Log ind

Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Seneste forumsvar

Debat Nyeste
Muks' Now Playing Machine!
Musik
psspss
01:05:39
Hvad læser du?
Hobby og Sport
psspss
15:53:43
citat fra den sang du hører lige NU
Musik
z
17:03:22
Et lykkeligt liv
Filosofi, religion og videnskab
Chariot eer
10:30:43
Skal samfundet hjælpe mod barnløshed?
Nyheder, politik og uddannelse
Ham-I-V ed-Nok
19:34:40
Rasmus Paludan og Stram Kurs
Krop og sex
Ham-I-V ed-Nok
18:09:20
Hvordan har i det med jeres hjemby?
Fri Snak
Unknown
23:21:31
Spiritualitet
FemiWar rior...
00:11:17
Hvilken Youtube video kan ALTID få dig til at grine?
Computer og Internet
z
19:57:23
Post dit skrivebord!
Computer og Internet
necroph codr
18:42:13
Hvis du skulle vælge en reklame for dig selv som skulle stå over di...
Mode og livsstil
eskapis me
16:05:56
Ville i kunne lide jeres 10 år yngre selv og ville de kunne lide jer?
Fri Snak
Spiruli na
21:26:05
Fremtiden er her!
Ham-I-V ed-Nok
12:11:03
Dagens yndlingssang
Musik
Callary
23:05:52
Økonomisk "varmedød& quot;
FemiWar rior...
10:15:24
Chat emne Nyeste
Talkrig
Chat
Luldemo rt
12:31:36
Tænk En Tanke..
Chat
Sneppen
11:06:20
IKKE ja/nej.
Chat
XXX
14:37:36
Ja/nej spørgsmål.
Chat
skrubtu s
15:37:52
Ja-legen
Chat
boat
15:32:05

Se indlæg

Udskriv debat
Et lykkeligt liv
z
Hej muks, hvad er et lykkeligt liv?
Snakkede med en ven forleden om hvordan et lykkeligt liv ser ud og hvad man har brug for for at opnå det
Vi blev enige om at det er et relativt begreb (hvilket jeg egentlig faktisk ikke er så sikker på--) og vores svar var en smule anderledes
Er der noget bestemt i har brug for i jeres liv, personligt eller materielt?
Hvordan indgår jeres definition på lykke i jeres beslutninger? Er der beslutninger eller ting i har gjort fordi det ville lede mod et lykkeligt liv?
Er det noget i tænker på?
Lykken er måske lidt en kringlet størrelse men det er ikke så tit jeg nogensinde har snakket om det med andre end min sagsbehandler og andre kontaktfolk fra kommunen haha

Nyeste øverst

FemiWarrior2000
Hmm. Lykke. Det er jo sådan noget uventet og meget flyvsk noget, som måske mest kommer når man ikke venter det (måske fordi man ikke venter det) og ikke kan planlægge.
Det er sådan nogle små euforiske øjeblikke, livets nådegaver, man må gribe og værdsætte mens de er der og det gør man, for det er selve det der er lykken - en slags mindfull indtagelse og nydelse af nu'et.

Jeg lægger tilgengæld mit liv på den måde, jeg tror jeg vil opnå mest tilfredsstillelse og positiv stimuli på: socialt, åndeligt, vidensmæssigt, æstetisk osv. osv.

Jeg satser, meget pragmatisk, på at være tilfreds mest muligt.
Lykken er flygtig og fås kun i små doser.
burq
Jeg mener, at Lykke både kan kendetegnes som noget relativt, men samtidig som noget, der konkret kan måles efter, hvilket vil sige, at der er objektive betingelser, der skal opfyldes.

Foreksempel mener jeg, at man kan argumentere for, at lykke må være betinget af at basale nødvendigheder, såsom mad, tryghed, varme, en sikker base, drikke, et tilhørsforhold og så videre er betingelser, der må imødekommes. Når de betingelser er imødekommet kan man snakke om Lykke som mere relativ. Man kan foreksempel sige, at når alle betingelser er sat, at så kan man diskutere, hvad der gør, at man føler sig realiseret. Lykke er jo faktisk noget man også måler i forskningsmæssige sammenhænge, hvor det er de basale nødvendigheder man blandt andet kigger efter vil jeg mene. Det er egentlig bare Maslows behovspyramide.

