et halvt år med at blive venner med ham igen, bare for at få følelserne på afstand. Det er svært at være ven med nogen man stadig er forelsket i, og ikke kun for dig, det påvirker også jeres forhold generelt, og hvordan han måske har det med dig, hvis han ikke er forelsket i dig længere.
Men hvis følelserne kommer nok på afstand, og det lykkedes at blive helt normale gode venner (for ja! Det kan man altså godt være med en eks kæreste, under de rette omstændigheder), så er det først dér hvor man kan give hinanden rum til at udvikle sig som menneske. Måske bliver han en bedre version af den kæreste du havde dengang, måske bliver han værre, og så er kæresteri jo alligevel udelukket. Men det vigtige er, at der ikke er nær så mange følelser involveret, og derfor lettere at træffe rationelle beslutninger.

Flamme
Jeg er nok mest enig med de andre. Jeg havde en on/off kæreste i 2½ år i løbet af mine teenageår, og hver gang vi slog op svor vi, at vi skulle være venner, og vi kunne få det til at fungere, fordi vi ikke ville undvære hinanden i vores liv. Men der var altid en eller anden udsigt til, at vi ville finde sammen igen, og det gjorde vi også, men vi faldt tilbage i præcis de samme roller, som da vi var kærester sidst, og præcis det samme gik galt i forholdet, så vi gik fra hinanden ... igen. Den sidste gang vi slog op var jeg sikker på, at det var for good, vi skulle ikke finde sammen igen. Og så fungerede det pludselig at være venner, fordi der ikke hele tiden var den spænding omkring at finde sammen igen.

Du har udviklet dig meget, siden I slog op, men har du udviklet dig nok til ikke at falde i den samme fælde? Jeg havde ikke, men tror du ved det bedst selv. Som udgangspunkt vil jeg dog stadig tro, at det ikke er godt at starte et venskab op med udsigten til at I så kan finde sammen igen senere hen...

Lorem ipsuM
Tror den eneste måde jeg kan bevise at jeg har udviklet mig er ved at vente og være tålmodig. For det var min utålmodighed efter at kende fremtiden der var et af vores største problemer. Jeg behøver ham ikke i mit liv lige nu og når jeg vil have kontakt med ham er det nok et gammelt mønster hvor jeg vil holde fast så jeg er sikker på en fremtid med ham.
Det er det mønster jeg skal ud af før jeg kan slappe af i mit liv og med en mand.

Tak for alle svarene! Det gav afklaring (og klamme dumme håb, men de var der sgu nok anyway xD)

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Hvem kender en god ejendoms...
Fri Snak
KBHN2200
09:46:48
citat fra den sang du høre...
Musik
boat
03:07:15
Facts