Se indlæg
Muks » Fritid » Mode og livsstil
Går du op i bæredygtighed?
Ja, jeg tænker over mine forbrugsvaner Ja, jeg tænker over mine forbrugsvaner 50%[6 Stemmer]
Ja, men ikke så meget mht forbrugsvaner Ja, men ikke så meget mht forbrugsvaner 8%[1 Stemme]
Jeg prøver! Jeg prøver! 42%[5 Stemmer]
Nej, men jeg ved godt jeg burde Nej, men jeg ved godt jeg burde 0%[0 Stemmer]
Nej, og jeg orker det egentlig heller ikke Nej, og jeg orker det egentlig heller ikke 0%[0 Stemmer]
Hvorfor er plastik nu et problem?? Hvorfor er plastik nu et problem?? 0%[0 Stemmer]
Antal stemmer : 12
 Udskriv debat
Bæredygtig livsstil
Riiwn
Jeg har inde for de seneste to år nørdet zerowaste og bæredygtighed helt absurd meget i min egen hverdag. Det bliver i stigende grad mere og mere aktuelt, som et opråb mod plastik i verdenshavene, pesticider, forurening og meget andet, i kampen for en grønnere jord.

Jeg stræber ikke mod perfektion, og vi er stadig forbruger af ting, der i realiteten ikke er særlig godt for miljøet. Men det har for mig været en prioritet at det skal føles naturligt og overkommeligt. Jovist tager det tid at omjustere en hverdag hvor man skal vaske bivoksstof af, hvor det var lettere bare at smide plastik og sølvpapir i skraldespanden, og huske sin wetbag når man menstruerer og skal have sine stofbind med hjem når man er ude, eller om man nu har husket sit termokrus og sammenklappelige sugerør, hvis man nu skulle få lyst til noget lækkert nede i byen. Men nye værdier erstatter gamle, og ofte betyder det også plus på kontoen fordi man køber mindre, og det man gør, er brugt eller ligefrem fundet gratis.
For mig er det nærmest blevet en hobby. Der er en hvis stolthed i at overkomme sin generthed, og bare spørge direkte om man må få sin kaffe i sin egen kop, eller når det slet ikke falder en ind at man allerede træffer det rigtige valg, når man ikke har købt en plastikpose i en evighed fordi rygsækken og vaskenettet er en selvfølge når man køber ind.
Men jeg er stadig ikke indstillet på veganisme, at skifte mit toiletpapir ud med et bidet, tørre babylort med en vaskeklud eller bage og lave alle typer af fødevarer fra bunden for at undgå emballage. Lidt er også godt, meget er bedre, men i sidste ende er det vigtigst at man gør det fordi det giver personlig mening. Ikke fordi "det er det rigtige at gøre", selvom det er mere besværligt end det føles godt.

Mit hoved har været i zerowaste miljøet længe, så jeg ville stikke fingeren i jorden her på muks, og spørge jer om det er et emne I bruger tanker på i jeres hverdag.
Gør I noget for at træffe flere bæredygtige valg? Hvilke? Hvis nogen?
Er det en bekymring for dig, eller er det mest noget du overlader til andre at bekymre sig om?

Slettet Bruger 0
Jeg forsøger mest at købe genbrug og sorterer mit skrald. Køber TooGoodToGo og forsøger at huske at tage stofposer med når jeg køber ind. Har skraldet engang i mellem.

Synes zerowaste filosofien er vigtig, men jeg synes det er lidt uoverskueligt. Ville helt klart gerne være bedre til det. Har du begynderråd?

t
det er ikke noget jeg aktivt gør men jeg synes det er nice. tror ligesom #2 jeg finder det lidt uoverskueligt og en omvæltning. jeg køber generelt altid økologisk grønt og mælk og æg, gerne også ris og ting på dåse, men ellers gør jeg sgu ikke så meget mere, må jeg indrømme. vi køber næsten aldrig poser fordi vi har en stor ikea pose der kan være meget mere i så den bruger vi mest. cykler også da vi ikke har en bil men har til gengæld lige været ude at flyve til prag og hjem. spiser for meget kød. og ja.. det kunne være bedre. hvis jeg kunne overskue det og min kæreste gad være med på det så kunne vi godt lave en større livstilsomlægning men jeg magter det bare ikke rigtigt, for at være ærlig :(

Riiwn
#2/3
Som udgangspunkt når det primært handler om plastik, plejer man at anbefale at starte med "the big four", hvilket er engangs kopper, sugerør, plastik poser og plastik flasker (sidstnævnte er nok et større problem i andre lande, hvor man ikke genbruger dem), men det er som nævnt kun hvad angår plastik. Der findes enormt meget plastik, og det bliver rigtig nok meget uoverskueligt.

Jeg tror mit bedste personlige råd er, at man ikke skal stræbe efter perfektion. Selv den mest hardcore zerowaster bliver nød til at gå på kompromis engang imellem, og man kan dybest set ikke undgå rigtig meget miljøskadeligt, når man bør i vesten, medmindre man går all-in og bliver 100% selvforsynende, men selv der må man også ofre sig engang imellem.
Man kan nemt få følelsen af at man ikke "gør nok", men det korte af det lange er, at man altid kan gøre mere, og det der tæller er, at man prøver. Uanset hvor meget eller lidt det så måtte være.
Jeg synes man skal gøre det i det omfang, at man stadig synes det er sjovt og spændene. Det skal ikke være til besvær, men det er klart at man må indstille sig på at det også kræver noget tilvænning.

For mig har det bare taget om sig med tiden. Jeg har aldrig tænkt over, at nogen af mine vaner, som jeg har haft i mange år, nogen helt fra barnsben, er bæredygtige. Jeg har taget én ting ad gangen, og nogen gange glipper det, og sådan er det. Det er okay, det er forsøget der tæller.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Post dit skrivebord!
Computer og Internet
necrophcodr
15:12:37
hvor mange steder har du boet
Fri Snak
Charioteer
21:26:52
Muks' Now Playing Machine!