Log ind

Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Seneste forumsvar

Debat Nyeste
Fardates - go eller no go?
Forhold
altidvo ldstiv
20:47:36
Hvad spillede du sidst.? :)
Computer og Internet
altidvo ldstiv
11:40:27
citat fra den sang du hører lige NU
Musik
z
06:20:41
Julefrokost
Fri Snak
Ildkugl en
20:26:11
Linuxtråden
Computer og Internet
z
12:18:47
Din musiker/band of the month
Musik
Efteraa r
18:52:23
Nye klassikere i spil
Computer og Internet
burq
02:35:48
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
00:18:55
Post dit skrivebord!
Computer og Internet
z
00:25:36
Hvordan ser jeg ud?
Fri Snak
z
23:44:23
En ting, der har gjort dig glad
Fri Snak
Cirkel
21:54:57
Fordele/ulemper ved at bo i KBH
Fri Snak
Muhlig
00:28:45
Forskellen på procentdel ud af og procent af
Lektier
Mickel
11:18:25
Klima
Nyheder, politik og uddannelse
C
21:29:10
Spørgsmål til piger: "hvordan man får en pige til at kunne lide dig"?
Forhold
Muhlig
09:50:11
Chat emne Nyeste
Talkrig
Chat
Luldemo rt
22:38:38
"Æbler eller pærer?"
Chat
Sommerf ugle...
20:26:41
Tænk En Tanke..
Chat
boat
19:33:49
Kom ud med det!!!
Chat
Baaaka
02:21:21
Sig godmorgen
Chat
Luldemo rt
11:17:55

Se indlæg

Muks » Følelser » Forhold
 Udskriv debat
DR3-Åben forhold
burq
DR3 har lagt en dokumentar ud om Malou og Alex, der har været kærester i 3 år og som har aftalt at have et åbent forhold. Under dokumentaren følger vi dem i deres forhold og, hvilke udfordringer der kommer i spil.

Her er link: https://www.dr.dk..._wwe0adeq# !/

Hvad synes i om det at have et åbent forhold, og hvad er jeres indtryk af det, der sker i dokumentaren?

Jeg synes, at ideen om et åbent forhold er helt fint, og at hvis folk kan få det til at fungere er det helt cool. Jeg vil dog ikke selv kunne gøre det. Lige med det jeg ser i dokumentaren ser jeg en stor skævvridning, hvor Alex ikke lader til at være glad og, at det mere er Malou, der får et udbytte af det. Jeg fik meget sympati med Alex, dermed ikke sagt, at jeg mener Malou er et dårligt eller ondt menneske, men forholdet virker ikke optimalt.

Jeg er for resten særligt interesseret i, hvad i der har været eller er i et åbent forhold har af indtryk af, hvad der sker i dokumentaren.
Redigeret af indlæggets forfatter d. 27-08-2018 18:29:50

Nyeste øverst

necrophcodr
Der er nok mange der vil mene at der er biologiske årsager til at vi har monogame forhold, men jeg tror dog på at man ikke kan udelukke vores samfund og kulturelle opsætninger til hvis ikke andet så ihvertfald at være grundlag for en væsentlig del af vores monogame forhold til hinanden.

Umiddelbart synes jeg at "åbne" eller polygame forhold er en fantastisk ting, specielt for dem der kan få det til at fungere med få eller ingen problemer. Som alle andre forhold er det dog selvfølgelig vigtigt at være åben/transparent omkring forholdet, og hvad alle parters behov er, så der ikke opstår konflikter.

Selv skal jeg ikke kunne sige om jeg ville kunne fungere i et sådant forhold, men jeg er ikke afvisende overfor ideen og konceptet bag, tværtimod synes jeg blot at det er fedt at der er folk der gør op med de klassiske tendenser der måtte være i vores samfund.
burq
Jeg er enig med dig Necro. Man kan sige, at der var klare fordele i at sikre sig, at ens partner ikke gik i lag med andre for at sikre sig, at ens afkom virkelig var ens genetiske afkom, og fra kvindernes side, at de var sikret en vis sikkerhed, når de selv stod tilbage med et barn, der krævede mange ressourcer.

Men jeg er enig i, at der nok er nogle kulturelle og sociale rammer, der er blevet opstillet gennem lang tid. Jeg synes også det er fedt, hvis folk tør at gøre op med de klassiske tendenser i samfundet.

