Se indlæg
 Udskriv debat
Videnskab = Tro
Slettet Bruger 0
Jeg synes altså at videnskaben mere og mere er begyndt at ligne en tro.

Der er forskellige teorier omkring Bigbang og verdens opbyggelse.

F.eks. så er der multivers teorien, streng teorien, Gude partiklen, kvantemekanik osv.

Videnskaben fremlægger teorier som fortæller os hvordan verden hænger sammen, men hvad skal vi tro på ?

Nogle forskere siger at det er Gude partiklen der er den rigtige forklaring på Bigbang andre at det er streng teorien, men hvad skal vi tro på ?

Derfor mener jeg nu at videnskaben mere fremstår som en tro frem for en videnskab.

fennesz

voodooman666 skrev:
videnskaben tror at gud ikke er videnskab, men hvordan ved de at han/hun/den ikke er det ?

Det ligger lidt i definitionen af videnskab. Karl Popper, der er den mest anderkendte videnskabsteoretiker på dette område, opstillede nogle kriterier for, hvad der er videnskab, og hvad der ikke er.

Navnligt skal en teori fremsætte en hypotese der kan falsificeres. Hvis en påstand ikke kan falsificeres (Dvs. den laver ingen forudsigelser), så er den ikke videnskabelig.

Gud, og troen på Gud, er blevet falsificeret utallige gange. Lige nu er der snak om at jorden vil gå under d. 21 Maj 2011, hvilket faktisk er en hypotese, og i sig selv er videnskabelig nok, i og med at den kan modbevises - og endda temmelig nemt. For hvis vi stadig er her d. 22 Maj, så er hypotesen usand: jorden gik ikke under, og dermed kommer der endnu et søm i den monoteistiske religions kuffert.

Vi, der er enige med Karl Popper, går ikke bare rundt og siger at noget er videnskab, og noget andet ikke er. Vi har ganske gode regler for hvad der karakteriserer en videnskab, og hvad der ikke gør. Eksempelvis er freuds psykoanalyse ikke videnskab, og astrologi er heller ikke. Det efterlader ikke meget håb for religion.

Allergic_Reaction

voodooman666 skrev:
F.eks. så kan der ske nogle ting i livet som virker som verdens undergang, men det er jo bare en symbolsk betydning.

Dem der prædiker mener, at det sker for alle mennesker.
Påstår du, at alle mennesker på samme dag føler, at deres verden går under? Dem der bliver gift? Dem der får et barn sammen? Det lykkelige ægtepar der drikker te på deres veranda mens deres børnebørn leger i haven?

Braintickler

Allergic_Reaction skrev:

voodooman666 skrev:
F.eks. så kan der ske nogle ting i livet som virker som verdens undergang, men det er jo bare en symbolsk betydning.

Dem der prædiker mener, at det sker for alle mennesker.
Påstår du, at alle mennesker på samme dag føler, at deres verden går under? Dem der bliver gift? Dem der får et barn sammen? Det lykkelige ægtepar der drikker te på deres veranda mens deres børnebørn leger i haven?

Måske sker der bare ikke noget godt overhovedet den dag....

Nej, det er et meget fint tankespil, men der er rent fundamentalt gjort vidt forskellige tanker omkring videnskabelige teorier og disse om diverse religioner. En videnskabsmand accepterer, når hans teori er blevet falsificeret. Det gør en religiøs mand bestemt ikke. I mit eget lille univers taler den iagttagelse for sig selv.

Allergic_Reaction

Braintickler skrev:
Måske sker der bare ikke noget godt overhovedet den dag....

Måske.
Jeg vil bestemt ikke sige, at det ikke er en mulighed, men jeg vil påstå at sansynligheden for at det sker er 'uendelig' tæt på 0. Jeg tror ikke på, at der ikke sker noget godt.

Braintickler
Det gør jeg så absolut heller ikke selv. Også fordi at godt for dig ikke nødvendigvis er det samme som godt for mig. F.eks. hvis noget dårligt sker for Obama, vil nogen måske se det som noget godt der skete for dem selv.... Der vil aldrig kunne gå et regnestykke op hvor alt dårligt for alle er dårligt for alle andre. Nogen vil altid frydes over andres ulykke... Hvis det giver mening. xD

Allergic_Reaction
Gør det det helt sikkert. Giver mening altså. :)

En god vinkel på det faktisk.

Spring til debat:
Seneste forumsvar
Debat Nyeste
Bedste subreddit?
Computer og Internet
Ild
00:45:47
Muks' Now Playing Machine!
Musik
z
21:11:01