Se indlæg
Muks » Følelser » Krop og sex
 Udskriv debat
Kan muks spotte den næste trend?
XXX
Hej Muks,

Hele det her indlæg er et eksperiment, da jeg selv er vildt dårlig til at spotte trends, der efter noget tid eksploderer i popularitet. Var selv den sidste til at få en fidget spinner og se skam. Tænker derfor, muks' 1000 øjne er bedre end mine 2.

Det kan med andre ord være en trend inden for alt, vi leder efter. Fx cryptovaluta som bitcoin eller at denim eller moon boots bliver in igen i løbet af det næste års tid eller en tv-serie bliver kæmpe stor.

Så har du allerede spottet en trend, der er stor lige nu?

Eller har du noget, som du er sikker på, kun kan blive stort i løbet af meget kort tid?

Kom med et bud!

Maple
Kassettebånd, siden mange artister er begyndt at udgive deres albums på kassettebånd. Har dog ikke set en eneste person gå rundt med en walkman, men hvem ved, måske kommer alle til at gøre det igen snart :b

Håber også, at Linux bliver mere populært på desktop-markedet, men jeg er ikke optimistisk, især når programmer som Photoshop, iTunes og MS Office ikke er tilgængelig på styresystemerne.
(der er jo selvfølgelig alternativer som Gimp, Clementine og LibreOffice, men der er altså ret mange, der mener, at alternativerne ikke er gode nok)

Riiwn
Det kan næsten kun være et marketings gimmick at udgive sin musik på kasettebånd, da du jo går enormt meget på kompromis med kvaliteten

Ham-I-Ved-Nok
Jeg kunne forestille mig at linux / open source entusiaster udgav en lille server der var på størrelse med en ekstern harddisk.

Lidt ligesom denne:
https://s14-eu5.ixquick.com/cgi-bin/s...5e3352441e

Og at flere folk efterfølgende laver deres eget lokale internet, hvor de kan lagre gode videoer fra youtube, samt interessante artikler og alt muligt andet interessant fra internettet. Kan også være at lokale meshnet bliver en trend på et tidspunkt (det ville i hvert fald være nice hvis det skete)
Redigeret af Ham-I-Ved-Nok d. 22-11-2017 17:40

necrophcodr

Internettet er et mesh, du ved. Det fungere på den måde du beskriver. Hvad ville der være anderledes ved at man havde sådan en server som folk kunne tilgå? Det er sådan det virker nu.

http://necrophcodr.me
Ham-I-Ved-Nok

Hvad der ville være anderledes med sådan en server?
1. Hvis du mister internetforbindelsen har du stadig adgang til en række filer / applikationer på din egen lokale server + du vil kunne dele filerne trådløst med andre i samme lokale.

2. Størrelsen på denne harddisk server er meget mindre end de enorme servere som google og lignende har, så man har mulighed for at bære rundt på den i sin lomme (det er lidt svært med en server på størrelse med et skab).

3. Internettet kan blive langt mere distribueret og sikkert på denne måde. Lad os f.eks. forestille os at alle på muks har sådan en harddisk server og at muks (eller dele af muks) ligger på disse som en kopi - I tilfælde af at en server går ned vil der stadig være adskillige andre der kan give folk adgang til hjemmesiden.

necrophcodr

Sjov ide. Det findes dog allerede. Eksempel: https://piratebox.cc/

At smække en Raspberry Pi Zero eller tilsvarende i en kasse eller med et 400GB microSD kort er ikke så svært, det kan de fleste nok godt.

1) Det er korrekt, men det kræver at du ikke mister din wifi forbindelse, eller, ligesom med overnævnte, at wifi forbindelsen er direkte til serveren.

2) Det er måske lidt optimistisk at have den i din lomme, medmindre det bliver masseproduceret og ikke hjemmelavet. Der er andre store problemer dog, så lad os sige at dette er nemt med en Raspberry Pi Zero plus en wifi adapter.

3) Du kan da bare bruge Tor og/eller Freenet allerede? Specielt sidstenævnte løser dit problem, også med sikkerhed, men det har et problem som du ikke har nævnt: Hvad sker der med indhold som ophører med at være populært nok til alle har det liggende? Forsvinder det bare forevigt? Det er problemet med Freenet lige nu.

Sikkerheden er også kun så god som enheden, så hvis det skal køre trådløst, skal der være kraftig kryptering tilgængelig, samt det skal være muligt hurtigt at få disse enheder automatisk opdateret.

Som nævnt er det dog helt sikkert noget der kan bygges, men du mister dog mange fordele ved internettet, som eksempelvis at man kan fjerne data nemt, at det er simpelt at holde styr på indhold, hurtige hastigheder, mv.,

Yderligere ville man med en sådan server muligvis miste kompatabilitet med det nuværende internet.

redigeret

alt i alt er det en sjov idé, men jeg tror at få det implementeret korrekt og sikkert er LANGT mere besværligt end blot at have en dum hjemmeserver.

Ham-I-Ved-Nok

Kender godt til piratebox, men tvivler på at du vil få en mainstream / normal computerbruger til at anvende det. De fleste jeg kender giver allerede op angående installationsprocessen ved linux (få en iso over på et usb og få adgang til bios for at starte op). Så opsætning af en piratebox eller Raspberry Pi vil blive en hård fødsel. De vil meget hellere have det i en fin og færdig pakke hvor de ikke behøver at gøre det store. Det er sørgeligt, men sådan er det desværre...