Men, det er interessant at gå ned i, hvilke dynamikker, der kan gøre et åbent forhold svært eller få det til at lykkedes. Under dokumentaren ser jeg foreksempel en stor skævvridning, hvor det er mit indtryk, at Alex ikke trives i det, men nærmere holder det ud og prøver at få noget ud af det. Jeg kommer til at mistænke, at det er noget han har følt sig lidt presset ud i, men det ved jeg selvfølgelig ikke.
Baaaka
Hvis jeg skulle have et forhold lige nu, skulle det være åbent.
Jeg er vild med at møde nye mennesker, og date nye mennesker og jeg er slet ikke færdig med at udforske hvem der er derude.
Med det sagt kan man jo ikke styre hvornår man møder en man falder fuldkommen for, men jeg føler mig ihvertfald hverken klar til kun at date en, eller til at date en der kun dater mig.

Jeg kan heller ikke lide tanken om at være nogens kæreste - Der følger ligesom nogle krav og forventninger med som jeg ikke er interesseret i at leve op til lige nu.
Det kan være det er lidt egoistisk egentlig.

Tænker helt klart jeg vil prøve at se programmet!
C
Har den fordom at polyamorøse bare prøver at finde løsninger på forhold der ikke sårer dem og ikke begrænser dem. Men det er ligesom indbygget i forhold at det gør de til en vis grad.
Udover det så må folk gøre, hvad de vil og lære, hvad de skal.
burq
#5 skrev:

Har den fordom at polyamorøse bare prøver at finde løsninger på forhold der ikke sårer dem og ikke begrænser dem. Men det er ligesom indbygget i forhold at det gør de til en vis grad.
Udover det så må folk gøre, hvad de vil og lære, hvad de skal.

Jeg tror heller ikke, at den fordom er helt ved siden af. Mange går jo ind i et åbent forhold for at prøve noget mere så at sige, så man kan godt argumenterer for, at der er et element af, at man ikke ønsker at blive begrænset for de oplevelser livet kan byde en. Jeg tror også du har ret i, at mange også gør det, fordi de ikke vil såres.
Sommerfuglen Sonny
Jeg var polyamorøs før jeg vidste der var et ord for det.

Jeg har den her rimeligt klare erindring om, at jeg sidder og tegner, halvt snakker med min mor, og fortæller, at hun skal forvente at få mange svigersønner, for der er simpelthen så mange jeg godt kan lide og gerne vil være sammen med.
Jeg har stadig gået i børnehave, så jeg er mellem 3-5 år, vil jeg tro. Jeg siger det mest i sjov, selvom jeg er vild med flere.
Min mor fortæller hårdt og kontant, at det kan man ikke. Hun lyder vred, men som lille har hele verden lydt vred for mig, når det var den slags udmeldinger. Så jeg snakker ikke mere om det, selvom jeg stadig er vild med flere ad gangen - nu er jeg bare vild med flere i smug, i skam, og i forvirring.

Der var altid den der konflikt indeni mig med, at hvis jeg var vild med en, så jeg ikke føle noget for en anden. Jeg er forvirret og føler mig beskidt. Det sidder i mig, indtil jeg bliver kærester med Beak.
Beak er den her fyr, der ikke rigtigt bliver jaloux. På et tidspunkt, omkring et år inde i vores forhold, bryder jeg grædende sammen, fordi jeg er forelsket i en anden. Jeg er forvirret, for jeg ønsker ikke at slå op med Beak.
Han reagerer ikke negativt, og ser aldrig den anden som en trussel. Han virker sikker på at jeg ikke laver noget, 'jeg ikke skal'. Det gør jeg heller ikke, og det var heller ikke min intention med at fortælle ham det.
Som årene går, vi flytter sammen, jeg bliver gravid og vi får vores datter, vi finder og danner vores vennegruppe, hviler jeg mere i, at jeg er forelsket og glad for mange af disse mennesker på en mere end venskabelig basis. Det ved Beak, har det fint med det, 'driller' mig mere med det end føler sig på vagt.

