Log ind

Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Seneste forumsvar

Debat Nyeste
Muks' Now Playing Machine!
Musik
t
09:41:37
Klima
Nyheder, politik og uddannelse
C
21:29:10
citat fra den sang du hører lige NU
Musik
Baka
00:02:55
Din musiker/band of the month
Musik
Cirkel
17:50:03
En ting, der har gjort dig glad
Fri Snak
C
22:37:35
Nye klassikere i spil
Computer og Internet
z
02:09:17
Post dit skrivebord!
Computer og Internet
Muhlig
09:58:37
Spørgsmål til piger: "hvordan man får en pige til at kunne lide dig"?
Forhold
Muhlig
09:50:11
Julefrokost
Fri Snak
Muhlig
09:26:31
alle afsnit af pokemon + film livestream på twitch
Film og TV
TMP
21:02:57
Eksempler på modstridende normer
Lektier
Chariot eer
21:41:49
Pride?
Filosofi, religion og videnskab
strymol
16:32:22
Throwback/nosta lgi musik
Musik
z
08:11:05
DR3-Åben forhold
Forhold
burq
01:21:13
Madplans mad
Fri Snak
C
15:02:09
Chat emne Nyeste
Talkrig
Chat
Luldemo rt
23:09:13
Tænk En Tanke..
Chat
Luldemo rt
11:08:27
Kom ud med det!!!
Chat
Baka
02:21:21
Sig godmorgen
Chat
Luldemo rt
11:17:55
"Æbler eller pærer?"
Chat
Luldemo rt
16:54:05

Se indlæg

Muks » Generel » Fællesbloggen
 Udskriv debat
Om surdej og tandlæger
fennesz
Jeg blev lidt småfilosofisk her til morgen, da jeg stod med hjemmebagt surdejsbrød og smør og mælk vi selv har kærnet og syrnet. Min morgenmad var på en eller anden måde en god analogi til hvordan jeg i stigende grad lever mit liv. Umiddelbart ser det jo svært og tidskrævende ud at lave den type af mad selv fra bunden, uden brug af købe-gær eller diverse moderne hjælpemidler. Og det er det da også, for i alt har det taget mere end en uge at lave og lære. Surdejen skulle udvikles og kultureres over mindst 5 dage, bakteriekulturen til at syrne mælken tog også flere dage om at blive tilpasset det miljø den befinder sig i. Der ligger meget trial and error. Først blev smøret syrnet, hvilket tog 24 timer, og derefter skulle det kærnes og så brugte jeg kærnemælken i brødet. Brødet i sig selv, var også 24 timer undervejs, og har hævet af to omgange både i køleskab og på køkkenbordet, og smøret var presset og saltet.

Lad mig lige skifte emne et kort øjeblik, og tale om tandlægen. Det er et mærkeligt forhold vi har til tandlægen, hvis man tænker rationelt over det. Tandlægen borer, skraber, og gør ondt - han koster umådelige mængder af penge, og folk er helt vildt bange for ham. Men alligevel tager vi afsted til tandlægen, for han er jo the good guy. Takket være ham kan tænderne vare meget længe, og børste vi tænder hver dag har vi også sunde tænder når vi er 70.

Og så istedet for at komme til min pointe, vil jeg fortsætte med at tale i vage termer: Hvor lang tid tager det at lave et bonsai træ? Det er ihvertfald en lang proces. Hvad kræver det at mestre det? Og hvor meget arbejde udfører man egentlig? Hvor meget arbejde udfører træet? Hvad kan få en person til at lave et bonsai træ?

Jeg har aldrig selv holdt planter, men der er nu noget fascinerende ved at se det ske. Man putter den i jord, og så behøver man bare at vande det lidt engang imellem. Se om den får nok lys, og lige dreje den. Stikke en pind i jorden og binde stænglen, hvis den ikke helt kan bære sin egen vægt. Man kan ikke se planten vokse, men faktisk så følger bladende solen - det går bare uendeligt langsomt og kan kun ses i en timelapse. Når planten er for stor, skal den flyttes over i en ny potte. Det kræver lidt arbejde, men hvor meget?

Det kan være jeg skriver mere lidt senere. Undskyld jeg vrøvler. :)

Ældste øverst

fennesz

Det er muligt, du skal bare tage de øverste lag af uhomogeniseret mælk. Så har du fløde! Du behøver egentlig bare at lade det stå, men det er nemmere når det er syrnet. Jeg gjorde det (Næsten) med uhomogeniseret sødmælk, hvor der samlede sig creme fraiche på toppen.
Metta
Jeg vil bare lige pointere at vi har kærnet smør på syrnet fløde, ikke skabt et gastronomisk mirakel og lavet mælke smør.
Spring til debat:
Siden dannet på: 0.04 sekunder