3) Det problem eksistere da også på internettet i øjeblikket. Hvis ejeren af en hjemmeside ikke længere har lysten eller finanserne til at fortsætte (og siden heller ikke er populær) så ender indholdet jo også med at forsvinde på et tidspunkt...

Som nævnt er det dog helt sikkert noget der kan bygges, men du mister dog mange fordele ved internettet, som eksempelvis at man kan fjerne data nemt, at det er simpelt at holde styr på indhold, hurtige hastigheder, mv.,

Det kommer vel an på hvilke teknologier / protokoller man bruger.
Hvis man f.eks. bruger protokoller som bittorrent eller den nye IPFS protokol så kan du muligvis løse problemet med hastigheder og at holde styr på indhold.
Hvorvidt det er nemt at fjerne data på IPFS og bittorrent kan jeg ikke sige...
Kan kun forestille mig at det er svært, da det er distribuerede systemer frem for at være centraliseret.

Yderligere ville man med en sådan server muligvis miste kompatabilitet med det nuværende internet.

Hvad får dig til at drage den konklusion?
Sandt: Hvis serveren på en eller anden måde og udelukkende bruger alternativer til domænenavne, FTP, IP, HTTP og hvad der ellers er, så mister man selvfølgelig kompatabilitet med det nuværende internet, men det er vel muligt at få det hele til at arbejde sammen (selvfølgelig er dette dog nemmere sagt end gjort).

alt i alt er det en sjov idé, men jeg tror at få det implementeret korrekt og sikkert er LANGT mere besværligt end blot at have en dum hjemmeserver.

True, men man kan vel håbe det kommer en dag.

necrophcodr

Hvis det skal være en trend skal det være nemt, populært, og brugbart. Sådan som det er idag får man jo ikke rigtig noget som helst ud af sådan et system, over internettet. Faktisk mindre, eftersom al indhold ikke kan konsumeres derfra, men også skal skaffes fra andre kilder uanset. "Hvis alle brugte det" er jo et problem i sig selv, da alle ikke bruger det.

Hvad man måske kunne gøre på dette punkt ville være at lave en virksomhed som udviklede disse enheder som små ruter enheder, men så kræver det en del mere process kraft, ofte samt mulighed for switching. Problemet ligger som nævnt i hvordan det skal populariseres som noget der kan give folk noget de ikke ellers har i forvejen, og den del kan jeg ikke se hvor skulle komme fra.

Det er jo ikke svært som sagt at sætte det op selv hvis du vil. En Raspberry Pi idag kommer jo ofte med et SD kort med NOOBS installeret, så det er bare at sætte lortet til og så virker det, slut prut.

Lorem ipsuM
Kan vi snakke om tøj eller hvad???

necrophcodr

Du skriver da bare? :D Det er ikke en tråd der er lukket med alle mulige regler såvidt jeg kan se, gå amok!

Ham-I-Ved-Nok

Vi får 3D printet- / spray tøj [Video 1] [Video 2] og materialerne bliver sindssygt slidstærke og genbrugelige. På den måde undgå man at skulle købe tøj der nemt går i stykker og sker det alligevel kan man nedbryde det og genskabe tøjet fra bunden.

Muhahaha fuck jer modebranche og tøj butikker. Jeg behøver aldrig mere at købe tøj fra jer.
Redigeret af Ham-I-Ved-Nok d. 22-11-2017 20:04

Lorem ipsuM
GULD HÅR

Efteraar
jeg tror at sort hår vender tilbage!

http://thatinspirationwillkillyou.tumblr.com/
z
Plzzzz håber goth vender tilbage

http://niclasjensen.dk/
Ham-I-Ved-Nok
Jeg forudser at libertarianerer / AnCaps og grene af kommunisme / AnComs begynder at samarbejde om en række værdier (de vil dog stadig være fuldstændig uenige på andre områder).

necrophcodr
Paprika Pringles! De er allerede ved at være der

#20 skrev:

Jeg kunne ikke få min last.fm scrobbler til at virke uden at resynkronisere min NTP service.... Det er nok sådan noget der holder det tilbage. Eller, jeg ved egentlig ikke hvor smooth Ubuntu kører, men det skulle ikke undre mig om man løb ind i samme problemer haha

Dude, Ubuntu kører jo allerede en NTP service lokalt, der skal du ikke gøre noget. Det tror jeg faktisk alle distributioner pretty much gør som standard.

ChristianKongen9
Bitcoin og cryptocurrency er på vej til at blive enormt stort

Lorem ipsuM
Elefanthuer

Charioteer
Har en idé om, at de næste par uger vil blive præget af nissehuer og gøglhatte.

sommersne

#16 skrev:

80'erne. Det er allerede begyndt, takket være bl.a. Stranger Things. Jo, for sure har det længe været moderne at gå i afvaskede H2O T-shirts, men jeg tror det kommer til at gå længere end det. Jeg tror oprigtigt på, at også de grimme trends fra 80'erne bliver moderne igen, så som mullets/bundesligahår og briller med farvet glas. Mærk jer mine ord.

JEG HAR TÆNKT NØJAGTIGT DET SAMME! OM CA 5 år vil jeg sige det vil blive mere og mere tydeligt. Omkring 2010-2011 havde jeg også på fornemmelsen at 90'erne ville blive "in" igen.. og ganske rigtigt!

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
00:04:36
Linuxtråden
Computer og Internet
necrophcodr
00:52:02
Din musiker/band of the month