Beak og jeg får åbent forhold i 2013, efter at have været sammen i næsten 4½ år.
Hvordan når man frem til et åbent forhold? Masser og masser af akavede samtaler, og masser af sårbare emner at tage op.
Det var mig der fremlagde emnet. Det var mit behov og ønske. Og skønt han aldrig havde udvist megen jalousi og ejerfornemmelse, var det lange dage, med lange samtaler vi gik igennem, før vi kom frem til noget vi begge var tilfredse med.
Vi var ved at glide fra hinanden. Vi havde glemt at snakke sammen. Der havde altid været et seksuelt mismatch. Det var først senere Beak fandt ud af han var aseksuel, det forklarede en del ting for ham.
Vi gik ind i et åbent forhold med den tilgang, at jeg fik lov at være sammen med en af vores fælles venner. Han havde lov til selv at være sammen med andre, hvis han fandt nogle, skønt han ikke så behovet. Vi havde altid lige kår, selvom det var mit behov.
På det tidspunkt, den sommer i 2013, var der ingen snak om polyamori. Han vidste jeg var forelsket i vores ven, men det var aldrig ment som 'en ekstra kæreste'.
Senere udviklede det sig til et fuldt åbent forhold, hvor det ikke kun gjaldt vores ven. Han spurgte skånsomt til dem jeg sås med i starten, men det ændrede sig med tiden.
Beaks største bekymring i det første halve til hele år var om jeg ville gå. Finde noget bedre. Jeg fandt relativt hurtigt ud af hvad mine grænser var, og det styrkede vores forhold. Vi blev bedre til at kommunikere og sætte ord på vores følelser. Vi blomstrede igennem det, og til sidst blev det bare meget... normalt for os.
Med årene handlede det mere for mig om at have muligheden for at møde mennesker, uden der var satte rammer for hvad vi 'måtte', end decideret at finde nogen til seksuelt samspil. Jeg er en meget seksuel person, med et stort behov for tryghed, og de to ting kan være svære at finde i flygtige møder. Men jeg har fået rigtig gode venner igennem den åbne tilgang, også folk jeg stadig snakker med og ses med 4 år efter.
Vi har altid været åbne omkring vores forholdstype, men det er ikke noget vi har indraget vores datter i, da det var en primært seksuel ting.

Et par år efter vi får åbent forhold, sker det jeg bliver forelsket i Callary, vores fælles veninde. Da jeg ikke anser mig seksuelt tiltrukket af kvinder bliver jeg forvirret, skubber det hen og prøver at glemme det. Følelserne vokser og med tiden bliver det mere klart, at jeg er forelsket.
Modsat vores fælles ven, som jeg også var forelsket i, ønsker jeg ikke et udelukkende seksuelt forhold med Callary. Jeg snakker med Beak omkring hans grænser i forhold til polyamori og hvordan det ville være for ham, hvis jeg var kærester med Callary, også offentligt, hvilket han er positivt stemt overfor da han også føler sig tryg og komfortabel med hende.
Callary vælger at afvise mig første gang jeg snakker med hende om det, som hun nu har glemt. På grund af køn, på grund af non monogami, det var ikke sådan det skulle gå.
Det tager hårdere på mig end forventet, og jeg er næsten 2 år om at nå til et punkt hvor jeg er 'okay' med afvisningen. I mellemtiden er hun nået frem til at hun rent faktisk er glad for mig, og i starten af 2017 bliver vi officielt et par.
Både Beak og Callary anser sig selv som monogame og er ikke i forhold sammen, men de vil altid have de samme muligheder som jeg, da forholdet stadig er åbent.
Dette er noget vi fortæller vores datter om, der i forvejen er glad for Callary, og bestemt ikke havde noget imod at hun kom på besøg oftere.
Callary flyttede ind her i sommeren 2018, efter vi havde været kærester i knapt halvandet år.

For mig er polyamori at kunne blive forelsket i flere, og have muligheden for at være sammen med flere i kærligheds forhold. Et åbent forhold er for mig noget der bunder i sex. Men begge dele hører ind under etisk non-monogami, hvor alle involverede parter ved besked og er okay med det.
Der er helt klart ting jeg gerne ville have gjort anderledes i forhold til dengang Beak og jeg fik åbent forhold. Det kræver enorm tillid og god kommunikation, men jeg tror også på at det kan hjælpe mange, hvis de tør 'give en smule slip' og have tiltro til at der ikke går noget af dem hvis ens partner har andre behov/følelser.
Jeg elsker Callary og Beak på to forskellige måder. Følelserne for den ene fratages ikke af at jeg har følelser for den anden.
Jeg bliver stadig forelsket, og er stadig forelsket, i andre end mine partnere. Det er ikke alle jeg er forelsket i, jeg ønsker at være i forhold med, og jeg kan sagtens være forelsket og nyde de rammer vi nu engang har, uden vi er kærester.
For mig er en kæreste en jeg gerne vil bo sammen med, før eller senere, og en der skal passe ind i vores familie dynamik og struktur. Jeg udelukker ikke at jeg, Callary og/eller Beak på et tidspunkt kunne finde nogen vi ville inkludere i vores familie, men det er ikke det der er 'målet'.

