Log ind

Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Seneste forumsvar

Debat Nyeste
Efter et år med skolestress
Fri Snak
Chariot eer
13:26:34
Chattens traumer - muks' qdb
Fællesbloggen
z
20:55:38
Akavet dilemma
Fri Snak
Ildkugl en
13:05:20
Efterårshaiku
Egen Litteratur
C
07:39:33
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
15:26:20
citat fra den sang du hører lige NU
Musik
z
12:59:25
Hvordan afviser man en real-life venneanmodning?
Fri Snak
NogetAn det
18:07:53
te
Mode og livsstil
altidvo ldstiv
01:21:09
Hvordan fik i jeres venner?
Fri Snak
Metta
12:00:58
Om surdej og tandlæger
Fællesbloggen
fennesz
11:20:56
Hvor stor er din pik?
Krop og sex
Chariot eer
14:50:30
Hvordan man bliver en god kopige
Krop og sex
z
21:28:26
Linuxtråden
Computer og Internet
Ham-I-V ed-Nok
17:07:21
Føler du dig nogensinde som to mennesker på én gang?
Fri Snak
Sommerf ugle...
18:28:23
Underligt
Forhold
Callary
19:38:17
Chat emne Nyeste
Talkrig
Chat
Latios
22:29:25
En sætning du har sagt idag :D
Chat
Callary
00:31:59
Tænk En Tanke..
Chat
Lunaba
15:19:13
Sig godmorgen
Chat
z
00:21:28
Kom ud med det!!!
Chat
Sump
12:52:47

Se indlæg

Muks » Generel » Fri Snak
 Udskriv debat
Akavet dilemma
Baka
Okay, tænkte forummet måske var en meget god idé at få lidt råd.

Min lillebror og hans kæreste har inviteret til barnedåb.
Sammen med invitationen har de vedlagt en seddel til hvad de kalder "sammenskudsgilde"

Her står alle gæsterne og ud fra det, hvad der forventes at de medbringer af mad.
Det er alt fra flødekartofler, steg og frikadeller til chips (fra mig) og kage (fra min søster.)
Der kommer 49 mennesker hvis alle melder til, og så vist jeg kan forstå er ingen blevet informeret eller spurgt om de vil tage noget med, det er bare skrevet som en forventning.

Udover det har de også vedlagt en ønskeseddel.
Der er ingen tvivl om at det er vildt tacky og egentlig ret pinligt gjort.
Det jeg vil vide er om jeg, som søster, burde sige noget til dem? Og hvordan?
Invitationerne er jo sendt ud.

Jeg har fuld forståelse for at man ikke har så mange penge og at en barnedåb er dyr, men jeg vil stadig mene at sådan noget som at gæster skal medbringe mad selv er noget man spørger om, og hvor gæsterne så selv vælger hvad de vil bidrage med og i hvilket omfang.
Jeg synes det er super akavet. What to do?

Nyeste øverst

soendergaard9
Du køber chips til 50 mand (f.eks. på tilbud), finder en gave, trækker i en pæn søndagskjole og nyder at der er nogen, der tager initiativ til, din familie samles i ny og næ.
Baka
Haha, vi ses altså rimelig tit, jeg synes det er en underlig holdning.
Jeg synes ikke man kan bede folk tage steg med til 25 mennesker, OG derudover bede om en gave.

Jeg har intet imod at man laver det som sammenskudsgilde, men jeg synes ikke man kan kræve at folk skal lave noget bestemt, og noget så dyrt. Det er altså ikke rige mennesker der kommer.
C
Bare lad være med at købe en gave så.
altidvoldstiv
Jeg ville bare købe chips og en lille gave (hvad pengene nu rækker til)
Og så lige ringe til ham og sige, at der altså måske ikke er helt gennemtænkt og de nok lige skal gøre det anderledes en anden gang. Som du selv siger, er invitationerne allerede sendt ud.
altidvoldstiv
Du kan også spørge nogle af gæsterne, om skal slå jer sammen om en gave og spare lidt penge.

Du kan også tage en stor rød sløjfe på og sige "jeg, som verdens bedste faster, er en livslang gave i mig selv"
Baka
Altså jeg regner da med at købe det og en gave (som dog nok bliver lidt mindre end ellers)
Men jeg synes bare det er super akavet gjort.
Og så skal min mormor (som sidder i kørestol) have kartoffelsalat med.
Jeg synes bare det er virkelig underligt gjort
Sommerfuglen Sonny
Må ærligt indrømme jeg også synes det er lidt akavet gjort.
Vi er også lavindkomst familie (hvilket vi også var da mini me blev født), og det planlagde vi naturligvis ud fra, sparede op til, og holdt det et sted hvor det ikke var for dyrt. Jeg tror vi gav 4000? Hvilket selvfølgelig også er mange penge ud af en månedsløn, hvis ikke man sparer op.