Still, man må også tænke sig godt om, hvordan Lykke skal defineres, forstås og rammesættes. Er Lykke noget flygtigt foreksempel som Dicaprio så fint siger i The Beach eller skal det forstås som en mere generel følelse? Hvis det er en mere generel følelse, er det så måske mere livstilfredshed man er ude i?
burq
Men, jeg tror faktisk også godt man kan argumentere for, at vi alle har nogle ting tilfælles for, hvad der kan realisere os til at blive mere ''lykkelige''. På den måde er det ikke fuldkommen relativt.

Når man tænker over det, indebærer realisering foreksempel stimulering. Stimulering som kan komme gennem mange kanaler, såsom kunst, skabelse, rejser, action, følelsen af at overgå sig selv i sine mål, stolthed i at have opnået et eller andet som man også kan få anerkendelse for.

Det er jo så interessant at tænke over om mening og Lykke er det samme, hvilket jeg vil argumentere for, at det både kan være og ikke kan være.
burq
Egentlig når jeg tænker over det, så indebærer realisering også mange af de samme elementer, såsom anerkendelse fra andre gennem kunst foreksempel, hvor man samtidig også har mulighed for at udtrykke sig.

På en måde indeholde realisering oftere større og mere komplekse lag og måder på at opfylde sine basale betingelser som det at føle, at man hører til.

Men, der er jo også aspekter, såsom det at realisere sig gennem magt udøvelse som man jo egentlig kun kan, hvis man har nogle ressourcer på plads i forvejen. Jeg tror vi alle ønsker magt i en eller anden udstrækning, forskellen er mere gennem hvordan, men det er i sig selv en form for realisering.
Redigeret af indlæggets forfatter d. 09-05-2019 00:54:56
z
Hvad er forskellen mellem lykke og godt humør?

Behovspyramide+ting man kan være stolt af?
Det med magt kan jeg godt lidt se på en måde, om så det er at have magt over hvor man bor, ens fritid, andre mennesker (oof), ens ejendele

og: har i gjort noget konkret for jeres egen lykke skyld?
Eller har i tænkt over lykkens definition før?

Er mennesker egentlig drevet af lykke, til hverdag, på længere sigt? Kan nærmest ikke komme i tanke om ting jeg har gjort for at blive lykkelig haha
Føler mig tit drevet af nogen heeelt andre ting end lige præcis hvad der kunne gøre mig mere glad - på længere sigt og på kort sigt

og sidst: gad vide hvor mange der stiller spørgsmål om hvad lykke er og er der en grund til ikke at gøre det? Stiller lykkelige mennesker spørgsmål om lykken og hvis de gør, hvorfor?
Redigeret af indlæggets forfatter d. 09-05-2019 02:22:34
FemiWarrior2000
#6 jeg kan være i godt humør, uden at være særligt opmærksom på det, det gode humør kan strække sig over lang tid.
Lykken har mere sanselighed til sig og er de små korte glimt, hvor jeg opmærksom på at lige nu, er et vigtigt og mindeværdigt nu.
Eufori/mani kan forveksles dermed pga. det sanselige og meget stærke, men har noget mere desperat ved sig. Sådan en lille stemme i baghovedet, der siger at det er for godt til at være sandt.

Nu hvor jeg tænker på det, har flere af de oplevelser, jeg har kategoriseret som lykke, været forbundet med at jeg har fået dagens første øl at drikke, mens jeg var afhængig af alkohol.
Det er lidt nedslående, at det jeg troede var lykke, måske bare var belønningsfølelsen når man fodrer sin afhængighed. Men der har også været en eller anden desperat trang til at holde fast i følelsen.