Jeg har ikke set dokumentaren endnu, jeg ville bare gerne dele (lidt?) af vores historie, som den ser ud på nuværende tidspunkt.
Det blev meget langt. Og jeg har ikke rettet i det. Det gør jeg måske på et tidspunkt.
burq
#Sommerfuglen Sonny

Tak for et rigtig godt indlæg, det er meget fedt at få sådan et dybt indblik ind i dine motivationer, følelser og tanker for at være i et åben forhold eller et polyamorisk forhold.

Det er dejligt, at i kan få det til at fungere og så er det jo bare som det skal være, det viser også man kan være glad på mere end den traditionelle måde så at sige.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at du så dokumentaren og gav dit indtryk af, hvordan det forhold er og om du måske eventuelt kan genkende noget i det?
burq
Derudover kender du mange eller nogle, der har samme slags forhold eller som er i et åben forhold bare?

Hvad er din oplevelse af, hvor godt det lykkedes for dem?
Sommerfuglen Sonny
Jeg sætter mig til at se den enten i aften eller i morgen, alt efter hvor træt jeg er i aften (:

Jeg kender ikke så frygteligt mange der er i åbne/poly forhold, men jeg er i en del grupper til formålet, hvor jeg så læser om andres erfaringer, oplevelser og deres historie med at 'nå frem' til dette.
Jeg har kun været sammen med én der selv var i et åbent poly forhold, og det var ret interessant at snakke om sådan fælles ting. Dengang var jeg ikke kærester med Callary, så vi snakkede omkring det at være i åbent forhold, tiltrækning (på det tidspunkt var jeg lige begyndt at bruge ordet panseksuel, da det var efter jeg havde fundet ud af jeg var vild med Callary, skønt vi endnu ikke var sammen)

En af vores gode venner har været i åbent forhold, men det lykkedes desværre ikke for dem. De fleste af hans forhold har været åbne i større eller mindre omfang.

De fleste forhold er jo unikke i sig selv, men især hvis vi går ind i åbne forhold/polyamori eller anden etisk non-monogami kan der være meget stor forskel på folks regler, grænser, forholdstyper, etc.
Især indenfor polyamori er der mange måder at opbygge forholds strukturen på. Nogen foretrækker ikke at være i forhold med monogame. Nogen vil helst have triader (alle tre er kærester med hinanden) Nogen har en anarkistisk tilgang til deres forhold (hvor man er det, med dem, man fælles kommer frem til) Ikke alle polyamorøse forhold er åbne (i forhold til fri sex), osv. osv.

Jeg tror også mange er hurtige til at skyde skylden på 'nå, forholdet holdt ikke pga. åbent forhold/polyamori'. Nogle forhold holder ikke, og det er okay. Sådan er det med monogami, det vil være sådan med polyamori. Man kan ikke gardere sig ind imod, at man 'vokser' i hver sin retning, eller at der kommer problemstillinger der gør man ikke kan være sammen mere.
Ligesom med de fleste forhold, er kommunikation vigtigt. Hvad der gør en tryg/utryg. Jeg har haft partnere, hvor Beak har bedt mig om ikke at se dem mere, fordi de gjorde ting der gjorde ham utryg når jeg fortalte det (om end jeg også har fortalt ham det af netop den grund, at jeg selv var utryg, og ikke regnede med at se personen igen)
burq
#Sonny
Mange tak for svaret! :)
Efteraar
Jeg tror fuldt og fast på det åbne forhold, men ikke som det bliver fremstillet hos Malou og Alex. Deres forhold virker meget ubalanceret, og jeg fik helt ondt i maven af at se det. Jeg glæder mig til de kommende afsnit, så jeg kan komme med et (meget) mere nuanceret svar :)
Sommerfuglen Sonny
Okay jeg har set afsnittet nu.