Synes sådan set ikke samskudsgilde er en dårlig idé, til en fødselsdag, f.eks., men det er måske bare mig der 'forventer' eller sammenligner barnedåb, konfirmation og bryllup lidt med hinanden, og i alle tre tilfælde synes jeg det ville være pudsigt med sammenskudsgilde.

Jeg vil også sige som #6, at man kan gå et par stykker sammen om en gave.

Men om du bør sige noget til din bror eller ej, ved jeg ikke. Hvordan har andre i familien med det? Er det noget I (jeres familie) plejer at gøre (hvilket jeg ikke går ud fra, i forhold til barnedåb, siden spørgsmålet), er det fra hendes side af familien (en slags tradition? Dunno), eller er det bare noget der slog dem, for at spare penge?
Synes sgu også det virker voldsomt, hvis hver enkelt tager mad med til 50 personer. Det bliver rigtig meget mad. Du skrev om steg til 25, men selv hvis vi går ud fra alle tager med til '25 kuverter' er det stadig pænt meget mad.
Eller måske forstår jeg bare ikke sammenskudsgilder - det er faktisk også en mulighed. Når vi har været til det, har det mere været sådan... du tager en gryde kødsovs med, eller en lasagne, og alle har så en gryde eller et fad whatever, man bare spiser af ved hinanden. En lasagne rækker naturligvis også til mange personer, men stadig.

Okay undskyld nu kom jeg ud af en tangent med almindelige ting jeg ikke har en skid forstand på.
Opsurmering: jeg synes også det er lidt weird, men ved ikke om du bør sige noget. Langt indlæg uden vitterligt noget konstruktivt.
Efteraar
kom med chips og ingen gave. sådan som jeg normalt ser sammenskudsgilder, så kommer man med mad i stedet for gave.
NogetAndet
Synes egentlig, at det er en fin idé med et sammenskudsgilde når nu man ikke har så mange penge. Dog er det underligt, at der er lagt en agenda for, hvad folk hver især skal have med. Det er måske lidt utraditionelt og også lidt risikabelt. Man kan jo potentielt stå med en del mad, der ikke passer sammen, hvis nogle melder afbud. Men nu er det altså det valg, som din bror har truffet. Invitationerne er sendt ud, og der er ikke meget at gøre ved det nu, udover at få den bedste dag muligt ud af det. Det ville være synd, hvis dagen blev ødelagt bare på grund af noget mad.
Jeg synes faktisk, at du så vidt muligt skal prøve at være totalt overskudsagtig: køb nogle store, billige poser chips og tag en lille gave med til babyen også. Bare en lille ting til 20-30 kr., eller hvad du nu har budget til.

Hvis der på et tidspunkt begynder at opstå muligheder for et lignende scenarie i fremtiden (baby nr. 2, bryllup, etc.) kan du selvfølgelig godt snakke med din bror om at håndtere situationen anderledes. Men i sidste ende må vi gå ud fra, at han er et voksent menneske, og han bestemmer egentlig selv. Der er altid risiko for, at folk så vælger ikke at komme - men det må han affinde sig med, hvis han virkelig gerne vil lave sammenskudsgilde på den måde igen.
huh
Tager man chips med til 1 eller til 50?

Hvis alle tager med til 50 er der så ikke 50x for meget mad?
Baka
Man tager med til 50.
Er det gennemtænkt? Nwj
Ildkuglen
Det lyder jo vanvittigt at I skal tage med til 50! Skal alle det?? Det er jo alt for meget mad, for ikke at tale om at prisen nok (for nogle retter i hvert fald) løber op i en del mere end en standard dåbsgave.

Vi blev også inviteret på sammenskudsdåb for ikke så længe siden. Men der bestemte vi da selv, hvad vi havde med, så det blev en skål humus. Det andet virker lidt urimeligt, men ved sgu heller ikke, om jeg måske ville være for konfliktsky til at tage den op. Og det een jo ikke dit ansvar. Synes helt klart godt man kan tillade sig at sige noget, når der er en ny anledning, til gengæld. Hvis du har overskuddet til at tage snakken.
Spring til debat:
Siden dannet på: 0.43 sekunder