Nå, men jeg har også lykkelige minder, uden alkohol involveret. Der har nok til genæld været en masse skønhed og ro til stede. Mest om sommeren, på det tidspunkt hvor de blomstrende træer drysser hvide blade og solens stråler står i små lyskegler ned gennem løvhænget, fordi jeg havde glemt at virkeligheden kan være så smuk. Og da lykken optræder pga. den sjældne skønhed og fordi naturen er iblandet, så er der mere ro end i de euforiske øjeblikke. Sådan en "det varer så længe det varer, og lykken kommer nok igen"-accept.

Og så findes der selvfølgeligt også den melankoli, der opstår når noget er ekstremt smukt eller godt, men solen er ved at gå ned. Men jeg tror faktisk at det har meget at gøre med solhøjden, lyset og hvor lange skyggerne er - den måde lyset minder mig om tiden og forgængeligheden. Det er meget bittersødt, men jeg tror at det er mangel på mindfulness og accept af verdens orden.
(Jeg ved ikke hvorfor den følelse var relevant, den er ret uudholdelig, men den giver mig nok et perspektiv ifht. lykke.)
Ham-I-Ved-Nok
Tror lykke er en særlig måde at tænke på.
Du kan sagtens have de basale eller størstedelen af behovspyramiden opfyldt, men stadig være ulykkelig. Omvendt har jeg også set og mødt mennesker, der fra mit perspektiv manglede ting i behovspyramiden, men de havde alligevel ufattelige mængder lykke.

Helt grundlæggende tror jeg, at lykke kommer af at værdsætte det man har, samtidig med at man forsøger at forbedre sig selv. Ikke fordi man er utilfreds med sig selv, men fordi man vil beriger sig selv og andre og på denne måde få et rigere og mere lykkeligt liv. Men hvis man synes, at man har nok, så er det også i orden at stoppe, hvor man er og være tilfreds i nuet. Så man skal ikke bruge livet og tiden på at stræbe efter noget som måske aldrig bliver en realitet. Kun hvis dette i sig selv giver en lykkefølelse, på trods af modgangen man møder.
XXX
For mig handler lykke ofte om at afstemme de forventninger jeg har. Lidt simpelt sat op tænker jeg at lykken er indfriede forventninger.

Forventer man meget lidt af livet, så er det let at mere end indfri sine forventninger, hvis man praktiserer lidt nærvær.

Det er nok langt mere komplekst, end det jeg nævner her, både lykke generelt og at afstemme forventninger. Et godt hack til at sænke sine "forventninger" er at forestille sig den situation, man er i, som en der er meget værre.
Charioteer
Jeg møder først lykken, når der er plads til at mærke den. Lykken er for mig måske ikke simpelt konstruereret; men bør ikke være besværlig at håndtere; jeg forsøger at observere den og mærke den. Jeg vil ikke ødelægge den ved at tænke over den og ved at prøve at forstå den.

Jeg er nok ikke så god til at forklare det, men det er digteren Fernando Pessoa:

Lightly, lightly, very lightly
A very light wind passes,
And it goes away just as lightly,
And I don't know what I'm thinking,
Nor do I wish to know.

Beyond the bend in the road
There may be a well, and there may be a castle,
And there may be just more road.
I don’t know and don’t ask.
As long as I’m on the road that’s before the bend
I look only at the road before the bend,
Because the road before the bend is all I can see.
It would do me no good to look anywhere else
Or at what I can’t see.
Let’s pay attention only to where we are.
There’s only enough beauty in being here and not somewhere else.
If there are people beyond the bend in the road,
Let them worry about what’s beyond the bend in the road.
That, for them, is the road.
If we’re to arrive there, when we arrive there we’ll know.
For now we know only that we’re not there.
Here there’s just the road before the bend, and before the bend
There’s the road without any bend
.

If after I die, people want to write my biography, there is nothing simpler. They only need two dates: the date of my birth and the date of my death. Between one and another, every day is mine
.

Men jeg tror også på, at den er en basal stemningsfølelse, der måske egentlig altid er der; spørgsmålet er bare, om man har tid og plads til at mærke den samt, om der er noget, der forstyrrer den i at gøre sit arbejde.
Spring til debat:
Siden dannet på: 0.15 sekunder