Jeg kan godt forstå hvorfor det umiddelbart ser uligevægtigt ud. Jeg synes de er rigtig gode til at snakke om tingene og sætte ord på deres følelser, og det er klart en saving grace.
Dating er også et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Det er ikke for at gøre det ufølsomt, men især med sexdating er det idiotisk meget lettere at score som kvinde end som mand. Det gør det ikke lettere at være i åbent forhold. Der vil altid være en kløft der, medmindre de decideret søger sammen (hvilket jeg ikke helt forstår hvorfor de ikke gør, når de er så åbne/involverede i hinandens datingliv, men det er måske blot egen præference)
Jeg kan relatere til Malou i, at hun gerne vil give Alex gode oplevelser, hun ikke nødvendigvis selv er med i. Jeg er begge mine partneres heppekor, hvis de har fundet nogen de synes er spændende, også selvom de (på nuværende tidspunkt) ikke har fundet nogen de har haft interesse nok i til så også at gå på date med/des lige.
Jeg forstår Alex' frustration, men det er ikke af uvilje fra nogle af parterne at det ikke lykkes for ham, og det synes jeg er en væsentlig detalje. Han vil gerne, og hun opfordrer ham. De har en åben kommunikation omkring deres dates, hvad der er foregået, og støtter hinanden i det.
Jeg kunne godt have ønsket selv at kunne have været mere åben, specielt i starten, men det var Beaks grænse. Jeg kan være meget mere åben nu, omend jeg ikke 'er på ligeså mange dates', som jeg var i starten af vores åbne forhold.

Malou nævnte på et tidspunkt at det føltes mindre intenst hvis der var brud, fordi hun havde Alex. Det kan jeg ikke relatere til i samme grad, men det er nok fordi jeg er polyamorøs.
Jeg er meget glad på andres vegne når de finder kærester, også selvom det ekskluderer mig fra ligningen. Men jeg har stadig haft partnere jeg har været rigtig tæt med, hvor jeg naturligvis også er blevet rigtig ked af det. Det betyder ikke at jeg ikke stadig er glad på deres vegne, men jeg tror ikke min reaktion er anderledes, blot fordi jeg ikke er 'ledig på markedet'.

Det er altid sådan lidt for intimt for mig at se den her slags programmer. Det er meget nemt at klippe så det ser 'forkert' ud, i forhold til hvordan det fungerer i praksis.

Det er vigtigt at man føler sig set og hørt overfor sin primære (eller sine primære) partner(e), og det føler jeg hun lægger vægt på, også selvom det kommer lettere for hende at finde andre relationer.

Det er mit indtryk der måske også er lidt konkurrence i det, fra hans side af? Han er bange for at 'sakke bagud', eller ikke være ligeså 'god' som hende. Det var mit indtryk at det var en general ting han havde (skolearbejde), og ikke blot i forhold til dates og scoringer.
burq
#Sonny

Tusind tak fordi du lige gav dig tid til at se det og give din mening. :)
Det er interessant, at du peger deres åbne kommunikation ud.
Jeg kan godt se den er åben, men jeg ser tilgengæld også, at hun har en tendens til at tage styringen i kommunikationen ved at fortælle ham, hvad HAN føler og hvad HANS problem er.

Generelt synes jeg hun virker meget styrende, og jeg kan godt forstå, hvis han føler sig overset. Han er rigtigt nok med i det og prøver at gøre brug af det, men interessant nok var pigen han snakkede med ikke engang en han selv havde fundet, det var en Malou hev frem til ham, min pointe er, at jeg efterlades med et indtryk af, at han ikke har hjertet i det selvom han prøver

Jeg synes sgu han virker meget trist i det hele.

Jeg ser også, at der er noget konkurrence i det for ham ligesom du gør. Jeg synes umiddelbart, at det virker som om han skal præstere for at være god nok eller på samme niveau som hende, og jeg tror sgu ikke det gør det nemmere for ham, at hun prøver at sætte ham sammen med andre eller er så styrende i deres kommunikation. Spørgsmålet er om han føler han skal præsterer mere når hun fortæller om sine erobringer og, hvor godt det var. Bare det første klip, hvor hun fortæller om, hvor fantastisk hendes date var, efterlades man med et indtryk af, at han ikke var helt glad, eller jeg gør i hvert fald.
Redigeret af indlæggets forfatter d. 28-08-2018 01:12:38
burq
Jeg er så interesseret i, hvordan deres dynamikker var før de åbnede forholdet. Der var noget snak om, at der var noget konflikt eller frygt før det.
Spring til debat:
Siden dannet på: 0.13 sekunder