Log ind

Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Seneste forumsvar

Debat Nyeste
Dagens yndlingssang
Musik
d
22:04:18
Serier
Film og TV
necroph codr
21:56:40
Hvilket styresystem bruger du?
Computer og Internet
Beartat o
15:20:13
Throwback/nosta lgi musik
Musik
boat
22:09:59
Hvilken sang har du på hjernen lige nu?
Musik
boat
15:21:20
citat fra den sang du hører lige NU
Musik
boat
12:17:11
Muks' Now Playing Machine!
Musik
boat
23:43:45
Post dit skrivebord!
Computer og Internet
d
21:16:45
Hvorfor er Linux bedre end Windows v1
Computer og Internet
boat
19:15:06
Yndlings replikker
Film og TV
Ham-I-V ed-Nok
18:04:59
Din næste koncert.
Musik
boat
16:54:56
Hvad spillede du sidst.? :)
Computer og Internet
Beartat o
11:41:54
Dine ynglings youtube'er! ?
Computer og Internet
d
09:54:23
Hvad nørder du for tiden?
Fri Snak
Ham-I-V ed-Nok
19:27:39
Alternative navne
Fællesbloggen
Mickel
20:41:56
Chat emne Nyeste
Talkrig
Chat
boat
00:01:37
Kom ud med det!!!
Chat
Sump
22:02:41
Tænk En Tanke..
Chat
boat
15:25:34
Hvor mange kender du der hedder.. ?
Chat
boat
14:52:19
(Tal-)Krigsdoms tolen
Chat
Latios
22:39:51

Se indlæg

Muks » Følelser » Krop og sex
 Udskriv debat
Skal dyr have rettigheder i samfundet?
huss
Hej Muks,

Ovenpå at have set nyheden med en baby elefant, der bliver antændt med ild, er der poppet et par spørgsmål op i mit hoved.

- Er det okay at sætte ild til dyr?

- Må en ejer af et dyr gøre, hvad personen ønsker med dyret?

- Skal dyr have en form for rettigheder i samfundet? Fx:
-- Man må ikke påføre et dyr en smertefuld død.
-- Man må ikke dræbe et dyr.
-- Man må ikke spise kød fra et dyr (??).

- Er et dyr lige så meget værd som et menneske?

Hvad sir' I, muks?

Nyeste øverst

huss
Stemmeret?
Baka
Dyr burde have rettigheder ja.
Ikke så mange som mennesker, det er urealistisk når der ikke er flere vegetarer.
Stemmeret? Helt klart ja
Baka
Man må ikke sætte ild til et dyr, det er helt fucked.
Man skal behandle dem ordentligt, ellers er man et dårligt menneske
Oik
Jeg har ikke hørt om baby elefanten, men det lyder ret grusomt!

I og med at nervesystemet hos de fleste dyr, mig bekendt, er nogenlunde ens, så oplever vi jo også alle sammen intens smerte ved fx. at blive påsat. Så hvis man nu er af den holdning at man synes det ville være jævnt træls at nogen satte ild til én, så er det lidt en no-brainer at dyr nok heller ikke er vildt begejstret for det.
Det ved jeg ikke om jeg ville kalde en "rettighed". Vi har selvfølgelig lavet love for os selv der beskytter os mod mord og grov chikane af den ene eller anden art, og dyr har ikke mulighed for at håndhæve det, selvom der også er ligene love for dem. Om de har "ret" til det, er en spøjs måde at formulere det på, fordi morale og retten til at blive behandlet godt og have det rart, jo egentlig også lidt er en menneske ting, selvom alle væsner foretrækker det.
Hvad jeg mener er, at det jo heller ikke er min "ret" ikke at blive kørt ned af en bil, eller ramt af et lyn. Nu er der dog ikke nogen skyldnere i sidst nævnte, men jeg tror bare ikke helt dyr forstår vores koncept af retfærdighed og love.
Det er ikke min ret ikke at dø, men jeg ville da foretrække at lade være. Sådan er det hos samtlige levende væsner, både mennesker, baby elefanter og bakterier. Det er i vores natur, og fordi vi, som mennesker, er intelligente væsner med koncept om moral og etik, påtager vi os også opgaven at passe på dyrene såvel som hinanden. Men, jeg forventer ikke at dyrene hverken forstår det, værdsætter konceptet i sig selv, eller for den sags skyld nødvendigvis returnerer gerningen. En løve ville sgu nok slå mig ihjel uanset hvor pænt jeg så behandlede den. Og dyr indbyrdes, har jo hverken flere eller færre kvaler med at andre dyr mishandler dem, og udsætter dem for pinsel. Nogensinde set en kat lege med den mus den lige har fanget? Hvis et menneske gjorde det samme, var det jo uhørt.

Så forskellen er at vi er mennesker, og vi burde vide bedre. For dyrene om at gøre, tror jeg egentlig ikke de er klar over at vi gør dem en kæmpe tjeneste. Derfor synes jeg ordet "rettighed" er en spøjs størrelse. Det er jo ikke ligesom homo rettigheder, hvor bøsser forlanger retten til at blive gift, fordi de har kendskab til at det er en rettighed de går glip af. Det ved dyr ikke noget om.
Men det betyder selvfølgelig ikke at de ikke fortjener det. Men det er jo noget vi beslutter at de gør, nok fordi vi har nogen samvittighedskvaler om hvor meget lort vi har lavet mht global opvarmning og udrydning af flere arter.

Men dyrene tror jeg ikke ved hverken fra eller til. Men det gør vi, og det er det der er humlen bag.
Derfor har man ikke ret til at sætte ild til sine dyr, bare fordi man 'ejer' dem. Ejerskabet er også et menneskeskabt koncept, dyret heller ikke forstår eller har givet accept herom.
Må man dræbe dyr? Ja, det synes jeg egentlig godt man må, så længe der er et formål med det. Dyr dræber også hinanden indbyrdes, og for dyrene er det ikke mere uretfærdigt at vi tager del af det. Alle ville fortrække ikke at dø, men igen, jeg kan næppe forhandle med en løve, så jeg tror ikke en hjort sætter ret meget spørgsmålstegn om det er et menneske eller en bjørn der slår den ihjel, den ville gerne være fri uanset, men den klandrer næppe en jæger for at "vide bedre", fordi han jo bare kan spise kikærter i stedet for.
Det er kun overfor hinanden, menneske imellem, at vi skylder at leve op til ansvar og morale om at man ikke slår ihjel uden grund, og at man respektere dyret så længe det lever.
Det synes jeg også gælder for slagtedyr. Ja, det er vel sådan set systematisk mord, men hvis slagtedyrene lever under de bedste forhold, og aflivningen er hurtig og human, så er der ikke andre samvittighedskvaler end det store billede, om hvilken miljømæssig effekt det har. Men det er en hel anden snak.

Jeg tror ikke en malkeko har noget koncept om hvad den er en del af, ligeså vel som kødkvæg, høns og svin. De ved at de har det godt eller dårlig, og de ved sandsynligvis også hvad der skal ske, når aflivning påbegyndes, men alt derimellem, tvivler jeg stærkt på de har noget selvbillede af at de er en del af en stor industri.
Det er os, menneskerne der er de "kloge", der burde vide bedre, men alligevel lader det ikke til at gå os på, at også vi er en del af en kæmpe 'industri', der hedder penge, job, handel, fattigdom og samfundsnormer. Vi er også slave for vores eget system, men de fleste lader til at være fint tilfredse alligevel. Så mon ikke også en ko er det, så længe landmanden er sød?
Spring til debat:
Siden dannet på: 0.09 sekunder